eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności › Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
  • Data: 2018-05-25 09:54:11
    Temat: Re: Wentylowanie piwnicy: wentylator i dwa czujniki wilgotności
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-05-24 o 23:26, m...@g...com pisze:
    > Myślałem o porównywaniu wilgotności bezwzględnych - to byłoby optymalne
    rozwiązanie. Ale sądzę, że koncepcja z wilgotnościami względnymi też powinna się
    sprawdzić.

    Porównywanie wilgotności bezwzględnej nic Ci nie da, a popularne
    czujniki mierzą tylko wilgotność względną.

    > Niby dlaczego? Przez większość czasu wilgotność w piwnicy jest większa od
    wilgotności na zewnątrz domu.

    Ale wilgotność względna jest w piwnicy większa od wilgotności na zewnątrz.
    Natomiast wilgotność bezwzględna czyli ilość wody rozpuszczonej w
    powietrzu na zewnątrz latem jest znacznie większa niż w piwnicy. To
    powietrze ponieważ jest grzane do dużo wyższej temperatury niż w piwnicy
    ma mniejszą wilgotność względną, ale ilości wody w tym powietrzu jest
    dużo więcej. Jak to powietrze wtłoczysz do piwnicy to się ochłodzi i
    wtedy wzrośnie wilgotność względna, aż do osiągnięcia punktu rosy co
    spowoduje wykroplenie się wody na ścianach piwnicy.

    > Mniejsza jest tylko wówczas, gdy pada deszcz i jest parno.

    Wilgotność bezwzględna powietrza jest silnie zależna od temperatury tego
    powietrza. Im większa jest temperatura tego powietrza tym więcej wody
    jest w stanie się rozpuścić w tym powietrzu. Wilgotność bezwzględna
    natomiast to wilgotność odniesiona do punktu rosy.

    Wtłaczając gorące, letnie powietrze do piwnicy tylko wprowadzasz do niej
    wilgoć, ponieważ latem piwnica zawsze jest chłodniejsza niż powietrze na
    zewnątrz. Dzieje się tak dlatego, że posiada ona zazwyczaj słabe
    ocieplenie ścian i posadzek, a w ziemi utrzymuje się o wiele niższa
    temperatura niż na zewnątrz, dlatego ściany piwnicy są chłodniejsze.

    Poszukaj sobie w necie tabele punktu rosy, a wtedy zrozumiesz o co tu
    chodzi.