  • 21. Data: 2016-11-05 18:14:55
    Temat: Re: Sterowanie sinikiem indukcyjnym małej mocy
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-11-05 o 18:04, J.F. pisze:
    > Ale na trojkacie ? Bo chyba nie na gwiezdzie ?
    Na trójkącie. Jak pamięcią sięgam to spalony silnik (indukcyjny) miałem
    może 3 razy w ciągu 30 lat.

    Robert

  • 22. Data: 2016-11-05 18:21:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Nov 2016 15:57:07 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Zobacz sobie charakterystykę silnika szeregowego i porównaj z
    > charakterystyką silnika asynchronicznego. Dlatego klatkowce w
    > lokomotywach pojawiły się dopiero po opanowaniu tranzystorowych
    > przetwornic częstotliwości.

    No coz, jak z przegrzewaniem to ja nie wiem, ale:
    a) indukcyjne maja maly moment rozruchowy, kolej chce duzy.
    Co prawda byly silniki regulowane z pierscieniami.

    b) w trakcji jest prad staly, wiec jak tym zasilac silnik indukcyjny ?

    c) drut jest jeden, wiec faza jedna, i co - kondensatory, czy zwarta
    faza ?

    Ale ... da sie i bez tranzystorow
    https://en.wikipedia.org/wiki/Three-phase_AC_railway
    _electrification

    > Poza tym tak się mówi, że silniki trakcyjne DC są szeregowe, ale
    > znalazłem w schemacie EN57, że 1,5% prądu wirnika omija stojan przez
    > bocznik. Więc to nie jest sensu stricto silnik szeregowy, co raczej
    > szeregowo-bocznikowy z odwróconą funkcją stojana i wirnika (uzwojenie
    > bocznikowe jako część prądu płynącego przez wirnik).

    1.5% to nie wydaje sie duzo. Ale moze rozbiegnieciu zapobiec.

    > Oczywiście wiadomo, że przy 1,5% prądu bocznikowego, charakterystyka
    > szeregowa jest dominująca.

    Czyli da sie sterowac za pomoca samego momentu.

    J.

  • 23. Data: 2016-11-05 21:53:53
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > Ja właśnie na gwieździe często pracowałem. Mocy wystarczało to sobie
    > myślałem, że po co zużywać prąd. Silnik 2-3 kW.
    > Z tego co pamiętam, to silnik ja padł to winy przegrzania uzwojenia.

    Skoro mocy wystarczało, to pewnie pracował z małym poślizgiem i dawał
    radę. Z tym, że jeśli chodzi o zniszczenie klatki, to aluminium topi się
    w temperaturze ok. 660 stopni. Jeśli z powodu poślizgu wirnik miał
    temperaturę np. 500 stopni, to mocno promieniował cieplnie w kierunku
    stojana i być może to promieniowanie zniszczyło izolację na stojanie.

    Co do oszczędzania "prądu", to jeśli silnik daje radę na gwieździe, to
    po przełączeniu na trójkąt jedynie wzrośnie pobór mocy biernej, więc
    oszczędzasz tylko, jeśli masz licznik kVar*h i nie masz kompensatora.

    Ale silnik będzie dawać radę na gwieździe tylko, jeśli jest
    przewymiarowany. Dla prawidłowo zwymiarowanego silnika do pracy w
    trójkącie, praca na gwieździe jest utrudnieniem służącym tylko ochronie
    instalacji przed dużym prądem rozruchowym. To tak jak ruszanie z miejsca
    samochodem - faza jazdy na półsprzęgle obciąża termicznie sprzęgło,
    natomiast "strzał ze sprzęgła" oszczędza sprzęgło, ale powoduje
    szarpnięcie szkodliwie obciążające układ korbowy, pasek rozrządu,
    skrzynię biegów, dyferencjał i przeguby.

  • 24. Data: 2016-11-05 23:54:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-11-05 o 21:53, Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > temperaturę np. 500 stopni, to mocno promieniował cieplnie w kierunku
    > stojana i być może to promieniowanie zniszczyło izolację na stojanie.

    Przy poślizgu grzanie pochodzi głównie z wirnika? Uzwojenie jaki ma w
    tym udział? Pomijalnie mały?

    > Co do oszczędzania "prądu", to jeśli silnik daje radę na gwieździe, to
    > po przełączeniu na trójkąt jedynie wzrośnie pobór mocy biernej, więc
    > oszczędzasz tylko, jeśli masz licznik kVar*h i nie masz kompensatora.

    To teraz już wiem, że niepotrzebnie kombinowałem :-)

    > Ale silnik będzie dawać radę na gwieździe tylko, jeśli jest
    > przewymiarowany. Dla prawidłowo zwymiarowanego silnika do pracy w

    Nie jest przewymiarowany. To jest szlifierka, szlifując dużą
    powierzchnię mocy jest w sam raz, a przy małych detalach 95% zapasu.

    Tak, to jest mi znane.

    Robert

  • 25. Data: 2016-11-06 01:46:39
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > Przy poślizgu grzanie pochodzi głównie z wirnika? Uzwojenie jaki ma w
    > tym udział? Pomijalnie mały?

    Wzrost temperatury stojana zależy głównie od mocy czynnej i w mniejszym
    stopniu od mocy biernej. Natomiast wzrost temperatury wirnika zależy od
    natężenia prądu w prętach klatki, a ten jest bezpośrednio związany z
    poślizgiem. Czyli grzanie stojana jest dość jednostajne, grzanie wirnika
    zależy od poślizgu.

    A jaki co ma procentowy udział, to już zależy jaki konkretny silnik
    rozpatrujemy, przy jakim napięciu, obrotach, obudowie itd.

  • 26. Data: 2016-11-06 11:11:12
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

> [...]
    przeciętny silnik z
    > rozruchem gwiazda-trójkąt. Jak go potrzymasz na gwieździe zbyt długo usłyszysz

    To oczywiste. Energia przekazana do wirnika jest wprost proporcjonalna do poślizgu.
    Pisałem już o
    kaskadzie stałego momentu (w kontekście sterowania przez zmianę poślizgu silnika
    pierścieniowego). W
    tych układach energia przekazana do wirnika jest zwracana do sieci.

    > Niekoniecznie. Zależy od wielu czynników natury technicznej i ekonomicznej.

    Podaj jakiś przykład, gdzie lepiej jest wykorzystać w silniku klatkowym sterowanie
    prędkości przez
    zmianę poślizgu (bo innej możliwości nie ma - albo częstotliwość albo poślizg).

    > Jeśli mówimy o pracy w stanie ustalonym, to zależy, ile uzwojenie wirnika jest w
    stanie znieść.

    > Nieprawda. Np. w przypadku silnika synchronicznego prędkość obrotowa jest stała,
    albo silnik się
    > zatrzyma.

    Nieprawda że co? Że podstawowe równanie ruchu, które obowiązuje dla każdego napędu
    elektrycznego nie
    działa? Toż to są podstawy napędu elektrycznego. Ty go po prostu nie rozumiesz.
    Piszesz że prędkość silnika synchronicznego jest stała i masz tu zapewne na myśli, że

    charakterystyka M=f(n) jest sztywna, ale to nie ma nic wspólnego z tą zależnością, bo
    ona opisuje
    dynamikę napędu, a nie stan ustalony jak ch-ka M=f(n).
    Zacznijmy od rozruchu. Moment silnika M musi być większy od Mm, wtedy pochodna
    prędkości jest
    większa i dodatnia, więc silnik przyspiesza. Im większa różnica momentów tym silnik
    szybciej
    przyspiesza. Prędkość silnika rośnie do aż do chwili, gdy silnik osiągnie stan
    ustalony tzn. M = Mm.
    Wtedy pochodna prędkości jest równa 0 i prędkość stała. Mamy stan stabilny.

    > W innych rodzajach silników, zależność prędkości obrotowej od momentu zależy od
    charakterystyki M(n).

    A ty znowu o stanie ustalonym. No i o czym ta oczywistość ma świadczyć? Że równanie
    ruchu nie działa?
    Prędkość w stanie ustalonym dla danego silnika oczywiście zależy od jego
    charakterystyki M(n) oraz
    od charakterystyki obciążenia Mm(n). Ustalony punkt pracy to punkt przecięcia się
    tych ch-tyk.

    > A wzór który podałeś jest zbyt ogólny - podaje on tylko zupełnie oczywistą
    zależność mechaniczną,
    > nie ma w nim parametrów elektrycznych.

    M - moment elektromagnetyczny silnika. Podstaw sobie za M zależność dla dowolnego
    silnika
    elektrycznego i będziesz miał w nim parametry elektryczne, np. dla obcowzbudnego M =
    k*fi*I.

    > Z resztą jak się przyjrzysz, jest to wzór Newtona F=m*a,
    > tylko bardziej udekorowany.

    II zasada dynamiki obowiązuje, równanie ruchu też i co z tego?