    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Telewizory kineskopowe
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m74n5c$3t8$1@speranza.aioe.org>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m74vji$pre$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m7cpka$m4s$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Wed, 24 Dec 2014 00:45:33 +0100

    Pan Mirek napisał:

    > Ojca już niestety nie mogę zapytać o co to chodziło, ale czy
    > w pewnym okresie nie mogło być tak, że audycje w kolorze
    > były realizowane na nowym sprzęcie (przy okazji kolorowym)
    > a czarno-białego już nie modernizowano?

    Mogło tak być i było tak. Telewizja Polska za czasów prezesury
    Macieja Szczepańskiego, lepiej znanego pod pseudonimem "Krwawy
    Maciek", była telewizją na bardzo wysokim poziomie. Oczywiście
    była to tuba propagandy sukcesu Edwarda Gierka, ale technicznie
    i organizacyjnie stała wyżej od wielu zachodnich odpowiedników.
    Za siermiężnego Gomułki Jeremi Przybora z Jerzym Wasowskim
    musieli własnoręcznie białą kredką robić prążki na przypadkowej
    tkaninie, bo nie było pieniędzy na odpowiedni materiał na frak
    czy inną jaskółkę. Aż tu nagle sypnęło kasą jak manną z nieba.
    Kupiono mnóstwo nowego sprzętu, pamiętam, że kamery były od
    Boscha. Teraz odszukałem informację, że pierwszym kolorowym
    programem TVP była transmisja ze zjazdu PZPR w grudniu 1971 r.
    Wiedziałem o tym, ale mi ta wiedza zdążyła do dziś ulecieć.
    Potem długo jeszcze robiono materiały czarnobiałe -- te poza
    studiem i tam, gdzie nie opłacało się wysyłać wozu transmisyjnego.
    Mam wrażenie, że to po prostu kręcono szesnastką na taśmie filmowej.

    > Podobnie dziś może być widoczna lepsza jakość na programach
    > SD, które realizowane są na sprzęcie HD... choć teoretycznie
    > nie powinno być różnicy.

    A to już inaczej widzę. Kiedyś o telewizji mówiono jako o kolejnej
    muzie (już XI z rzędu). Ograniczenia techniczne były duże i dobrze
    zdefiniowanie, więc materiał realizowało się zupełnie inaczej niż
    na potrzeby kina. Jan Suzin, jak zapowiadał film albo czytał program
    na jutro, to gębę miał na cały ekran -- inaczej by ktoś go mógł
    pomylić na przykład z Małcużyńskim. Fajne w telewizji było właśnie
    to, że nie atakowała formą. Do takich realizacji potrzeba było
    fachowców, a nawet Fachowców przez duże "ef". Artystów -- inaczej
    mówiąc. Dzisiaj takich nie ma, telewizja już dawno umarła. Dzisiaj
    bierze się kamerę HD z obiektywem o głębi ostrości od pół metra
    do nieskończoności, za kamerą sadza się absolwenta Szkoły Wyższej
    Telewizji i Gastronomii, a przed kamerą kilku fagasów, co to akurat
    mają chwilkę czasu i mogą pogadać przy śniadaniu. Wszystko to rzecz
    jasna zdjęte w planie ogólnym, żeby było widać wypastowane buty,
    fryzurę, i jeszcze musi zostać trochę miejsca o góry i udołu, bo
    tam muszą być te wszystkie szklane błyszczące elementy scenografii.
    No i co to kurna ma być i po co to komu?

    Nie, dzisiejsze realizacje telewizyjne po prostu nie mają żadnej
    jakości. To, co dzisiaj warto obejrzeć na domowym ekranie, to filmy
    robione na potrzeby kina. Bo różnicy w percepcji w zasadzie nie ma
    już żadnej. Oczywiście jeśli nie ogląda się na kineskopie z czarnym
    pasem uciętym u góry i u dołu ekranu. Telewizja umarła, ale pojawiło
    się w domu kino.

    Jarek

    --
    W telewizji czterej znawcy