    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Standby komputerowy
    Date: Sun, 28 Feb 2010 12:35:35 +0100

    W dniu 2010-02-28 12:09, Adam Dybkowski pisze:
    > W trybie "standby" (z którego obudzenie komputera trwa 2-3 sekundy)
    > wymagane są wszystkie napięcia z zasilacza.
    No bez przesady. Może doprecyzujmy o co chodzi autorowi zapytania.
    Trybów "uśpienia" jest wiele, jako stanby zależnie od ustawienia
    płyty/biosu może być S1 (wszystkie napięcia obecne, zasilacz pracuje,
    komponenty są "softwarowo uśpione", stan systemu zamrożony w pamięci ram
    która jest normalnie odświeżana i działa) lub S3 (obecne tylko +5v
    standby, wszystkie komponenty fizycznie wyłączone i nie zasilane, poza
    ramem w którym jest zamrożony stan systemu, układami powolnego
    odświeżania pamięci ram, kartą sieciową oraz wyjściami ps/2, usb, do
    których podłączone urządzenia typu klawiatura mogą komputer obudzić).

    http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Configuration_
    and_Power_Interface#System_states

    > Nie mylić z napięciem 5V standby (z zasilacza ATX), potrzebnego gdy
    > komputer jest wyłączony (do np. włączenia go klawiaturą, kartą sieciową
    > czy zwykłym przyciskiem na obudowie komputera).
    Jeśli uśpienie jest do S3 to tylko to napięcie jest potrzebne do
    szczęścia. Zależnie od specyfikacji ATX (a raczej - zależnie od płyty
    głównej, epoki z której pochodzi), konfiguracji (możliwość budzenia z
    urządzeń usb) oraz zależnie od podłączonego osprzętu (ps2, usb,
    sieciówki itd) zapotrzebowanie na prąd jest na poziomie 0.5A - 2.5A

    W typowych dziadowskich zasilaczach klasy codegen/L&C właśnie
    najczęściej padały przetworniczki od tego +5v stb, bo pracujące zawsze,
    niezależnie od wyłączenia atx, a przy wyłączeniu - niczym nie chłodzone,
    a z racji dziadowskiego wykonania przegrzewające się (w dodatku przy
    nowszych komponentach - przeciążone).
    Sam kiedyś na prośbę kolegi popełniłem modyfikację zasilacza "z dwóch
    230v" który miał wejście +5v stb z zasilacza takiego "od routera", które
    było obecne zawsze. A "pełne 230v" (wychodzące też z zasilacza atx
    drugim gniazdkiem) zasilało tylko resztę zasilacza (oraz resztę osprzętu
    typu drukarka, głośniki, skanery i inne) i było automatycznie wyłączane
    przekaźnikiem (w zasilaczu) po wyłączeniu komputera. Dzięki temu mógł
    komputer uśpić/wyłączyć i wszystkie peryferia zostawały wyłączone
    automatycznie, a obudzenie komputera z powrotem je włączało.

    W sumie jakby dodać ups/podtrzymanie/zasilacz buforowy na tych +5v...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173