  • 1. Data: 2009-05-19 18:07:35
    Temat: Yagi a tzw. siatka
    Od: Artur <n...@g...com>

    Witam.
    Mieszkam około 50km od łodzi. Ostatnio postanowiłem wymienić popularną
    antenę siatkową na kupioną w dipolu "Dipol 44/21-69 Tri Digit" (symbol
    w ich sklepie A2670). TVP1 oraz TVP2 odbierały na siatce bardzo
    dobrze, natomiast pozostałe kanały z nadajników w Łodzi raczej
    kiepsko,ale dało się oglądać. Niestety okazało się, że po zamianie
    jest gorzej, tzn. nie ma nic poza TVP1 i TVP2. W puszce anteny był na
    początku tylko symetryzator, więc dokupiłem i zamontowałem wzmacniacz,
    trochę się poprawiło, ale nadal jest trochę gorzej niż z siatki za
    30PLN. Obie anteny są tymczasowo na strychu (dach- papa i deski). Czy
    są takie warunki, w których "siatka" sprawdza się lepiej niż inne
    anteny? Czy zysk który podają przy tej antenie z dipola to bzdura?
    --

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 2. Data: 2009-05-19 18:19:50
    Temat: Re: Yagi a tzw. siatka
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Artur" <n...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
> [...]
    > są takie warunki, w których "siatka" sprawdza się lepiej niż inne
    > anteny? Czy zysk który podają przy tej antenie z dipola to bzdura?

    Nie wiem jak wygląda sytuacja w Łodzi, ale może kwestia jest
    w kierunkowości anteny? Taki dipol jaki kupiłeś, a widzę go tu
    http://www.dipolnet.com/uhf_tv_antenna_dipol_44-21-6
    9_tri_digital_A2680.htm
    będzie miał dosyć wąski kąt łapania sygnału więc jeśli nadajniki
    TVP1 i TVP2 są ciut gdzie indziej niż nadajniki innych programów
    to będziesz mógł mieć problem z takim ustawieniem anteny aby zysk
    miała odpowiedni dla róznych kierunków z których nadchodzą fale.

    Siatki za 30zł są natomiast bardzo szerokokątne i łapią
    "wszystko z przodu a nawet trochę z tyłu" :-))))

  • 3. Data: 2009-05-19 18:46:04
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Artur wrote:
    > Czy
    > są takie warunki, w których "siatka" sprawdza się lepiej niż inne
    > anteny?

    Niestety wbrew fachowym opiniom niektóre "siatki" spisują się
    zaskakująco dobrze i naprawdę trudno je zastąpić najbardziej wymyślnym
    zestawem anten, a jeśli już, to efekt może być niewspółmierny do kosztów.

    Mirek.

  • 4. Data: 2009-05-19 18:51:53
    Od: Artur <n...@g...com>

    On 19 Maj, 20:19, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
> [...]
    >
    > Siatki za 30zł są natomiast bardzo szerokokątne i łapią
    > "wszystko z przodu a nawet trochę z tyłu" :-))))

    Raczej nie w tym rzecz. Nadajniki programów, które chcę odbierać z
    Łodzi znajdują się w tym samym miejscu tj na kominie elektrociepłowni.
    Żaden nie odbiera dobrze.
    --
    Artur

  • 5. Data: 2009-05-19 18:56:29
    Od: "p" <...@r...tu>

    Użytkownik "Artur" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
    >Łodzi znajdują się w tym samym miejscu tj na kominie elektrociepłowni.
    >Żaden nie odbiera dobrze.

    Widocznie odbierałeś z odbicia od przeszkód
    Pokręc tą Yagą dookoła i góra-dół, czy w jakimś położeniu będzie dobrze ?

  • 6. Data: 2009-05-19 19:11:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 19 May 2009 11:07:35 -0700 (PDT), Artur napisał(a):

    > Czy zysk który podają przy tej antenie z dipola to bzdura?

    IMO zrobiłeś dobry krok a jeśli wyniki są gorsze to musiałeś popełnić jakiś
    błąd. Może zwarcie w koncentryku, może jakieś złącze źle zrobione.
    Przejrzyj wszystko.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2009-05-19 19:49:13
    Od: "lukasz" <...@...z>

    30PLN. Obie anteny są tymczasowo na strychu (dach- papa i deski). Czy
    są takie warunki, w których "siatka" sprawdza się lepiej niż inne
    anteny? Czy zysk który podają przy tej antenie z dipola to bzdura?

    a jak jest z polaryzacja, nie wiem jak teraz ale kiedys mialo znaczenie H/V

    luk

  • 8. Data: 2009-05-19 21:24:18
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Artur <n...@g...com> wrote:

> [...]
    > są takie warunki, w których "siatka" sprawdza się lepiej niż inne
    > anteny? Czy zysk który podają przy tej antenie z dipola to bzdura?

    Identycznie się naciąłem kilka lat temu, w dodatku wychodząc na
    głąba wobec własnego brata. Tenże miał antenę siatkową, kupioną na
    bazarze, oczywiście do kompletu wzmacniacz typu "ten je
    najmocniejszy" i odbierało toto wszystkie dostępne kanały, tylko
    cośtam bratu szumiało, a na innym kanale lekkie odbicia wchodziły.
    Jako elektronik i generalnie człowiek "co się zna" nagadałem mu, że
    antena siatkowa to samo zło, w dodatku zardzewiała, sypie się, że
    trzeba ją wywalić w diabły i "coś porządnego" tam założyć. Nadajniki
    były tam zgrupowane właściwie w jednym kierunku, sam UHF, no bajka
    po prostu. Wybór padł na antenę logarytmiczną, też z dipola. Zysk
    teoretyczny ta antena miała mieć jakiś cudowny wręcz, pamiętam że o
    coś się tu na grupie konsultowałem, powiedziano mi, że jeśli daję ją
    zamiast "grilla", to prawdopodobnie bez wzmacniacza spokojnie
    wystarczy.
    No i nie wystarczyła, odbierała jedynie część kanałów i w szumach.
    Dołożyłem jej wzmacniacz, potem wymieniłem go na inny, z większym
    wzmocnieniem (oba to były przelotowe wzmacniacze montowane na kablu,
    tuż przy antenie) i dopiero wtedy dociągnąłem z jakością odbioru do
    poziomu jedynie trochę GORSZEGO od tego, co było na grillu.
    Potem, w tym samym domu instalowaliśmy inny TV i inną antenę (z
    różnych przyczyn tak było korzystniej, niż ze zwrotnicą), brat tym
    razem nawet nie próbował mnie pytać o radę, poszedł znów na bazar i
    kupił antenę siatkową. I co? I pełen sukces, super odbiór, żyleta po
    prostu.

    Tak więc panowie, albo anteny z Dipola mają jakies powtarzalne wady,
    albo antena typu "grill" jest niesłusznie pogardzaną i niedocenianą,
    rewelacyjną konstrukcją, nawet taka bazarowa, produkowana przez
    szewca, co się przekwalifikował.

    J.

  • 9. Data: 2009-05-19 21:59:10
    Od: Artur <n...@g...com>

    On 19 Maj, 23:24, "Jarek P." <jarek[kropka]p...@gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > antena siatkowa to samo zło, w dodatku zardzewiała, sypie się, że
    > trzeba ją wywalić w diabły i "coś porządnego" tam założyć.

    No ja się skompromitowałem przed ojcem :) Ten też kupił siatkę na
    bazarze,
    a ja oczywiście ją wyśmiałem. Teraz, kiedy przyszedł czas na pokrycie
    dachu blachą miałem mu zrobić porządną instalację, a tu lipa :)
    Jutro jeszcze spróbuję na zewnątrz, bo będzie już zamocowany maszt,
    ale wątpię czy coś z tego wyjdzie.
    --
    Artur

  • 10. Data: 2009-05-19 22:13:33
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

[...]

    Z jakiego nadajnika odbierasz programy? Patrzę na stronie Emitela na Łódź i
    widzę tylko nadajniki na TVN i TVP1.

    http://emi.emitel.pl/EMITEL/obiekty.aspx?obiekt=DODR
    _W4C
    http://emi.emitel.pl/EMITEL/obiekty.aspx?obiekt=DODR