  • 11. Data: 2014-01-16 13:40:54
    Temat: Re: Szkodliwość promieniowania inteligentnych liczników?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 Jan 2014 10:41:02 +0100, Michał Lankosz<m...@t...pl>
    wrote:
    > I ta bateria nie jest w żaden sposób doładowywana np przepływem
    wody? Z
    > tego by wynikało, że częstość wysyłania i moc muszą być bardzo
    ograniczone.

    A czy na pewno wodomierz cały czas wysyła a nie jedynie odpowiada na
    żądanie odczytu? To by było trochę dziwne żeby tak bez sensu
    rozgłaszać. Czy ktoś zna więcej szczegółów tej transmisji oprócz
    częstotliwości? Jaka modulacja? Czy dane są chronione?
    U mnie też mam już wodomierz z zdalnym odczytem, mam też aktywny cały
    czas odbiornik na 868 z fsk, ale od czasu założenia tych wodomierzy
    nie zauważyłem zmożonej aktywności w odbiorze różnych transmisji na
    868 w fsk.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2014-01-16 14:03:43
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    Marek <f...@f...com> wrote:
> [...]
    > czas odbiornik na 868 z fsk, ale od czasu założenia tych wodomierzy
    > nie zauważyłem zmożonej aktywności w odbiorze różnych transmisji na

    Powinny być dwukierunkowe, więc nie powinny siać bez potrzeby: radiowa dwukierunkowa
    transmisja danych - zgodna z dyrektywą 1999/5/EWG

    Różne systemy są 433 i 868 MHz:

    http://www.nsautomatyka.com.pl/pdf/systemsadiowyrso-
    aq.pdf

    http://www.growo.pl/oferta/wodomierze/zdalny-odczyt-
    wodomierzy/itron/cyble-m-bus-modul-komputerowej-tran
    smisji-danych.html
    ??? Protokół transmisji danych - Radian
    ??? Modulacja czę??stotliwościowa
    ??? Częstotliwość nośna 433.82 MHz
    ??? Efektywna moc sygnału <10 mW
    ??? Transmisja 2-kierunkowa, symetryczna
    ??? Bateria litowa - żywotność 15 lat

    http://www.kaden.cz/kadenvodo/pl/vodomery_e_radio.ph
    Częstotliwość nośna 868.0 MHz to 868.6 MHz
    Moc nadawcza adaptacyjna od 10 ??W do 12 mW
    Typ modulacji modyfikowana FSK
    Prędkość transmisji danych 19.2 kBd
    Metoda dostępu LBT CDMA/CA
    Próg dla LBT -90 dBm
    Najmniejszy poziom sygnału dla odbioru -100 dBm

  • 13. Data: 2014-01-16 14:07:31
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 16.01.2014 o 10:41 Michał Lankosz <m...@t...pl> pisze:

    > I ta bateria nie jest w żaden sposób doładowywana np przepływem wody? Z
    > tego by wynikało, że częstość wysyłania i moc muszą być bardzo
    > ograniczone.

    I tak jest, bardziej szkodzi komórka przy poduszce w nocy czy router WiFI
    pracujący nonstop w pokoju.
    --

    Pozdr
    Janusz

  • 14. Data: 2014-01-16 15:22:06
    Od: fifak <f...@o...pl>

    > Najsmutniejsze jest to, że ludzie kupują te brednie.

    dokładnie, akurat zajmuje się smartem w licznikach energii i już
    spotkałem się z przypadkami gdzie naród tnie przewody do zdalnego bo mu
    się nie podoba

    u nas zdalne są po PLC i bezprzewodowe GSM/GPRS

    po PLC koncentratory są w stacjach/złączach i wysyłają po GSM dane do ZE

    po GSM modem (przy liczniku/w liczniku) na normalną kartę sim i liczniki
    są odczytywane w nocy za ostatnią dobę dane z licznika serwer zgrywa

    bateria w licznikach z trudem wytrzymuje 5 lat i służy jedynie do
    podtrzymania "funkcji życiowych" przy głębokim uśpieniu elektroniki

  • 15. Data: 2014-01-16 15:31:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 16.01.2014 08:45, Michał Lankosz pisze:

    > Rozśmieszył mnie fragment, w którym gość twierdzi, że wysyłany co 8
    > sekund odczyt (impuls?) zrywa człowieka ze stanu odpoczynku. Stąd moje
    > pytanie o częstość i moc nadawania. Chciałbym się tego dowiedzieć.

    Wiesz, może ma aparat słuchowy i jakieś bzyczenie odbiera ;)

  • 16. Data: 2014-01-16 15:35:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 16.01.2014 15:22, fifak pisze:

    > dokładnie, akurat zajmuje się smartem w licznikach energii i już
    > spotkałem się z przypadkami gdzie naród tnie przewody do zdalnego bo mu
    > się nie podoba

    Cóż, jak się przejdziesz po populacji, to na pewno zbierzesz sporo
    podpisów na delegalizację szalenie niebezpiecznego monotlenku diwodoru

    Zwłaszcza jak wspomnisz, że jest używany w elektrowniach atomowych,
    stanowi podstawowy składnik pestycydów w płynie i w jego powodu rocznie
    ginie mnóstwo ludzi.

  • 17. Data: 2014-01-16 15:35:48
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik s...@g...com napisał:

    > Zakazac piorunow, wylaczyc wszystkie bts-y, komorki, wifi, gps, gprs, zakazac cb, a
    o mikrofalowkach 1kW to lepiej wcale nie mowic:) Krotko - taka jest cena cywilicacji
    i wygody.

    Zakazać telewizorni! Na sam początek - a głupie pytania w magiczny
    sposób znikną... Szkoda że nie posłuchano mojej rady jak najwyższy stał
    się najdłuższym - i okoliczni mieszkańcy zaczęli protestować przeciw
    odbudowie - bo właśnie wtedy proponowałem żeby protestującym zakazać
    posiadania telewizorów (bo to ja mieszkałem o kilometr od nadajnika z
    którego radio z lufcikiem odbierali...)

    --
    Darek

  • 18. Data: 2014-01-16 17:50:04
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-01-16 12:20, Piotr Gałka pisze:

    > Podobnie = emisja z podobną średnią mocą jak z licznika wody.
    > Żałowanie = kombinowanie jak by tu się zmieścić w energii dostępnej w
    > baterii.
    > Nie żałował = brak tego kombinowania.
    > P.G.
    Ale do czego się odnosisz? Do mikrofonu bezprzewodowego? Ten gość miał
    czegoś żałować, czy o kimś innym piszesz?

    --
    Michał

  • 19. Data: 2014-01-16 18:33:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 Jan 2014 15:22:06 +0100, fifak <f...@o...pl> wrote:
    > bateria w licznikach z trudem wytrzymuje 5 lat i służy jedynie do
    > podtrzymania "funkcji życiowych" przy głębokim uśpieniu elektroniki

    Bateria w liczniku energii el.? Rozumiem potrzymanie gdy "prądu" nie
    ma ale jeśli bateria jest głównym cźródłem zasil. elektroniki w tym
    liczniki, to chyba ktoś sobie jaja robi...

    --
    Marek

  • 20. Data: 2014-01-16 20:13:36
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-01-16 07:07, Atlantis pisze:

    > Twierdzić to sobie może. Papier ponoć wszystko przyjmie, Internet
    > jeszcze więcej. ;)

    A ja myślałem, że ma jakieś podstawy, przynajmniej do tej aktywności co
    8 sekund. Tylko nie bardzo mi pasowało skąd taki licznik miałby tyle
    energii, aby co kilka sekund coś wysyłać - przez lata, na małej bateryjce.

    > Przede wszystkim należałoby zapytać kim jest pan
    > Dionizy Pietroń? Fizykiem? Biologiem? prowadził jakieś własne badania w
    [...]
    > Najsmutniejsze jest to, że ludzie kupują te brednie. Kupują w sensie
    [...]
    > Tym ludziom jednak tego nie wytłumaczysz. Po pierwsze na przeszkodzie
    > stoją POTĘŻNE braki w edukacji.
    Ależ wystarczy się powołać na badania, o których odbiorca nie słyszał.
    Jeszcze jak to będą wyniki zagranicznych "ośrodków badawczych" to już
    wystarczy, aby większość ludzi nie znających tematu przekonać do
    uwierzenia w teorię, albo przynajmniej zacząć powątpiewać we własne
    przekonania.
    Smutny przykład mamy z 10 kwietnia. Był wybuch? Co ścięło brzozę?
    Naukowcy i "naukowcy" mają swoje, sprzeczne teorie. Dowiesz się
    człowieku tyle, co napiszą, powiedzą czy pokażą w TV. Osoba, która nie
    ma pojęcia o budowie skrzydła samolotu może co najwyżej uwierzyć jednej
    ze stron, tej której kibicuje albo wydaje się bardziej prawdopodobna.
    A ocieplenie klimatu?
    Nie zwalaj winy na braki w edukacji. Chyba, że Twoim zdaniem szkoła
    powinna wypuszczać tylko omnibusów, a resztę eliminować?

    --
    Michał