    Subject: Re: TN-C / TN-C-S i "bolec"
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 9 Dec 2019 17:43:47 +0100

    W dniu 2019-12-09 o 12:59, Queequeg pisze:

    > W tym że PE dotykam, a jak jest niepodłączone, to dotykam przez te
    > pojemności. To, co jest między L i N, mnie nie porazi.

    A co jak szlak trafi jeden z kondensatorów lub warystorów w filtrze, ten
    pomiędzy L i PE?

    Po porostu Cię zabije, a w najlepszym razie mocno trzepnie.

    Jak masz urządzenie, które wymaga PE (I klasa ochronności) to absolutnie
    nie wolno go podłączać do gniazd bez bolca, ani do jakichkolwiek
    przedłużaczy bez bolca.

    Bolec może być połączony z wydzielonym przewodem ochronnym, który
    powinien być uziemiony. Ale bywa sytuacja, że nie da się go uziemić, (no
    chyba że w doniczce na 10 piętrze w bloku) wtedy może być tylko
    wydzielony z przewodu PEN. W starszych instalacjach może być wprowadzony
    na ten bolec przewód zerowy, a od tego bolca robi się mostek do styku zera.

    Jeżeli chodzi o zerowanie to poprawia ono bezpieczeństwo pod warunkiem,
    że wszystkie połączenia przewodu zerowego są pewne, a ponadto wszystkie
    urządzenia są podłączone do gniazd zerowanych.

    Jeżeli nawet  gdzieś w rozdzielnicy czy nawet przy WLZ ulegnie przerwie
    przewód zerowy, nie oznacza to, że napięcie, które się pojawi na
    obudowach urz ądzeń od razu Cię zabije, ponieważ pojawi się ono takie
    same na wszystkich urządzeniach, a w rzeczywistości to nie napięcie
    zabija tylko prąd. Żeby popłynął prąd to muszą być co najmniej dwa różne
    punkty o różnych potencjałach.

    W mieszkaniu mamy płytki ceramiczne, panele, dywany. Dotykając nawet 2
    różnych urządzeń np. w kuchni jednocześnie lodówki i zmywarki, na
    których obudowach utrzymuje się napięcie fazy to po prostu nawet tego
    nie zauważysz, że obydwa urządzenia są pod napięciem, bo będą miały taki
    sam potencjał. Dokładnie tak samo jak ten wróbelek, który obiema nóżkami
    siedzi/stoi na przewodzie pod wysokim napięciem.

    Dlatego też przy takich układach zerowania, bardzo ważnym są lokalne
    połączenia wyrównawcze obejmujące wszystkie instalacje wodne i gazu,
    które łączy się z przewodem zerowym, aby zapewnić w razie przerwania
    przewodu zerowego na wszystkich urządzeniach oraz na instalacjach taki
    sam potencjał. Nazywa się to ekwipotencjalizacją.