    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Transformator 230/110V - pytanie.
    Date: Sat, 20 Apr 2013 00:51:23 +0200

    wiadomości news:1841489169.20130419161719@pik-net.pl.invalid...
    > Druty świeżo ze szpuli wytrzymają naprawdę dużo. Gorzej jest gdy
    > przejdą proces nawijanie i kilka przegrzań podczas pracy - dopiero
    > wtedy w izolacji pojawiają się mikropęknięcia i już nie ma
    > najmniejszych szans na przejście testu 3.75kV AC a podczas burzy jest
    > duże niebezpieczeństwo przebicia.

    Czyli rozumiem coraz lepiej, czemu ruskie trafo chciało mi zjarać telewizor
    i w kolejności mieszkanie :) Na szczęście nie dałem się.
    Ja takiego chińczyka od razu chyba bym się bał - a jeśli przyt montażu za
    mocno poprzyginano tu i ówdzie i już są spękania? (widywałem...)
    Z tematu pokrewnego - pracowałem 6 lat na centrali telefonicznej Pentaconta.
    Masowo padały nam cewki od pewnych przekaźników. Drut cienki, dużo go...
    bezpośrednią przyczyną była tak duża samoindukcja, że była w stanie upalić
    doprowadzenie, stopiony i mikrookopcony przewodzik. Przyczyną mechaniczną
    było to, że doprowadzenie wychodzące od srodka cewki, fabrycznie leżało
    bardzo blisko uzwojenia, jego końca po zewnętrznej stronie. Przy wyłączaniu
    napięcia w cewce powstawało tak duże napięcie samoindukcji, że właśnie
    upalało to środkowe doprowadzenie. Choć sporadycznie upalało to drugie,
    zależnie, jak tam przewód uzwojenia był nawinięty. Rozwiązanie okazało się
    całkiem proste i jednak prawie zupełnie nieelektryczne - przekładka
    izolacyjna, która mechanicznie utrzymywała dystans wyprowadzeń (albo chociaz
    samego środkowego) od samego uzwojenia, przez co odległość była na tyle
    duża, że nie przebijało już izolacji i prąd przebicia nie upalał juz
    doprowadzeń. Gasiki...? Nie zawsze dało się zastosować, były głównie w
    cewkach elektromagnesów uruchamiających mostki i chyba też drążki w
    wybieraku, głównie dla ochrony załączających je zestyków.