    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Statecznik elektroniczny T8 i zapłon rury
    Date: Mon, 05 Apr 2010 16:09:05 +0200

    On Mon, 5 Apr 2010 15:02:46 +0200, Plumpi wrote:

    >Oczywiście żywotność rury wstępnie podgrzanej jest dłuższa od rury odpalanej
    >na zimno, ale determinuje ją żywotność samego żarnika, która jest
    >kilkukrotnie krótsza od żywotności samej rury oraz elektrod.

    Zaraz .. mam rozbic jakas swietlowke ?
    elektrody to przeciez zarnik, czy sie myle ?

    >Nie. To są dokładnie te same lampy jeżeli chodzi o rury.

    Ale chodzi o elektrody a nie o rury :-)

    Do lamp wyladowczych stosuje sie molibden i wolfram o ile sie
    orientuje, a do swietlowek chyba jeszcze pokryte warstwa
    termoemisyjna.

    >Inaczej wygląda w przypadku świetlówek kompaktowych, ale w przypadku tych
    >świetlówek ich żywotność zdeterminowana jest barddzo kiepska elektoniką,
    >która upakowana w niewielkiej plastikowej obudowie okropnie się grzeje
    >powodując wysychanie elektrolitów lub "padanie" półprzewodników.

    Moge sprawdzic teraz statystyke, ale dawniej tez im zazwyczaj padaly
    skretki. Kropla cyny potrafila lampe na nowo odpalic.

    >Przypuszczam, że rury nieznacznie tracą sprawność. Ile ? Tego nie wiem, bo
    >jakoś nie przyszło mi do glowy, aby to pomierzyć. Jednak wizualnie trudno
    >było zauważyć różnicę pomiędzy rurą, która przepracował kilka lat, a nową
    >rurą wyjętą z kartonu, pochodzącą z tej samej dostawy co ta używana.

    Ale byly uzywane z goracym startem, czy o tych z zimnym tez to piszesz
    ?

    >Świetlówki kompaktowe po 3zł to nieporozumienie. Raz, że nie zapewniają
    >deklarowanych parametrów,

    te "6W" kosztuja 3 zl, i te "15W" kosztuja 3 zl, wiec mysle ze nie ma
    problemu zrobic uczciwych 20W za 4zl

    >a dwa, że szybko się uszkadzają ("pada" elektronika).

    Trudno mi teraz powiedziec, bo wiekszosc poszla na reklamacje.
    W jednej na pewno elektronika - zwarcie zrobila, prad wylaczyla,
    komputer tez :-)

    >1. Nie może być często zapalana i gaszona.

    Tak pisza. No coz, wkrecilem w lazience, sprawdze, zobacze, napisze do
    swojego euro[p]osla.

    >2. Musi mieć bardzo dobre chłodzenie. Zatem odpadają wszelkie plafony czy
    >też oprawy zamknięte, kóre nie zapewniają należytego chłodzenia.

    Hm, wydaje sie to niebyt cieple. A sama elektronika raczej miernie
    chlodzona.

    >3. Ponieważ świertlówka taka zanim się rozgrzeje pobiera o wiele większą moc
    >niż podczas normalnej, długotrwałej pracy

    Naprawde ? Mam wrazenie ze raczej mniej swiatla daje.

    >Tak więc jeżeli ktoś nastawia się na świetlówki kompaktowe to niech je
    >kupuje tylko i wyłącznie do tych pomieszczeń, gdzie światło będzie używane
    >przez wiele godzin dziennie

    Przegapiles cos ? Zarowek juz nie ma, a LED jeszcze nie ma :-P

    No dobra, 100W zarowki wrocily do sklepu, i to nawet bez durnych
    napisow :-)

    >Tam, gdzie używamy
    >światła sporadycznie i w krótkich okresach np. garderoba, korytarz, piwnica
    >itd., zwłaszcza, gdy oświetleniem sterują czujki ruchu, tam oszczędniejsze
    >będą zwykłe żarówki, ponieważ przy częstszej wymianie tych żarówek będziemy
    >ponosić niższe koszty.

    Swoja droga to w niektorych miejscach mozna by policzyc czy nie lepiej
    zeby sie swietlowki caly czas swiecily zamiast zarowek chwilami.

    J.