  • 1. Data: 2018-03-03 23:22:33
    Temat: Wentylator
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Zachecony mrozami i podzielnikami ciepla przystawilem wentylator do
    kaloryfera.

    Bez zadnych obudow, taki sredniej wielkosci pokojowy ustawiony w
    poblizu gornej krawedzi.
    Liczyle na to, ze bedzie wysysal cieple powietrze znad grzejnika,
    i przyspieszy przeplyw powietrza przez zeberka.

    A tu zdziwienie - w pokoju zimniej niz bez niego.

    Przeciez radiatory z wentylatorami dzialaja...

    J.

  • 2. Data: 2018-03-03 23:31:22
    Temat: Re: Wentylator
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-03-03 23:22, J.F. wrote:
> [...]
    > i przyspieszy przeplyw powietrza przez zeberka.
    >
    > A tu zdziwienie - w pokoju zimniej niz bez niego.
    >
    > Przeciez radiatory z wentylatorami dzialaja...

    Wlasnie masz przyklad :)
    cale cieplo poszlo w sciany

  • 3. Data: 2018-03-04 09:06:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Mar 2018 23:22:33 +0100, J.F. napisał(a):

    > A tu zdziwienie - w pokoju zimniej niz bez niego.

    Wymusiłeś cyrkulację powietrza i tym samym uśredniłeś temperaturę. Jak
    (czym, w ilu punktach, na jakiej wysokosci i w jakim położeniu, w jakich
    chwilach itd.) ją mierzyłeś?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2018-03-04 10:21:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 Mar 2018 09:06:33 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Wymusiłeś cyrkulację powietrza i tym samym uśredniłeś temperaturę. Jak
    > (czym, w ilu punktach, na jakiej wysokosci i w jakim położeniu, w jakich
    > chwilach itd.) ją mierzyłeś?

    Jednym termometrem na srodku pokoju.

    J.

  • 5. Data: 2018-03-04 10:25:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Mar 2018 23:31:22 +0100, Ilona napisał(a):

    > Wlasnie masz przyklad :)
    > cale cieplo poszlo w sciany

    Cos tym moze byc, ale z gory i z dolu sasiedzi, z dwoch scian wlasne
    pokoje, z trzeciej klatka schodowa ... w miare ciepla,
    pozostaje jedna zewnetrza sciana z duzym oknem.

    Specjalnie ustawilem wentylator na wysysanie, zeby nie podgrzewal
    sciany zewnetrzej za kaloryferem, ale moze cyrkulacja w calym pokoju
    zrobila swoje.

    J.

  • 6. Data: 2018-03-04 11:10:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 4 Mar 2018 10:21:05 +0100, J.F. napisał(a):

    > Jednym termometrem na srodku pokoju.

    To opis bez kilku jeszcze parametrów. Jak chcesz sensownego komentarza
    to się wysil. Jaki termometr, ile czasu od ekspozycji do odczytu, co to
    środek pokoju czy tylko w poziomie czy również w pionie, czy drzwi były
    zamknięte cały czas, ile osób tam przebywało w trakcie itd. Precyzyjny
    opis doświadczenia pozwoli na właściwą ocenę.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2018-03-04 13:01:09
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    > Jednym termometrem na srodku pokoju.

    Obstawiam, ze są termostaty. Zaburzyłeś jego działanie. Np. miał cieplej
    niż przed włączeniem wentylatora i obniżył przepływ czynnika grzewczego.

    Pozdrawiam
    EdiM

  • 8. Data: 2018-03-04 14:54:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zrob eksperyment polegajacy na chodzeniu podzielnika i opisz jaki to mialo wpyw na
    jego dzialanie.

  • 9. Data: 2018-03-04 15:52:40
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-03-04 o 13:01, EdiM pisze:
    > Obstawiam, ze są termostaty. Zaburzyłeś jego działanie. Np. miał
    > cieplej niż przed włączeniem wentylatora i obniżył przepływ czynnika
    > grzewczego.

    Nie nie, nie tak! Ja tam z termy jestem noga, ale z opisu wątkotwórcy
    wynikać musi, że ową temperaturę kalafiora on by *obniżał*. Acz
    oczywiście mogło być tak, że (w jakiś tajemniczy sposób) podwyższał
    wskazania termostatu. Czy mogło tak być?

    Zaś (jak już temat wypłynął) mi się zdarzyła taka historyjka, że swym
    piecem gazowym ogrzewałem całe... miasto! - i to w znaczący dla jego
    temperatury sposób, kilka stopni! Oczywiście opierała się ta obserwacja
    na przesądzie, i błędnej, teleologicznej interpretacji związku
    przyczynowo-skutkowego.

    Otóż piec gazowy był dość upierdliwy w rozpalaniu (pominę na czym to
    polegało), to była taka wielce toporna, i niebezpieczna samoróbka.
    Dlatego odczuwałem opory przed jego włączaniem, a w konsekwencji i
    gaszeniem. Samo zjawisko występowało w porach przesileń: zima/wiosna,
    oraz jesień/zima. Wtedy to temperatury (na dworze) wahały się dość
    znacznie, co przekładało się, w nieco taki "z poślizgiem" sposób -- na
    wahania temp. w domu. Jak już trudno było znieść temperaturę pomieszczeń
    (czy gdy za niska, czy za wysoka) to piec rozpalałem, albo gasiłem. I
    co? ano pogoda się odmieniała, i albo marzliśmy, albo pociliśmy się jak
    ta ruda mysz.

    Powtarzało się to na tyle często, że doszedłem do wniosku, że gdy
    zapalam piec, to zmienia się, na *skutek tego* - temperatura w mieście.
    No więc pomyślałem sobie, że magistrat powinien mi do tego ogrzewania
    dopłacać, i to baaardzo dużo. No ale czy jakiś urzędnik by to zrozumiał?

  • 10. Data: 2018-03-04 21:58:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > i przyspieszy przeplyw powietrza przez zeberka.
    >
    > A tu zdziwienie - w pokoju zimniej niz bez niego.
    > Przeciez radiatory z wentylatorami dzialaja...

    Pewnie uśredniłes. W końcu nad kaloryferem temperatura też pewne spadła.
    Pomierz w kilku punktach przed i po, przy ścianach, oknie, drzwiach, a
    powinno się wyklarowac.

    --
    Marcin