  • 1. Data: 2020-12-04 17:50:08
    Temat: Wpływ masy na L
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dzieciństwie w jakiejś książce o elektronice (już niby tranzystory,
    ale wszystkie elementy jeszcze jak z lampowych i transformator
    głośnikowy na końcu wzmacniacza) wyczytałem, że zwarte zwoje w
    uzwojeniach transformatorów wykrywa się poprzez pomiar dobroci uzwojenia
    - że taki zwarty zwój nie zmienia indukcyjności a zmienia jedynie dobroć.

    Rozciągnąłem to sobie na obecność mas w pobliżu uzwojenia - że one
    obciążają pole więc pogarszają dobroć a nie wpływają na indukcyjność.

    Uzwojenie (antena) na PCB - 3 zwoje. Na zewnątrz pierścień masy
    (przecięty w jednym miejscu) i po drugiej stronie płytki podobny
    pierścień ale grubszy bo przykrywający zarówno uzwojenie jak i tamten
    pierścień (też oczywiście przecięty). Poza tym na płytce nic nie ma (to
    jest płytka samej anteny).
    L zmierzone mostkiem (100kHz) wynosi 528uH. Do tego dobrałem układ
    dopasowujący czytnika RFID.

    Jak przenosiłem tą antenę na główną płytkę to zgodnie z moją wiedzą
    założyłem, że jak rozciągnę tę masę na zewnątrz do woli (czyli do końca
    płytki, oczywiście z zachowaniem rozcięcia) to praktycznie L się nie
    zmieni a tylko trochę dobroć, a ze względów EMC im więcej masy tym lepiej.
    No i od tygodnia brat walczył bo mu nowy czytnik czytał zwykłe karty, a
    nie czytał kart krypto - sądził, że ma jakiś błąd w oprogramowaniu.

    Jak to trafiło do mnie to zacząłem wylutowywać wszystkie elementy obwodu
    dopasowującego po kolei mierząc, że może błąd przy montażu, ale nie.
    Następnie zmierzyłem L i mi wyszło, że jest inne - no to winą obarczyłem
    przylepiony do tego ferryt. Ale próba z przykładaniem cewki z drugiej
    strony ferrytu przekonała mnie, że ferryt mniej więcej taki sam. No to
    może zmienili grubość taśmy dwustronnej w którą jest wyposażony. Jakoś
    go (z trudem) oderwałem od płytki i nawet mi nie popękał. Dobrze, że
    płytka cieniutka i dała się wyginać - inaczej byłoby chyba ciężko
    odlepić). Mierzę gołą antenę i dostaję 453uH (tamta ma 528).

    Oba uzwojenia są identyczne.
    Czy ktoś ma wiedzę potwierdzającą, że to jest wpływ tej masy naokoło?
    No bo trudno mi przekonać siebie samego, że prądy wirowe w tej masie
    naokoło mają jakiś inny wpływ jak tylko obciążenie sygnału - czyli
    zmiana dobroci.
    Jakieś hipotezy o innych czynnikach?
    Grubość miedzi teoretycznie taka sama. Rozrzuty spowodowane różnym
    stopniem wytrawienia kiedyś oszacowałem na góra 2%.

    Człowiek się uczy całe życie :)
    P.G.

  • 2. Data: 2020-12-04 21:13:54
    Temat: Re: Wpływ masy na L
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Gałka wrote on 04.12.2020 17:50:

> [...]

    > No i od tygodnia brat walczył bo mu nowy czytnik czytał zwykłe karty, a
    > nie czytał kart krypto - sądził, że ma jakiś błąd w oprogramowaniu.

    Nie napisałeś tego, ale zgaduję, że problemem jest zbyt mała moc
    dostarczana do karty krypto.

    Co do indukcyjności to nie powinna się zmienić, jeśli ekran jest tak
    zrobiony, że ogranicza możliwość powstawania prądów wirowych.

    If metal is placed close to the NFC antenna the alternating magnetic
    field generates some eddy currents in the metal. These eddy currents
    create a magnetic field in opposite direction; it absorbs power, and
    leads to detuning of the antenna due to a decreased inductance and
    quality factor.

    https://www.nxp.com/docs/en/application-note/AN11564
    .pdf

    Zmiana położenia, kształtu ekranu zmienia też pojemności pasożytnicze i
    przez to częstotliwość rezonansową całości. Ale zakładam, że to sprawdziłeś.

    W PDF z zaleceniami odnośnie projektu anteny jest też informacja, żeby
    ekran był podłączany w jednym miejscu do masy - zakładam, że wynika to z
    chęci ograniczenia prądów wirowych.

    An electrical shielding should be used to reduce the electrical field
    generated by the antenna coil itself.
    These loops must not be closed. The loops provide electrical shielding
    and improve the EMC behaviour. The shielding has to be connected in one
    point to system ground.

> [...]
    > Grubość miedzi teoretycznie taka sama. Rozrzuty spowodowane różnym
    > stopniem wytrawienia kiedyś oszacowałem na góra 2%.

    Mam podobny dylemat, bo zacząłem projektowanie czytnika RFID :-) i się
    zastanawiałem czy robić ekran przy antenie czy nie. I jak mocno będzie
    siać bez ekranu, pewnie niedługo się przekonam.

  • 3. Data: 2020-12-05 08:55:55
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 04/12/2020 o 17:50, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > - że taki zwarty zwój nie zmienia indukcyjności a zmienia jedynie dobroć.

    Bzdura lub co najmniej stwierdzenie prowadzące na manowce...

    > Rozciągnąłem to sobie na obecność mas w pobliżu uzwojenia - że one
    > obciążają pole więc pogarszają dobroć a nie wpływają na indukcyjność.

    Wróćmy do podstaw, czyli do fizyki. :-)

    Indukcyjność jest wielkością określającą zdolność elementu do
    wytwarzania pola magnetycznego.

    Przypomnijmy sobie również, że pierścień z przewodnika umieszczony w
    zmiennym polu magnetycznym wytwarza pole przeciwne... w efekcie pole
    pobudzające zmniejsza się...

    Czyli zbliżanie do cewki L1 zamkniętego pierścienia odbiera zdolność
    cewki L1 do wytwarzania pola magnetycznego, co można podsumować
    wnioskiem, że indukcyjność L1 zmniejsza się (poprawnie byłoby mówić o
    indukcyjności całego układu).

    Wyobraźmy sobie pętle o indukcyjności 1uH (L1). Umieśćmy pierścień w
    polu cewki L1 i uznajmy, że 50% pola L1 jest objęty przez ten pierścień,
    czyli mamy sprzężenie k=0.5.
    Załóżmy że przez cewkę płynie prąd zmienny 1A. W pierścieniu wzbudzi się
    prąd 0.5A o fazie przeciwnej. Dwa razy mniejszy prąd w pierścieniu i dwa
    razy mniejsza powierzchnia skasuje 1/4 pola, a 3/4 zostanie. Czyli
    oryginalna indukcyjność spadnie do wartości 75% oryginalnej.

    Dopóki w pierścieniu nie ma strat, to i w oryginalnym obwodzie
    rezonansowym nie dochodzą dodatkowe rezystancje strat...
    Oczywiście jeśli mamy duże odstrojenie częstotliwości, to w oryginalnym
    obwodzie może zmienić się stosunek reaktancji do rezystancji, co będzie
    objawiać się zmianą dobroci obwodu rezonansowego (ale przy niedużych
    odstrojeniach pomijalne).

    pzdr
    mk

  • 4. Data: 2020-12-05 09:15:11
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

  • 5. Data: 2020-12-06 14:11:22
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 05/12/2020 o 08:55, mk pisze:
> [...]
    > razy mniejsza powierzchnia skasuje 1/4 pola, a 3/4 zostanie. Czyli
    > oryginalna indukcyjność spadnie do wartości 75% oryginalnej.

    Poknociłem... Jeszcze raz! :-)

    W powyższym scenariuszu, w pierścieniu wzbudzi się prąd 1A o fazie
    przeciwnej i skasuje całkowicie tę część strumienia wytworzonego przez
    L1, która skojarzona jest z pierścieniem. Czyli przy wspomnianym
    sprzężeniu połowa strumienia zostanie skasowana, czyli oryginalna
    indukcyjność L1 zmniejsza się o połowę.

    pzdr
    mk

  • 6. Data: 2020-12-06 17:17:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > - że taki zwarty zwój nie zmienia indukcyjności a zmienia jedynie dobroć.

    Oczywiście, że zwarty zwój zmienia indukcyjność. Tak się mierzy
    indukcyjność rozproszenia. Kilka miesięcy temu zrobiłem mikromocowe
    izolowane czujniki
    zwarcia działające na dokładnie tej zasadzie. Pobierają 1-3 mikrowaty,
    w zależności od napięcia zasilania.

    > Czy ktoś ma wiedzę potwierdzającą, że to jest wpływ tej masy naokoło?

    Usuń sobie tę masę nożykiem do tapet i sprawdź. :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2020-12-07 11:48:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-12-04 o 21:13, Zbych pisze:

    > Nie napisałeś tego, ale zgaduję, że problemem jest zbyt mała moc
    > dostarczana do karty krypto.

    Tak.
    Pech chciał, że jednocześnie z nową płytką była też nowa karta do
    oprogramowania.
    Antena identyczna, obwód dopasowania identyczny (jak w poprzednich
    projektach), z kartą jest normalna komunikacja - wniosek - hardware
    działa. Gdy dochodzi do momentu autoryzacji czytnika do karty ta
    przestaje odpowiadać. Naturalne jest szukanie błędu w swoich
    obliczeniach krypto.
    A karta przestała odpowiadać bo jak zaczynała intensywniej liczyć to
    siadało zasilanie.

> [...]
    > create a magnetic field in opposite direction; it absorbs power, and
    > leads to detuning of the antenna due to a decreased inductance and

    Brałem pod uwagę że prądy wirową zabierają energię, a nie brałem, że
    obniżają L.
    Traktowałem tamtą masę jako już 'wystarczająco poza polem'. Z drugiej
    strony anteny mam ferryt (gruby, nie nalepkę) kilka mm większy od
    anteny. Zakładałem, że 'ściąga' on pole na zewnątrz anteny na tyle na
    siebie, że wpływ masy na zewnątrz anteny (w płaszczyźnie anteny) jest
    znikomy.

    PDF-y o projektowaniu anten RFID czytałem jakieś 16..18 lat temu i nie
    były mi potem potrzebne. Dopóki nie wdepnęliśmy w karty krypto
    powielenie raz zrobionej i dopasowanej anteny w nowych konstrukcjach
    sprawdzało się bez problemów. A czy zasięg jest 5cm czy 4,5cm nie było
    istotne.

    > Zmiana położenia, kształtu ekranu zmienia też pojemności pasożytnicze i
    > przez to częstotliwość rezonansową całości. Ale zakładam, że to
    > sprawdziłeś.

    Nic nie sprawdzałem bo nie robiłem żadnych prototypów.
    Pojemność równoległą do anteny mam rzędu 200pF. Założyłem, że pojemności
    o których piszesz są rzędu pojedynczych pF i zapewne podobne jak w
    układzie w którym to wszystko działało.
    Biorąc pod uwagę, że nie stosuję kondensatorów lepszych niż 5% to
    uznałem to za nie istotny drobiazg.

    > W PDF z zaleceniami odnośnie projektu anteny jest też informacja, żeby
    > ekran był podłączany w jednym miejscu do masy - zakładam, że wynika to z
    > chęci ograniczenia prądów wirowych.

    Jeśli bardziej chodzi o 'jednym' to tak. Jeśli o 'podłączony' to wtedy
    chodzi o pole elektryczne.
    Tego co by się działo jakby ekran podłączyć w kilku miejscach ja nie
    traktował bym jako prądów wirowych tylko jako zwarty zwój. Dla mnie
    zwarty zwój to większe zło, niż kawałek przewodnika (gdzieś obok) w
    którym powstają prądy wirowe, ale w sumie chodzi o to samo.

    > Mam podobny dylemat, bo zacząłem projektowanie czytnika RFID :-) i się
    > zastanawiałem czy robić ekran przy antenie czy nie. I jak mocno będzie
    > siać bez ekranu, pewnie niedługo się przekonam.

    Według mnie robić.
    Chodzi o zamknięcie pola elektrycznego w jak najmniejszym obszarze. Bez
    ekranu to pole (na antenie występują nie tylko prądy ale też napięcia)
    sprzęga się z całym światem zewnętrznym i wraca do masy przez kabel
    zasilający czytnik. Będzie widziane jako prąd CM w tym kablu (nawet jak
    jest ekranowany).
    Według mnie ze względów EMC to chodzi bardziej o zawarte w tym polu
    harmoniczne niż f podstawowe.

    W przykładowej aplikacji CR95 użyli w filtrze EMC koralika Wurtha. W
    notach aplikacyjnych chyba o tym nie pisali (dawno było, nie pamiętam).
    Stosuję te koraliki.
    Zalety:
    - koraliki nie mogą rezonansować na wyższych częstotliwościach.
    Wady:
    - chyba nieco większe straty na f podstawowej (w porównaniu do L),
    - nie znalazłem żadnego odpowiednika,
    - ile razy mam jakiś problem z obwodem antenowym (jak tym razem) to
    najpierw podejrzewam, że ktoś mi zmontował jakiś 'odpowiednik'.
    P.G.

  • 8. Data: 2020-12-07 12:01:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-12-05 o 08:55, mk pisze:

    > Bzdura lub co najmniej stwierdzenie prowadzące na manowce...

    Już dawno zaobserwowałem u siebie takie zjawisko, że pewne informacje w
    dzieciństwie przyjmowałem bez weryfikacji jako 'prawdy objawione'.
    Miałem taką małą (wielkości ludzika LEGO) figurkę górnika. Babcia
    powiedziała, że to 'węglarz'. Utrwaliło się tak, że przez wiele lat nie
    skojarzyłem, że ten 'węglarz' i górnik to to samo.

> [...]
    > obwodzie może zmienić się stosunek reaktancji do rezystancji, co będzie
    > objawiać się zmianą dobroci obwodu rezonansowego (ale przy niedużych

    Tamta informacja była zapewne praktyką inżynierską dotyczącą problemu
    znalezienia zwartego zwoju w uzwojeniu transformatora.
    Emalia wtedy była jakaś inna - łatwiej się kruszyła i nawijając zwoje na
    ścisk na prostokątnym w przekroju karkasie w miejscach najostrzejszego
    zgięcia było ryzyko zwarcia z poprzednim zwojem.
    Masz 1000 zwojów w tym jeden zwarty. Widocznie zmiana L wtedy była
    znikoma, a obciążenie wykrywalne.
    P.G.

  • 9. Data: 2020-12-07 13:24:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > izolowane czujniki
    > zwarcia działające na dokładnie tej zasadzie. Pobierają 1-3 mikrowaty,

    Jak wiesz, też to robiłem. Tylko, że moje pierwsze podejście opierało
    się na założeniu, że zwarty zwój dodaje straty. To co obserwuję
    faktycznie na takim jednym zwoju nie zgadza mi się do końca z żadną
    teorią. Uznałem, że to wynika z nieliniowości ch-ki rdzenia i dałem
    sobie spokój z podejściem teoretycznym na rzecz podejścia praktycznego.
    Ostateczne rozwiązanie wykonuje pomiar impulsem 15mA 100ns jakieś 10
    razy na sekundę. Poszło do produkcji. Rdzenie mają bardzo duże rozrzuty
    - jak będziemy mieli 100szt to się sprawdzi, czy dałem na to
    wystarczające marginesy.
    Jakbym miał potrzebę zrobić to z minimalnym zużyciem energii to z
    wyjątkiem przerzutnika pamiętającego wynik całą resztę bym zasilał tylko
    na te 100ns. To wymagało by dodatkowych elementów, a obecne rozwiązanie
    (włącznie z zasilaczem) miało być przede wszystkim jak najmniejsze.

    > Usuń sobie tę masę nożykiem do tapet i sprawdź. :)

    Szkoda urządzenia i czasu.
    Wystarczyło mi potwierdzenie, że prądy wirowe w metalowych elementach w
    otoczeniu obniżają L.
    P.G.

  • 10. Data: 2020-12-07 14:35:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]
    >uzwojeniach transformatorów wykrywa się poprzez pomiar dobroci
    >uzwojenia - że taki zwarty zwój nie zmienia indukcyjności a zmienia

    Hm, to nie wiem, czy to byla dobra ksiazka.

    Szczegolnie ze ... jak zmierzyc dobroc ?
    XL/RL z definicji, skoro XL sie nie zmienia, to musi sie zmienic RL
    :)

    Tylko ze ten RL to chyba jakis zastepczy ...

    Poza tym ... taki jeden zwarty zwoj powinien zmniejszyc ilosc zwojow w
    cewce.
    Jak tych zwojow duzo, to moze jest to pomijalnie male, ale jak ich
    jest 10 ...

    >Rozciągnąłem to sobie na obecność mas w pobliżu uzwojenia - że one
    >obciążają pole więc pogarszają dobroć a nie wpływają na indukcyjność.

    No jakos tak to powinno byc.

> [...]
    >(to jest płytka samej anteny).
    >L zmierzone mostkiem (100kHz) wynosi 528uH. Do tego dobrałem układ

    A po zwarciu pierscienia ?

> [...]
    >końca płytki, oczywiście z zachowaniem rozcięcia) to praktycznie L
    >się nie zmieni a tylko trochę dobroć, a ze względów EMC im więcej

    Hm, w takiej cewce duzo pola magnetycznego jest blisko drutow.
    Przechodzi srodkiem, wraca na zewnatrz.

    A jak umiescisz takie pierscienie metalowe, to pole blisko na zewnatrz
    nie przejdzie - musi sie odsunac ... i droga w powietrzu sie wydluza,
    a indukcyjnosc spada - przynajmniej tak mi sie wydaje :-)

> [...]

    >winą obarczyłem przylepiony do tego ferryt. Ale próba z przykładaniem
    >cewki z drugiej strony ferrytu przekonała mnie, że ferryt mniej

    Hm, ale ferryt powinien mocno zmienic indukcyjnosc.

> [...]
    >Jakoś go (z trudem) oderwałem od płytki i nawet mi nie popękał.
    >Dobrze, że płytka cieniutka i dała się wyginać - inaczej byłoby chyba

    Zelazkiem ? te tasmy na goraco puszczaja ..

> [...]
    >No bo trudno mi przekonać siebie samego, że prądy wirowe w tej masie
    >naokoło mają jakiś inny wpływ jak tylko obciążenie sygnału - czyli

    Najprosciej zrobic eksperyment - chocby termotransferem :-)

    J.