    Date: Tue, 26 Jun 2018 20:16:30 +0200
    From: collie <c...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Warto kontrolować kamerkę...
    <o...@l...harvard.local> <pgetbd$kf9$2@news.icm.edu.pl>
    <pgqqre$kr3$4$gof@news.chmurka.net> <pgtias$uu9$1@node1.news.atman.pl>
    <1449440845$20180626180238@squadack.com>
    <5b3267b6$0$603$65785112@news.neostrada.pl>
    <pgtt0b$mhe$1@node2.news.atman.pl>

    W dniu 26.06.2018 19:26, Liwiusz pisze:

    > 436 kc.

    Przytoczę in extenso wspomniany artykuł, by i inni mogli poszukać
    w nim tej "odpowiedzialności na zasadzie ryzyka", choć dotyczy
    on tej odpowiedzialności cywilnej, od której każdy kierowca
    obowiązany jest co roku się ubezpieczać, płacąc tzw. OC:

    Art.436.§1. Odpowiedzialność przewidzianą w artykule poprzedzającym
    ponosi również samoistny posiadacz mechanicznego środka komunikacji
    poruszanego za pomocą sił przyrody. Jednakże gdy posiadacz samoistny oddał
    środek komunikacji w posiadanie zależne, odpowiedzialność ponosi
    posiadacz zależny.

    §2. W razie zderzenia się mechanicznych środków komunikacji
    poruszanych za pomocą sił przyrody wymienione osoby mogą wzajemnie żądać
    naprawienia poniesionych szkód tylko na zasadach ogólnych. Również tylko
    na zasadach ogólnych osoby te są odpowiedzialne za szkody wyrządzone tym,
    których przewożą z grzeczności.