    From: SnCu <t...@e...ca>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wentylator
    Date: Wed, 7 Mar 2018 17:35:47 +0100

    W dniu 2018-03-03 o 23:22, J.F. pisze:
    > Zachecony mrozami i podzielnikami ciepla przystawilem wentylator do
    > kaloryfera.
    >
    > Bez zadnych obudow, taki sredniej wielkosci pokojowy ustawiony w
    > poblizu gornej krawedzi.
    > Liczyle na to, ze bedzie wysysal cieple powietrze znad grzejnika,
    > i przyspieszy przeplyw powietrza przez zeberka.
    >
    > A tu zdziwienie - w pokoju zimniej niz bez niego.
    >
    > Przeciez radiatory z wentylatorami dzialaja...

    Mój kuzyn kupił sobie zeszłej zimy żyrandol z wentylatorem, żeby mu
    lepiej rozprowadzał ciepłe powietrze po pokoju (tak pisali w ulotce).
    Zrobiliśmy eksperyment. Po 10 godzinach pracy wentylatora w pustym
    pokoju temperatura nie podniosła się ani o stopień. Po prostu, większy
    przepływ powietrza przez kaloryfer kompensowany był równie większym
    przepływem powietrza wzdłuż źle zaizolowanej ściany. Czyli moc wzrosła,
    ale bilans energetyczny pozostał taki sam.