  • 1. Data: 2018-04-01 11:08:23
    Temat: Tolerancja PAL
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Pewne stare urządzenie posiada kwarc poganiający układy generujące
    sygnał PAL.

    Kwarc ten wlasnie szlag trafił.

    Chciałbym podmienić na identyczny ale to kłopotliwe, musi być lowprofile
    i 14MHz. Ciężko takie dostać (co nie znaczy że nie możliwe, ale drogo).

    Pomyślałem że są kwarce w okolcy 14MHz które mógłbym użyc, powszechnie
    dostepne.

    Pytanie: czy istnieje jakaś procentowa tolerancja szybkości odświezania
    obrazu w PAL (czestotoliwosc H i V)? Chodzi o oficjalna liczbę w
    standardzie, nie o to czy jakiś monitor łapie VGA bo mam taki co nie
    gardzi 60Hz i miałem takiego staruszka radzieckiego co łapal tylko
    labolatoryjne 50.

    PS. Mam wiele opcji innych, np. generatory 28MHz sa tanie i łatwe w
    znalezieniu, dzielnik trywialny. Nie chodzi mi o inne opcje, chodzi o to
    czy ta jedna ma sens. jak nie ma to zastanowie sie nad innymi.

  • 2. Data: 2018-04-01 12:30:18
    Temat: Re: Tolerancja PAL
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 11:08:23 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
> [...]
    > dostepne.
    > Pytanie: czy istnieje jakaś procentowa tolerancja szybkości odświezania

    IMO - tu nie o H i V, tylko o kolor chodzi.
    W odbiorniku tez bedzie kwarc, wiec dokladnosc "kwarcowa" potrzebna.

    W dodatku masz tam linie opozniajaca 64us, w miare dokladnie, a nie
    +/- 5%. Po zmianie czestotliwosci H bedziesz mial po prawej stronie
    cuda z kolorami ... a chyba na calym ekranie.

    No chyba, ze monitor czarno-bialy, lub RGB - wtedy ma imo dosc spora
    tolerancje.
    Chyba, ze obraz nagrywany ... hm, magnetowid powinien sie dostroic do
    H i V, ale jakis cyfrowy to IMO niekoniecznie.

    >Chodzi o oficjalna liczbę w
    > standardzie, nie o to czy jakiś monitor łapie VGA bo mam taki co nie
    > gardzi 60Hz i miałem takiego staruszka radzieckiego co łapal tylko
    > labolatoryjne 50.

    Malo prawdopodobne - nie bylo galki do regulacji ?

    > PS. Mam wiele opcji innych, np. generatory 28MHz sa tanie i łatwe w
    > znalezieniu, dzielnik trywialny. Nie chodzi mi o inne opcje, chodzi o to
    > czy ta jedna ma sens. jak nie ma to zastanowie sie nad innymi.

    Jak masz miejsce na dzielnik, to moze i na wiekszy kwarc sie znajdzie?

    J.

  • 3. Data: 2018-04-01 18:36:33
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/1/2018 12:30 PM, J.F. wrote:
    > IMO - tu nie o H i V, tylko o kolor chodzi.
    > W odbiorniku tez bedzie kwarc, wiec dokladnosc "kwarcowa" potrzebna.

    Mówisz o sygnale koloru, tak, być może na niektórych odbiornikach
    zniknie, ale nie przypuszczam aby musiało to być tak ekstremalnie
    dokładne z racji faktu że kilka razy bawilem się tym w róznych
    okolicznościach i sygnał koloru zeby zniknął trzeba było dość solidnie
    go uszkodzić, o ile pamiętam pojawiał się nawet po zmianie kwarcu na
    podobny ale nie identyczny.

    > W dodatku masz tam linie opozniajaca 64us, w miare dokladnie, a nie
    > +/- 5%. Po zmianie czestotliwosci H bedziesz mial po prawej stronie
    > cuda z kolorami ... a chyba na calym ekranie.

    W przypadku starych komputerów takie cuda i tak się zdarzają bez pomocy
    manipulacji kwarcami (np. GTIA artifacting albo jak Apple 2 generował
    kolor). W dodaku zabawkę którą mam będe podpinał przez RGB gdyby PAL nie
    dał rady więc mnie to tak bardzo nie martwi że kolor się popsuje.

    > Malo prawdopodobne - nie bylo galki do regulacji ?

    Była - na każdym kanale trzeba bylo regulować osobno inaczej gubił
    synchronizacje pionową. Nie przypuszczam żeby to był bład projektu,
    pewnie był popsuty ale grzebanie w radzieckich telewizorach było czasem
    misją samobójczą ...

    > Jak masz miejsce na dzielnik, to moze i na wiekszy kwarc sie znajdzie?

    Tak mam miejsce i tak się to zapewne zakończy że wstawie generator 28MHz
    + dzielnik przez 2. Ale tak mnie naszło ... czy można manipulować V i H
    PAL w jakis granicach? Jak się zerka na schematy starych komputerów
    8-bit to nie zawsze wychodziło 50Hz i teraz albo to było na słowo honoru
    albo istniały jakieś oficjalne tolerancje.

  • 4. Data: 2018-04-01 19:37:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 18:36:33 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

> [...]
    > okolicznościach i sygnał koloru zeby zniknął trzeba było dość solidnie
    > go uszkodzić, o ile pamiętam pojawiał się nawet po zmianie kwarcu na

    Nigdy nie podmienialem, ale tak na chlopski rozum - jesli sygnal jest
    kodowany faza, mamy w linii ~300 okresow, to zmiana 1% powinna dawac
    ze trzy pasy zmian kolorow na ekranie.

    > W przypadku starych komputerów takie cuda i tak się zdarzają bez pomocy
    > manipulacji kwarcami (np. GTIA artifacting albo jak Apple 2 generował
    > kolor).

    Mnie chodzi o to, ze w PAL faza miezy liniami jest zmieniana, aby
    odbiornik mogl usrednic.
    A jak porowna z sygnalem opoznionym nie o linie, tylko o 99% linii, to
    z innym miejscem porowna.
    Jak beda zmiany kolorow, to IMO bedzie cos nie tak.

    Ciekawe ... dwa kanaly TVP nie powinny miec tej samej czestotliwosci ?

    > Tak mam miejsce i tak się to zapewne zakończy że wstawie generator 28MHz
    > + dzielnik przez 2.

    To nie lepiej prawidlowy kwarc, tylko w duzej obudowie ?

> [...]
    > 8-bit to nie zawsze wychodziło 50Hz i teraz albo to było na słowo honoru
    > albo istniały jakieś oficjalne tolerancje.

    IMO - jesli chodzi o V i H, to stare odbiorniki mialy spora
    tolerancje.
    W koncu tam czestotliwosc wlasna wyznaczal uklad RC, to musialo byc
    niedokladne i sie dostrajalo do sygnalu. W przypadku V to C byl chyba
    nawet elektrolityczny.
    Przynajmniej kilka % musialy tolerowac.

    Oficjalna norma natomiast pewnie byla dokladna, bo po co dawac duzy
    rozrzut, skoro kazda stacja ma dokladny kwarc.

    No i przy wiekszej odchylce pasy po ekranie szybko lataja.

    J.

  • 5. Data: 2018-04-01 19:54:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/1/2018 7:37 PM, J.F. wrote:
    > Nigdy nie podmienialem, ale tak na chlopski rozum - jesli sygnal jest
    > kodowany faza, mamy w linii ~300 okresow, to zmiana 1% powinna dawac
    > ze trzy pasy zmian kolorow na ekranie.

    O ile pamiętam to w miarę współczesne odbiorniki na krzemie
    synchronizaowały się do częstotliwości spodziewanej z colorburst.
    Zmieniałem kwarc generujący ten sygnał w Atari na podobny i kolor dalej
    był, nie wiem czy na wszystkich ale był raczej taki sam. Nie pamiętam
    już dokładnie ale to był przynajmniej 1% odchyłki do najbliższego jaki
    wyszarpałem z jakiegoś starego grata.

    > Mnie chodzi o to, ze w PAL faza miezy liniami jest zmieniana, aby
    > odbiornik mogl usrednic.

    Czy w współczesnych odbiornikach PAL jest ta linia realizowana
    analogowo? Nie widuje juz od bardzo dawna a skoro tak to może ona jest
    cyfrowo synchronizowana czasem trwania V/H?. Starsze magnetowidy miewały
    kłopoty z precyzyjnym i powtarzalnym stukaniem synchronizacją i kolor
    czasem znikał, ale potem przyszła era lepszych TV na scalakach philipsa
    i zjawisko znikneło, kolor był zawsze dobry tyle że dziadowski :).

    > A jak porowna z sygnalem opoznionym nie o linie, tylko o 99% linii, to
    > z innym miejscem porowna.
    > Jak beda zmiany kolorow, to IMO bedzie cos nie tak.

    Coś nie tak jest prawie na kazdym 8-bit komputerze ;)

    > Ciekawe ... dwa kanaly TVP nie powinny miec tej samej czestotliwosci ?

    Nie wiem czy czestotliwośc byla jedynym powodem - być może sila sygnalu
    też wpływała na efekt rwania synchronizacji. To w końcu radzieckie
    odbiorniki były ... Tak czy inaczej potencjometr trzeba było przekrecać
    o miliardowe części stopnia zeby łapał sync.

    > To nie lepiej prawidlowy kwarc, tylko w duzej obudowie ?

    Nie. Nie ma miejsca na duża obudowę, bylejakie wzbudzanie na 14MHz
    czasem generuje interesujące problemy z kształtem i amplitudją sygnału.
    Jak już mam coś robić to prościej wziąć gotowy generator 28 i podzielić
    przez 2.

    > No i przy wiekszej odchylce pasy po ekranie szybko lataja.

    Miałem kiedyś Iskrę. Taki TV produkcji trudnej do określenia. Codziennie
    pasy latały z iina prędkością w inną stronę. Przypuszczalnie f sieci nie
    trzymało 50Hz, ale to byly czasy kiedy w moljej okolicy było duzo za
    dużo hut, kopalń, odlewni itd itp. Niejako wychowany na takim efekcie
    nie przeszkadza mi on ...

  • 6. Data: 2018-04-01 22:13:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 19:54:41 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > O ile pamiętam to w miarę współczesne odbiorniki na krzemie
    > synchronizaowały się do częstotliwości spodziewanej z colorburst.

    Bardzo wspolczesne moga miec jakies DSP ale wczesniejsze - faze pewnie
    synchronizowaly, bo czestotliwosci to raczej nie mogly.
    Zreszta 50ppm razy 300 okresow to tylko 1.5% odchylki.

> [...]
    > był, nie wiem czy na wszystkich ale był raczej taki sam. Nie pamiętam
    > już dokładnie ale to był przynajmniej 1% odchyłki do najbliższego jaki

    Byc moze to odwracanie linii z PAL pomaga.

    P.S. 14MHz ? To chyba NTSC a nie PAL.

    > Czy w współczesnych odbiornikach PAL jest ta linia realizowana
    > analogowo? Nie widuje juz od bardzo dawna a skoro tak to może ona jest
    > cyfrowo synchronizowana czasem trwania V/H?.

    Biorac pod uwage ze wspolczesne TV to takie plaskie - bardzo mozliwe
    ze cyfrowo. Co niekoniecznie oznacza ze latwiej bedzie sie jej
    dostroic.

> [...]
    > odbiorniki były ... Tak czy inaczej potencjometr trzeba było przekrecać
    > o miliardowe części stopnia zeby łapał sync.

    Ja raczej pamietam, ze jak sie przekrecilo w jedna strone to obraz
    plynal w jedna strone, a jak w druga - to plynal w druga i zaskakiwal.

    To zdaje sie byl generator, ktory impuls synchronizacji wyzwalal nieco
    przed terminem.

> [...]
    > trzymało 50Hz, ale to byly czasy kiedy w moljej okolicy było duzo za
    > dużo hut, kopalń, odlewni itd itp. Niejako wychowany na takim efekcie

    Czestotliwosc sieci w calej Polsce taka sama.

    J.

  • 7. Data: 2018-04-01 22:24:28
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 4/1/2018 10:13 PM, J.F. wrote:
    > P.S. 14MHz ? To chyba NTSC a nie PAL.

    Nie, to ZX Spectrum ;)

    > Czestotliwosc sieci w calej Polsce taka sama.

    Co nie oznacza że stała ... szczególnie w PRL.

  • 8. Data: 2018-04-01 23:18:13
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 01.04.2018 o 22:24, Sebastian Biały pisze:

    > Nie, to ZX Spectrum ;)

    Pisałeś, że kwarce niskoprofilowe, a na zdjęciu widać zwykłe:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/
    ZXspectrum_mb.jpg

  • 9. Data: 2018-04-01 23:46:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Apr 2018 23:18:13 +0200, Zbych napisał(a):

    > Pisałeś, że kwarce niskoprofilowe, a na zdjęciu widać zwykłe:
    > https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/
    ZXspectrum_mb.jpg

    A ja juz zapomnialem ... mamy tu 4.43M do kodera PAL,
    ale V i H generowane chyba z tego 14M.

    Zmiana moze sie udac ... choc ciekaw jestem jak to z linia opozniajaca
    wyjdzie :-)

    J.

  • 10. Data: 2018-04-02 08:26:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > Kwarc ten wlasnie szlag trafił.

    I oto mamy kolejny przyczynek w dyskutowanej tu kiedyś
    sprawie niezawodności oscylatorów. Ciekawe, dlaczego konkretnie kwarc padł.

    Pozdrawiam, Piotr