  • 1. Data: 2013-06-02 03:04:47
    Temat: czujnik tensometryczny
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Poszukiwam czujnika tensometrycznego, niedrogiego (tak do parudziesięciu
    zł), ale nie typowej belki , tylko w postaci "walca" - o ile w ogóle coś
    takiego istnieje.

    Znaczy, wyobrażam sobie walec o średnicy paru cm, i przykładam siłę do
    czoła tego walca (niedużą siłę, max kilka kg, ale pewnie i poniżej 1kg
    wystarczy).

    Wynaleziono cóś takiego ?

  • 2. Data: 2013-06-02 03:08:35
    Temat: Re: czujnik tensometryczny
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    dodam jeszcze, że chodzi o pomiar niewielkiej siły, ale precyzyjny w
    miarę pomiar (chodzi o zmierzenie dość delikatnego nacisku palcem).

  • 3. Data: 2013-06-02 03:54:55
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 2 Cze, 03:04, sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Znaczy, wyobrażam sobie walec o średnicy paru cm, i przykładam siłę do
    > czoła tego walca (niedużą siłę, max kilka kg, ale pewnie i poniżej 1kg

    Siła jaka jest przyłożona nie ma żadnego znaczenia. Istotą działania
    tensometru jest odkształcenie, a co za tym idzie zmiana rezystancji. A
    dalej, no to mostek Wheatstone'a (tak się to pisze ??, hehe...).
    Bawiłem się swojego czasu tensometrami, proponuję zajżeć na produkty
    Honeywella. Cholera, korzystałem też z produktów pewnej firmy
    Niemieckiej, tylko nazwa jakoś mi ze łba wypadła. Mają w 3 dupy
    fajnych rozwiązań, np. tensometry w postaci gotowych skompensowanych
    mostków i jak się ich poprosi, to przesyłają próbki za darmola. Jak
    chcesz, to jak wróce z wyjazduwy do domu, to poszukam i dam precyzyjny
    namiar. Nie wcześniej niż w Niedzielę.

  • 4. Data: 2013-06-02 05:13:18
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 2 Cze, 03:08, sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:
    > dodam jeszcze, że chodzi o pomiar niewielkiej siły, ale precyzyjny w
    > miarę pomiar (chodzi o zmierzenie dość delikatnego nacisku palcem).

    Byłeś kiedyś w sklepi i kupowałeś coś "na wagę"? Każda sklepowa waga
    jedzie na tensometrze. W co poniektórych bankach też mają liczarki
    banknotów "na wagę" - ciepiesz papierki na wagę, urządzenie wyświetla
    ilość papierków.
    wejdź se na www.analog.com tam znajdziesz konkretne noty aplikacyjne.

  • 5. Data: 2013-06-02 05:19:55
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 2 Cze, 03:54, Stachu Chebel <s...@g...com> wrote:

> [...]
    > mostków i jak się ich poprosi, to przesyłają próbki za darmola. Jak
    > chcesz, to jak wróce z wyjazduwy do domu, to poszukam i dam precyzyjny

    Aha!! I jeszcze jedno.. Jeszcze raz!! Siła nie ma nic do rzeczy.
    Ważne jest gdzie i jak zainstalujesz tensometr. Ważne jest tylko
    odkształcenie. Pierdyljon lat temu uczono nas w szkole średniej o
    prawie Hooke'a. W przypadku ośrodka anizotropowego, proszę nie mylić
    pojęć tensor - tensometr :)))

  • 6. Data: 2013-06-02 12:13:34
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-02 03:04, sundayman pisze:
> [...]
    >
    > Znaczy, wyobrażam sobie walec o średnicy paru cm, i przykładam siłę do
    > czoła tego walca (niedużą siłę, max kilka kg, ale pewnie i poniżej 1kg

    Na tak małe siły chyba ciężko znaleźć. Chyba, że właśnie belkowe Ale
    ogólnie walcowe istnieją.
    http://www.nbc-el.com/pl/celle-carico-compressione.h
    tm
    http://www.andy.com.pl/newpage/Czujniki%20tensometry
    czne%20-%20do%20urz%C4%85dze%C5%84%20wa%C5%BC%C4%85c
    ych,%20dozuj%C4%85cych_gr-162.html

    Ale to nie będą koszty rzędu 50 zł.
    Rozbierz jakaś wagę łazienkową czy kuchenną. Albo zrezygnuj z tensometru
    i zastosuj układ elektrodynamiczny. Oparty na ustroju głośnika,
    detektorze położenia i wzmacniaczu sterującym cewką głośnika na
    podstawie sygnału błędu z czujnika położenia. Widziałem kiedyś taką dość
    precyzyjną wagę opartą na tej metodzie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2013-06-02 12:22:01
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-02 03:54, Stachu Chebel pisze:

    > Siła jaka jest przyłożona nie ma żadnego znaczenia. Istotą działania
    > tensometru jest odkształcenie, a co za tym idzie zmiana rezystancji.

    A odkształcenie podlega prawu Hooke'a i zależy od sprężystości belki na
    której jest naklejony tensometr foliowy.
    Siła ma jak najbardziej znaczenie. Tensometry robi się z reguły tak aby
    dopuszczalne obciążenie dało zmianę napięcia w wysokości 2mv/V.

> [...]
    > Honeywella. Cholera, korzystałem też z produktów pewnej firmy
    > Niemieckiej, tylko nazwa jakoś mi ze łba wypadła.

    HBM albo Hoerbiger.

    > Mają w 3 dupy
    > fajnych rozwiązań, np. tensometry w postaci gotowych skompensowanych
    > mostków i jak się ich poprosi, to przesyłają próbki za darmola.

    To nie jest tensometr tylko tak nap prawdę czujnik wydłużenia.
    Tensometrem stanie się gdy go nakleisz na element odkształcalny.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2013-06-02 12:53:10
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 2 Cze, 12:13, Mario <m...@...pl> wrote:

    > Na tak małe siły chyba ciężko znaleźć.

    Nie pleć głupot!! Wagi sklepowe mierzą z dokładnością 1g, o liczarkach
    banknotów nie wspomnę. I zresztą siła ma tu guzik do tego. Istotą jest
    sprężystość belki na której jest badziew naklejona. Zresztą sam o tym
    pisałeś. Widzę że coś przepisujesz, ale kompletnie nie rozumiesz
    zagadnienia.

    Chyba, że właśnie belkowe Ale
> [...]

    Dla frajerów!!

> [...]
    > detektorze położenia i wzmacniaczu sterującym cewką głośnika na
    > podstawie sygnału błędu z czujnika położenia. Widziałem kiedyś taką dość

    Że co?! Najpierw układ dający prąd na wychylenie membrany, następnie
    "czujnik" jej położenia (ino nie napisałeś jak ta "czujka" działa),
    następnie jakiś "sygnał błędu".

    Nie udzielaj porad w tematach o których nie masz zielonego pojęcia.

  • 9. Data: 2013-06-02 13:34:17
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-02 12:53, Stachu Chebel pisze:

    > Nie pleć głupot!! Wagi sklepowe mierzą z dokładnością 1g, o liczarkach
    > banknotów nie wspomnę. I zresztą siła ma tu guzik do tego.

    Poza tym, ze klient chce mierzyć włąśnie siłę.

    > Istotą jest
    > sprężystość belki na której jest badziew naklejona.

    Jest to istotne dla kogoś kto chce skonstruować tensometr o zadanych
    parametrach. Jak ktoś chce kupić tensometr to kupuje gotowy element
    pracujący w interesującym go zakresie.

    > Zresztą sam o tym
    > pisałeś. Widzę że coś przepisujesz, ale kompletnie nie rozumiesz
    > zagadnienia.

    Dla kogoś kto robi wagę to kupowanym elementem jest tensometr z
    określonym zakresem pomiarowym a nie czujnik foliowy.

    > Chyba, że właśnie belkowe Ale
    essione.htmhttp://www.andy.com.pl/newpage/Czujniki%2
    0tensometryczne%20-%20do%20u...

    > Dla frajerów!!

    Albo do zastosowaniu w urządzeniach które muszą mieć np 2000 działek
    elementarnych.

    > Że co?! Najpierw układ dający prąd na wychylenie membrany, następnie
    > "czujnik" jej położenia (ino nie napisałeś jak ta "czujka" działa),
    > następnie jakiś "sygnał błędu".

    Ponieważ jest to układ z zamkniętym sprzężeniem zwrotnym to równie
    dobrze można powiedzieć, że prąd jest na końcu bo zamyka pętlę i
    równoważy układ :)

    Dwie fotodiody, które w stanie równowagi są równomiernie oświetlone.
    Sygnał błędu to różnica miedzy tymi dwoma sygnałami.

    > Nie udzielaj porad w tematach o których nie masz zielonego pojęcia.

    Nawzajem , zwłaszcza jeśli nie odróżniasz czujnika siły do czujnika
    wydłużenia.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2013-06-02 13:41:24
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 2 Cze, 13:34, Mario <m...@...pl> wrote:

    > Nawzajem , zwłaszcza jeśli nie odróżniasz czujnika siły do czujnika
    > wydłużenia.

    No to teraz napisz coś o czujnikach siły. Na jakiej zasadzie działają.