  • 1. Data: 2009-05-20 08:23:08
    Temat: TV, wyciszanie szumów, dlaczego z żarzenia?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Witam,

    Kiedyś rozumiałem jak działa TV (na etapie Szmaragd 901 ;-) ). W tamtym TV
    zdarzyło mi się nawet przewinąć pierwotne uzwojenie trafa WN, gdy śniedź je
    zjadła (jako małolat miałem dużo czasu na takie rzeczy).

    Nigdy nie zajmowałem się TV - zero doświadczenia.
    Wczoraj gapiłem się w schemat OTAKE COLOR 5130-2RC usiłując zrozumieć
    którędy biegnie fonia.
    Problem - 2,3 lata temu znikała fonia. Nie udało mi się nic znaleźć, bo
    rozebrany oczywiście działał, a jak nawet udało się, że nie działa to każde
    dotknięcie czegokolwiek miernikiem od razu przywracało głos. Przelutowałem
    więc z pół płyty (aż mi się transformatorówka spociła). Prawie pomogło -
    dało się tak naprężyć płytę, że znikało, ale w normalnym użyciu było OK.

    Minęło parę lat no i tym razem postanowiłem najpierw zrozumieć.

    Odkryłem układ składający się z 3 tranzystorów. Na wejście ma podany sygnał
    opisany VIDEO. Wyjście to OC podwieszony przez 33k i diodę do linii HEATER,
    która przez 1.2 ohma jest połączona z uzwojeniem trafa WN (drugi koniec
    uzwojenia do GND) i z żarzeniem kineskopu. Na tym wyjściu OC wisi 430pF do
    masy i to OC przez 8,2k i diodę ładuje 1uF. Gdy napięcie na tym 1uF osiągnie
    odpowiednią wartość dwa inne tranzystory powodują przywarcie do masy linii
    VOLUME sterującej jak zakładam głośnością.

    Pytanie:

    Dlaczego napięcie ładujące ten 1uF pochodzi z żarzenia, a nie z jakiegoś DC
    ?
    Efekt powinien być taki, że jak nie będzie pracował trafo WN to nie będzie
    wyciszania szumów - czemu to ma służyć ?

    P.G.

  • 2. Data: 2009-05-20 08:43:00
    Temat: Re: TV, wyciszanie szumów, dlaczego z żarzenia?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 20 May 2009 10:23:08 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > Odkryłem układ składający się z 3 tranzystorów. Na wejście ma podany sygnał
    > opisany VIDEO. Wyjście to OC podwieszony przez

    Weź to narysuj i wrzuć na jakiś serwer...
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2009-05-20 09:08:49
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Weź to narysuj i wrzuć na jakiś serwer...

    Mam schemat w jpg.
    Problem w tym, że nigdy nic nie wrzucałem i nie wiem jak i gdzie się za to
    wziąć.
    P.G.

  • 4. Data: 2009-05-20 09:14:04
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4a13c8a6$1@news.home.net.pl...

> [...]
    >
    > Mam schemat w jpg.
    > Problem w tym, że nigdy nic nie wrzucałem i nie wiem jak i gdzie się za to
    http://www.fotosik.pl/dodaj_zdjecia.php

    moze to nie najlepsze miejsce, ale ...

    Włodek

  • 5. Data: 2009-05-20 09:17:58
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    > wiadomości news:4a13c8a6$1@news.home.net.pl...

    > http://www.fotosik.pl/dodaj_zdjecia.php
    >
    > moze to nie najlepsze miejsce, ale ...

    Spróbuję, ale jak ktoś mi kiedyś powiedział, że wrzucił zdjęcia na jakąś
    stronę to się okazało, że on wrzucał po 3MB, a lądowało 200k.
    Kiedyś jak zamawiałem zdjęcia przez internet to mogłem udostąpnić je też
    znajomym. Okazało się że do wykonania zdjęć mają je całe ale udostępnione
    już zredukowane.
    P.G.

  • 6. Data: 2009-05-20 09:36:20
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    > http://www.fotosik.pl/dodaj_zdjecia.php
    >
    > moze to nie najlepsze miejsce, ale ...

    Wg regulaminu nie życzą sobie materiałów ze źródeł pisanych.
    Mam gdzie wrzucić, tylko nie pamiętam hasła (ostatnio rok temu).
    P.G.

  • 7. Data: 2009-05-20 09:53:49
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Weź to narysuj i wrzuć na jakiś serwer...

    Po pewnych perturbacjach udało mi się.
    Tu jest schemat (niestety 7MB):
    http://www.krzysiek.galka.pl/OTAKE_Color_5130-2RC_BW
    _1.jpg
    (jakby ktoś chciał robić głębsze dochodzenie to pozostałe mają na końcu 2 i
    3)

    Ten OC z mojego opisu to Q406 (jedyna grupa 3 tranzystorów razem), a dioda
    od HEATER to D412 (koło zasilacza).

    Główne moje pytanie: Dlaczego obecność żarzenia decyduje o wyciszeniu szumów
    ?
    P.G.

  • 8. Data: 2009-05-20 11:45:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 20 May 2009 11:53:49 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > od HEATER to D412 (koło zasilacza).
    >
    > Główne moje pytanie: Dlaczego obecność żarzenia decyduje o wyciszeniu szumów

    Ten warunek logiczny jaki jest robiony z wykorzystaniem tranzystora Q405 to
    działa tak: Jeśli jest napięcie żarzenia *oraz* nie ma napęcia na bazie
    Q405 to głos jest. Ważne jest jedno i drugie. A zależność od napiecia
    żarzenia ma IMO tylko sygnalizować poprawną pracę bloku H. Żarzenie
    wykorzytano zapewne z uwagi na niewysokie napięcie. Inne trzeba by
    redukować, albo nie były "pod ręką".
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2009-05-20 15:38:04
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Jacek Maciejewski pisze:

    > A zależność od napiecia
    > żarzenia ma IMO tylko sygnalizować poprawną pracę bloku H.

    Czyli pokazywać, kiedy telewizor jest włączony. To zapewne jeden z tych
    telewizorów, które potrafią "gadać" na czuwaniu, jeśli w pobliżu
    znajdzie się np. amatorska radiostacja.

  • 10. Data: 2009-05-21 11:12:38
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Ten warunek logiczny jaki jest robiony z wykorzystaniem tranzystora Q405
    > działa tak: Jeśli jest napięcie żarzenia *oraz* nie ma napęcia na bazie
    > Q405 to głos jest. Ważne jest jedno i drugie.

    Według mnie jest inaczej:
    Głosu nie ma, gdy jest żarzenie i nie ma sygnału VIDEO. W każdym innym
    przypadku głos jest.

    Gdy nie ma żarzenia to nie ma skąd się wziąć napięcie na kolektorze Q406
    (numer jest nieczytelny, ale pierwszy z nich w kolejności sygnału to chyba
    405, drugi 404, trzeci 406), a właśnie obecność napięcia na Q406 powoduje
    zablokowanie głosu. Obecność VIDEO powoduje, że Q406 zwiera do masy i głos
    jest.

    Zaskoczyła mnie zależność tego od żarzenia. Myślałem, że może ktoś mający
    doświadczenie w serwisie TV będzie wiedział dlaczego.

    P.G.