  • 31. Data: 2013-06-04 20:22:45
    Temat: Re: Układy scalone i temparatura - jak bardzo trzeba podgrzać, żeby zepsuć?
    Od: Maciej Milinkiewicz <n...@e...pl>

    Dnia 2013-06-04, o godz. 19:10:39
    Mario <m...@...pl> napisał(a):

    > Używa to chyba każdy :) Jeśli masz na myśli współczesne procki
    > zaliczane do linii 8086. Ale trudno mówić, że mają architekturę 86.

    Analogicznie współczesne '51 też nieco odbiegają wewnętrznie od
    pierwowzoru. Lubię nowości, ale nie ma co się obrażać na stare
    rozwiązania jeśli działają. Muszę jednak przyznać że z zainteresowaniem
    przyglądam się nowościom z architekturą ARM. Sam ARM jest stosunkowo
    nowy bo z roku 85.

    --
    http://edudesk.pl - Komputery, sieci, naprawa, strony www, GIS. Toruń.

  • 32. Data: 2013-06-04 20:36:06
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    >rozwiązania jeśli działają. Muszę jednak przyznać że z zainteresowaniem
    >przyglądam się nowościom z architekturą ARM. Sam ARM jest stosunkowo
    Cóż znaczy wiedza w połączeniu z wytrawną retoryką!
    Wzorowy przykład wykładu dla młodych adeptów elektroniki.
    Dziękuję.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 33. Data: 2013-06-04 22:04:34
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 03.06.2013 22:10, Atlantis pisze:

    > Hmm... Skąd to 230 stopni? W paru miejscach w Sieci spotkałem się z
    > wzmianką o co najmniej 350 stopniach (a nawet więcej) przy demontażu Hot
    > Airem.

    230 to temperatura topnienia lutu, a sam grot/powietrze musisz jednak
    podgrzać do wyższej temperatury, żeby szybko mógł przekazać odpowiednią
    ilość ciepła do miejsca lutowanego.

    Jakub Rakus

  • 34. Data: 2013-06-04 23:36:51
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-04 20:22, Maciej Milinkiewicz pisze:

    > Analogicznie współczesne '51 też nieco odbiegają wewnętrznie od
    > pierwowzoru.

    Analogia byłaby gdyby współcześnie opracowywane procki, mające istotne
    znacznie rynkowe (np. nowe 32 czy 64 bitowe ARMy) musiały z jakiegoś
    idiotycznego powodu mieć tryb emulacji procków 51. Sytuacje są
    nieporównywalne. Tryb 86 (czy właściwie jego emulacja) to jest tylko
    malutki fragment tego co jest w nowoczesnych prockach. Został w nich z
    jakichś przesłanek rynkowych, ważnych kiedyś dawno temu. A pod spodem to
    tak naprawdę całkiem inna architektura.
    51 została jako nisza. Być może ze względu na otwartość architektury, a
    wiec brak konieczności ponoszenia opłat licencyjnych przez mniejszych
    producentów.
    Ale to nie jest jakaś istotna gałąź, która się rozwija, więc
    nieuzasadnione jest porównywanie jej do linii 86.

> [...]
    > rozwiązania jeśli działają. Muszę jednak przyznać że z zainteresowaniem
    > przyglądam się nowościom z architekturą ARM. Sam ARM jest stosunkowo

    To nie chodzi o obrażanie się. Army mają bardzo silne wsparcie w
    społecznościach. W dodatku koszty rozpoczęcia zabawy z nimi są niskie,
    łatwo zdobyć darmowe oprogramowanie. Łatwa migracja z rozwiązań jednego
    producenta do innego. Doskonała propozycja dla kogoś pragnącego się
    uczyć programowania procesorów.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 35. Data: 2013-06-04 23:39:56
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Wcale nie takich dlugich, po centymetrze. Fabryka dawala wiecej, ale ja
    > juz mialem tylko krotkie.

    Rozumiem... ale i tak cienkie, więc chyba stanowiy pewien bufor?

    > Owszem, ale TG55 mozna bylo tez podgrzac wlasnym pradem, i tez dzielnie
    > znosily :-)

    Pamiętam kiedyś, że ugotowałbym tranzystory (kiedyś ugotowałem, ale
    nadmiernym napięciem i żałowałem tego, dwa rzadkie germany, typu nie
    pamiętam) :)), chyba właśnie germany, w jakimś badziewiastym radyjku, w
    końcówce audio. Urządzonko było uprzejme skrzeczeć skrośnymi,
    charakterystyczne zniekształcenia, to postanowiłem to naprawić. Zwykle nie
    używałem miernika przy takich okazjach, dając jakiś oporek o sensownej
    wartości, popartej lustracją schematów podobnych badziewi, po udanej
    naprawie odczekiwałem, czy coś się nie grzeje, puszczałem do posiadacza. Tu
    postanowiłem jednak zmierzyć pobierany prąd - i słusznie, w spoczynku żarło
    ok. 80mA, po chwili zaczynało rosnąć i wybijało daleko poza 100mA, a wiem,
    ze w germanach prąd kolektora lubi dość wyraźnie rosnąć z temperaturą. Nie
    czekałem, az zaczną parzyć, po lekkich trudach (jakoś nie chciał się znaleźć
    opornik o pożądanej wartości, były albo mniejsze, albo większe) :))
    znalazłem i założyłem coś wreszcie, prąd spoczynkowy 8-10 mA, nic nie rośnie
    po dłuższej chwili, nawet bardzo głośna praca nie rozgrzewała tranzystorów,
    uff, zostawiłem, puściłem do posiadacza, nie pamiętam reklamacji, więc chyba
    działa do dziś, jeśli jeszcze istnieje :) W każdym razie, różnic w audio
    słychać nie było, ale zrobiłem to porządnie, bo nawet, jakby wytrzymało, to
    baterie by szybko rozbijało (6F22, wiadomo, jaka była trwała w tamtych
    czasach) :) Jeszcze przed obchodzonymi dziś po 24 latach wyborami...

  • 36. Data: 2013-06-05 00:05:13
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 04.06.2013 20:22, Maciej Milinkiewicz wrote:
    > Analogicznie współczesne '51 też nieco odbiegają wewnętrznie od
    > pierwowzoru.

    Nieco. Zdaje się, że poprawiły 0.08 DMIPS/MHz do 0.25 DMIPS/MHz, czy
    jakoś tak. Konkurencja ma 1..1,25.

    Poza tym '51 to nadal '51. x86 wykształciły tryb chroniony, segmentację,
    PAE, etc.

    > Sam ARM jest stosunkowo
    > nowy bo z roku 85.

    Co rozumiesz przez "sam arm"? Architektura dość znacznie ewoluowała
    przez lata. Większość zestawu instrukcji jest ta sama (nie licząc NEONów
    i innych takich) chociaż doszedł jeszcze 2* thumb do klasycznego ARM. A
    '51 to niestety nie tylko stały zestaw instrukcji ale też stosunkowo
    stała architektura.

    Michoo

  • 37. Data: 2013-06-05 02:13:59
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2013-06-05 00:05 Michoo napisał(a):

> [...]
    > i innych takich) chociaż doszedł jeszcze 2* thumb do klasycznego ARM. A
    > '51 to niestety nie tylko stały zestaw instrukcji ale też stosunkowo

    BTW: W niektórych małych ARMach (Cortex M3 i M4 chyba też) w ogóle nie
    ma klasycznego trybu ARM ani przełączania Thumb<->ARM. Jest tylko Thumb2
    (co zmienia np. pisanie obsługi przerwań w asemblerze, gdzie klasyczne
    ARMy np. 7TDMI przechodziły w tryb ARM).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 38. Data: 2013-06-05 17:05:10
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    > Dziś robię płytkę pod 32-bitowy 32MX695F512H i nie mogę się doczekać, aby
    > puścić na nim
    > 24-bitową transmisję równoległą on-line przy 80MHz.

    Czy ta płytka jest projektowana w RIMU?

    pytajacy

  • 39. Data: 2013-06-05 19:23:42
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    >Czy ta płytka jest projektowana w RIMU?

    >pytajacy

    TAK.

  • 40. Data: 2013-06-05 19:25:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-06-04 22:04, Jakub Rakus pisze:

    > 230 to temperatura topnienia lutu, a sam grot/powietrze musisz jednak
    > podgrzać do wyższej temperatury, żeby szybko mógł przekazać odpowiednią
    > ilość ciepła do miejsca lutowanego.

    To skąd w takim razie biorą się te całe rozbieżności w opiniach?
    Jedni polecają większą temperaturę (i słowem nie wspominają o
    preheatingu) inni polecają powolne wygrzewanie układu ze znacznie
    mniejszą temperaturą strumienia gorącego powietrza.

    Może w takim razie rzeczona Atmega wcale nie otrzymała aż tak dużo
    ciepła? Strumień był szeroki, a jeśli mnie pamięć nie myli cyna w
    momencie zdejmowania układu miała jeszcze chyba nawet półpłynną
    konsystencję.