    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Tolerancja PAL
    Date: Sun, 1 Apr 2018 19:54:41 +0200

    On 4/1/2018 7:37 PM, J.F. wrote:
    > Nigdy nie podmienialem, ale tak na chlopski rozum - jesli sygnal jest
    > kodowany faza, mamy w linii ~300 okresow, to zmiana 1% powinna dawac
    > ze trzy pasy zmian kolorow na ekranie.

    O ile pamiętam to w miarę współczesne odbiorniki na krzemie
    synchronizaowały się do częstotliwości spodziewanej z colorburst.
    Zmieniałem kwarc generujący ten sygnał w Atari na podobny i kolor dalej
    był, nie wiem czy na wszystkich ale był raczej taki sam. Nie pamiętam
    już dokładnie ale to był przynajmniej 1% odchyłki do najbliższego jaki
    wyszarpałem z jakiegoś starego grata.

    > Mnie chodzi o to, ze w PAL faza miezy liniami jest zmieniana, aby
    > odbiornik mogl usrednic.

    Czy w współczesnych odbiornikach PAL jest ta linia realizowana
    analogowo? Nie widuje juz od bardzo dawna a skoro tak to może ona jest
    cyfrowo synchronizowana czasem trwania V/H?. Starsze magnetowidy miewały
    kłopoty z precyzyjnym i powtarzalnym stukaniem synchronizacją i kolor
    czasem znikał, ale potem przyszła era lepszych TV na scalakach philipsa
    i zjawisko znikneło, kolor był zawsze dobry tyle że dziadowski :).

    > A jak porowna z sygnalem opoznionym nie o linie, tylko o 99% linii, to
    > z innym miejscem porowna.
    > Jak beda zmiany kolorow, to IMO bedzie cos nie tak.

    Coś nie tak jest prawie na kazdym 8-bit komputerze ;)

    > Ciekawe ... dwa kanaly TVP nie powinny miec tej samej czestotliwosci ?

    Nie wiem czy czestotliwośc byla jedynym powodem - być może sila sygnalu
    też wpływała na efekt rwania synchronizacji. To w końcu radzieckie
    odbiorniki były ... Tak czy inaczej potencjometr trzeba było przekrecać
    o miliardowe części stopnia zeby łapał sync.

    > To nie lepiej prawidlowy kwarc, tylko w duzej obudowie ?

    Nie. Nie ma miejsca na duża obudowę, bylejakie wzbudzanie na 14MHz
    czasem generuje interesujące problemy z kształtem i amplitudją sygnału.
    Jak już mam coś robić to prościej wziąć gotowy generator 28 i podzielić
    przez 2.

    > No i przy wiekszej odchylce pasy po ekranie szybko lataja.

    Miałem kiedyś Iskrę. Taki TV produkcji trudnej do określenia. Codziennie
    pasy latały z iina prędkością w inną stronę. Przypuszczalnie f sieci nie
    trzymało 50Hz, ale to byly czasy kiedy w moljej okolicy było duzo za
    dużo hut, kopalń, odlewni itd itp. Niejako wychowany na takim efekcie
    nie przeszkadza mi on ...