    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: TN-C / TN-C-S i "bolec"
    Date: Tue, 10 Dec 2019 14:38:54 +0000 (UTC)

    Mario <M...@...pl> wrote:

    > Rzecz w tym, że kondensatory w filtrach mają sens tylko wtedy gdy jest
    > działające PE. Wymyślasz sobie przypadek, który ma uzasadnić tezę ze
    > lepiej urządzenia pierwszej klasy ochronności podłączać do gniazd bez
    > bolca w sytuacji gdy ich tak nie można podłączać bo nie spełniają
    > warunków bezpieczeństwa gdy nie są podłączone do PE.

    Nie można podłączać, ale tak długo, jak wtyczki będą pasowały i urządzenia
    będą działały, ludzie będą je podłączali. Zadaniem osób bardziej
    obeznanych w temacie, jeśli te są proszone o pomoc, jest zminimalizowanie
    zagrożenia.

    Jeśli powiem komuś "nie możesz podłączyć zasilacza od laptopa, bo nie masz
    bolca w gniazdku" to wiesz, co mi powie. On potrzebuje laptopa i koniec.
    Nie ma się czemu dziwić.

    Jedyne, co mogę wtedy zrobić, to -- nie znając stanu instalacji i nie
    wiedząc, na ile połączenie PEN jest pewne -- albo olać temat i wiedzieć,
    że osoba i tak będzie podłączała tego laptopa, albo zaproponować tej
    osobie wymianę gniazdka na takie z bolcem i zrobić mostek (zerowanie). To
    jedyne, co można realnie w takiej sytuacji zrobić, bo nikt nie zgodzi się
    (i nie zapłaci) na przeoranie mieszkania, położenie instalacji TN-C-S,
    instalację różnicówki i wywrócenie wszystkiego do góry nogami (a nawet
    jeśli zgodzi się np. najemca, to nie zgodzi się wynajmujący). Tym
    bardziej, że laptop działa. A że zacznie razić, jak warystor przebije?
    Wiesz jak jest. Jedna osoba zrozumie a dziesięć powie, że tyle lat
    pracuje i nie poraził.

    I temat dotyczy właśnie tego, która sytuacja jest bezpieczniejsza. Czy
    brak jakiegokolwiek zabezpieczenia, czy zerowanie. Odpowiedź "nic, bo
    nie można" może akademicko jest poprawna, ale nie jest życiowa.