  • Data: 2020-04-30 20:28:45
    Temat: Re: Stary komputer nowy samolot - to tylko pozornie OT
    Od: Janusz <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2020-04-29 o 20:59, Janusz pisze:
    > Przeczytałem ciekawy blog, autor widac wi o czym pisze więc przyjmuję że
    > to nie fake_new. Więc do rzeczy
    >
    > Jest sobie w usa duża firma samolotowa której główny konkurent w europie
    > w pewnym momencie zrobił lepszy samolot, więc jest wielka panika i praca
    > na szybko, samolot nowy się długo robi i testuje więc bierzemy to co już
    > jest i poprawiamy, co się może nie udać?
    > okazuje się że prawie wszystko.
    > Silniki za słabe, no to dajemy mocniejsze,
    > nie mieszczą się w gondolach no to przesuńmy je,
    > samolot stracił stateczność, no to sztucznie ją naprawmy, dajmy komputer,
> [...]
    ja-naprawic-konstrukcyjne-bledy-boeinga-737-max-nie-
    wiem-jak-wy-ale-ja-do-takiego-samoloty-nie-wsiade/

    Widzę że nikt nie przeczytał zalinkowanego odnośnika bo by wiedział że
    ta historia sie na tym (czyli dwu katastrofach i uziemieniu wszystkich
    samolotów) nie skończyła otóż firma wzieła się za naprawę:

    "Jeśli wydaje się wam, że tym razem postanowiono podejść do problemu
    odpowiedzialnie, pamiętając do czego doprowadziła poprzednia prowizorka,
    jesteście w błędzie. Skoro zawiodło oprogramowanie, to znaczy, że po
    prostu trzeba je naprawić. Tyle tylko, że aby software działał
    niezawodnie, trzeba zapewnić mu odpowiedni hardware. Tymczasem wygląda
    na to, że w Boeingu podeszli do sprawy tak jak poprzednio, byle tanio,
    byle szybko i byle nie trzeba przechodzić zbyt wielu badań ze strony
    regulatorów lotniczych."
    "Testy pierwszych poprawek oprogramowania, które wysłano do akceptacji
    FAA, zakończyły się katastrofą. Komputery pokładowe poddane
    stress-testowi generowały przekłamania jednego bitu, które w
    konsekwencji mogły prowadzić do wyłączenia systemu kontroli czy
    wprowadzić samolot w niekontrolowane nurkowanie. Poza tym systemy
    pokładowe wykładały się w trakcie uruchamiania, nie ładując poprawnie
    wszystkich modułów. Jeden z europejskich regulatorów wykrył, że całość
    potrafiła się zawiesić w czasie działania autopilota. Musicie przyznać,
    że nie takich efektów oczekuje się od 24-letniego, zweryfikowanego w
    dziesiątkach innych samolotów, bezpiecznego komputera pokładowego."
    "Jak sugeruje autor raportu i podpowiada zdrowy rozsądek, Boeing
    wprowadzając coraz to nowe poprawki, przeciążył cały system. Dwa stare
    komputery nie są w stanie przeliczyć tak dużej ilości nowych danych i
    generują błędy. Dla porównania podano, że przekleństwo Boeinga, czyli
    wspomniany już Airbus A320neo, korzysta z podobnie antycznych komputerów
    pokładowych, ale ma ich na pokładzie aż siedem. Boeing jednak ciągle
    upiera się, że już za chwilę naprawią wszystko oprogramowaniem, a
    wszyscy będą żyli długo i szczęśliwie."

    "Patrząc na poczynania zarządu Boeinga, można dojść do wniosku, że
    śmierć ponad 300 osób niczego ich nie nauczyła. Wszystko co robią, to
    upychanie kolanem robionych pod presją czasu łat na oprogramowanie,
    byleby samoloty szybko mogły wznieść się na niebo. Nie załapali chyba,
    że cała afera spowodowała, że nawet patrząca dotąd przez palce na ich
    poczynania FAA, tym razem nie da się zrobić w konia. Jej prestiż został
    przez tę aferę mocno naruszony i nie może sobie pozwolić na kolejną
    kompromitację. Do tego regulatorzy z innych krajów prowadzą już własne,
    niezależne badania i nie zaakceptują w ciemno opinii wydanej przez
    amerykańską agencję."

    Jak widać firma dalej jest w czarnej du.ie :)

    --
    Janusz