  • 1. Data: 2020-12-02 18:08:59
    Temat: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: trybun <M...@j...cb>

    Pewnie nie ta grupa, ale może ktoś tu ma i podpowie czy warto
    zainwestować w taką energię. Dom ponad 100m2, obecne koszty prądu
    oscylują około 300zł/2miesiące. Czy zmieściłbym się w takich kosztach
    gdybym obecny węglowy piec CO zamienił na elektryczny?

  • 2. Data: 2020-12-02 19:27:21
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 02.12.2020 o 18:08, trybun pisze:

    > Pewnie nie ta grupa, ale może ktoś tu ma i podpowie czy warto
    > zainwestować w taką energię.
    tak. sam sprawdź ile kosztuje zakup i po jakim czasie średnio się
    zwraca. potem sprawdź ile będzie się zwracała ta sama kwota na koncie
    oszczędnościowym, albo zainwestowana w jaki kolwiek inny biznes

    > Dom ponad 100m2, obecne koszty prądu
    > oscylują około 300zł/2miesiące. Czy zmieściłbym się w takich kosztach
    > gdybym obecny węglowy piec CO zamienił na elektryczny?

    trudno wyczuć, to nie ma związku z tematem. Biorąc pod uwagę naszą
    przyszłość, nie nastawiał bym się na grzanie prądem. Prąd będzie
    droższy, a jeśli letnich dostaw prądu ze słońca nie będziesz mógł
    odebrać zimą - to będzie jeszcze gorzej.

    ToMasz

  • 3. Data: 2020-12-02 19:53:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 2 Dec 2020 19:27:21 +0100, ToMasz napisał(a):

    > tak. sam sprawdź ile kosztuje zakup i po jakim czasie średnio się
    > zwraca. potem sprawdź ile będzie się zwracała ta sama kwota na koncie
    > oszczędnościowym, albo zainwestowana w jaki kolwiek inny biznes

    Jeśli kupisz sprzęt i sam zrobisz instalację i skorzystasz z dopłaty -
    jakieś 3-4 lata. Jeśli zlecisz robotę firmie - jakieś 8-10 lat.
    Grzać prądem bym nie polecał, chyba że masz mnóstwo placu na panele.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 4. Data: 2020-12-02 20:06:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello trybun,

> [...]
    > oscylują około 300zł/2miesiące. Czy zmieściłbym się w takich kosztach
    > gdybym obecny węglowy piec CO zamienił na elektryczny?

    W życiu. Natomiast warto przemyśleć pompę ciepła dla c.w.u.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2020-12-02 20:15:23
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Jeśli kupisz sprzęt i sam zrobisz instalację i skorzystasz z dopłaty -
    > jakieś 3-4 lata. Jeśli zlecisz robotę firmie - jakieś 8-10 lat.

    Po 10 latach spada już wydajność a po 20 latach trzeba wymienić całość
    ale nie ma już dopłaty (no chyba że ustanowią nowe dopłaty).

    > Grzać prądem bym nie polecał, chyba że masz mnóstwo placu na panele.

    O tej porze roku to raczej trzeba grzać panele :D a nie panelami.
    Mam kilku znajomych z panelami. Już im przeszło liczenie po 2-3 latach.
    Mieli mieć zyski straszliwe a okazało się że mizernie a całe dachy w
    panelach. Co innego duża farma ale na to trzeba sporej działki.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 6. Data: 2020-12-02 20:31:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 2 Dec 2020 20:15:23 +0100, LordBluzg(R) napisał(a):

    > Po 10 latach spada już wydajność a po 20 latach trzeba wymienić całość
    > ale nie ma już dopłaty (no chyba że ustanowią nowe dopłaty).
    Poczytaj sobie o terminach gwarancji na panele. Typowo to 10-15 lat. Po
    20 latach wydajność spadnie do 80% pierwotnej i pojedziesz jeszcze z 10
    lat. A po 30 latach pójdziesz do piachu :) a jeśli nawet nie, to
    fotowoltaika będzie kosztowała grosze.

    > O tej porze roku to raczej trzeba grzać panele :D a nie panelami.
    Zimne panele mają lepszą sprawność, zima im niestraszna.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 7. Data: 2020-12-02 20:46:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/12/2020 18:08, trybun wrote:
    > gdybym obecny węglowy piec CO zamienił na elektryczny?

    Nie na elektryczny. Na pompę ciepła.

    Musisz pamiętać że żyjemy w czasach rządów miernot. Własnie kombinują
    nad tym jak robić, aby energia wyprodukwoana latem nie była dostępna
    zimą. Więc z dnia na dzień opłacalność foto go grzania może prysnąć z
    powodów pozatechnicznych a nadwyżka przepadnie w kieszeniach spółek
    energetycznych.

    Zimą fotowoltaika nie wystarcza do ogrzania domu, nawet gdybyś cały
    zrobił z paneli.

    PV + pompa ciepła + kredyt energetyczny da radę, ale tylko pod warunkiem
    że sytuacja polityczna jest stabilna długofalowo. Nie jest.

    Pompa ciepła za friko nie jest, wiec tym bardziej jest istotna
    stabilność długofalowo aby się zwróciła razem z PV.

    Elektrycznego (w sensie: rezystancyjnego) nie zasilisz z PV z punkty
    widzenia bilansu rocznego.

  • 8. Data: 2020-12-02 22:22:41
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > Zimne panele mają lepszą sprawność, zima im niestraszna.

    Tak się składa, że mam panel. Jeden 100W dla testów
    Latem, kiedy jest 12h słońca to jest OK. Teraz kiedy jest 6h słońca, pod
    wątpliwym kątem to porażka. Już sama wydajność spada radykalnie nie
    mówiąc już o opadach śniegu (jeśli nadejdą). Nie piszę tu o nadmiarach,
    które można magazynować w energetyce. Opisuję tylko sprawność i
    wykorzystanie, które sobie mierzę i porównuję.

    Sąsiad ma cały dach w panelach, dobrych kilka KW i latem miał nadwyżki
    ale teraz nawet by grzejnika 2KW nie odpalił bo nie ma z czego. OK, może
    korzystać z tego co latem oddał ale skończyło mu się 2 tygodnie temu w
    sumie a przełom dzień/noc dopiero przed nami i do kwietnia daleko :)

  • 9. Data: 2020-12-03 09:01:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 2 Dec 2020 22:22:41 +0100, LordBluzg(R) napisał(a):

    > Już sama wydajność spada radykalnie nie
    > mówiąc już o opadach śniegu
    Ja nie mówię o wydajności tylko o sprawności.

    > Sąsiad ma cały dach w panelach, dobrych kilka KW i latem miał nadwyżki
    > ale teraz nawet by grzejnika 2KW nie odpalił bo nie ma z czego.
    Toteż nie polecałbym nikomu grzania prądem bo primo trzeba hektarów
    powierzchni a secundo, początkowy koszt inwestycji znaczny. Tertio,
    niepewnym jest czy roczne bilansowanie z energetyką długo przetrwa. Ale
    jak ktoś ma kisić gotówkę a ma pole pod domem to czemu nie. Ryzyko że
    energetyka odejdzie od zasady rocznego bilansowania stosunkowo
    niewielkie a nawet jeśli to zmieni się ogrzewanie na pompę ciepła.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 10. Data: 2020-12-03 09:06:17
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 2 grudnia 2020 o 18:09:03 UTC+1 trybun napisał(a):
> [...]
    > oscylują około 300zł/2miesiące. Czy zmieściłbym się w takich kosztach
    > gdybym obecny węglowy piec CO zamienił na elektryczny?

    Czyli aby w blisko 100%*pokryć obecne zapotrzebowanie potrzebujesz 4-5kWp
    5kWp na dzisiaj to koszt w okolicach 30 000zł
    Jak zdecydujesz się na dotację to zostaje 25tys. Jak będziesz miał z czego to kolejne
    5tys odliczysz wiosną 2022 roku od podatku
    Czyli najbardziej optymistyczna wersja że swoich/ kredytu musisz mieć 20tys
    zł(właściwie to 25tys bo 5 tys za półtora roku być może odliczysz.
    Kredyt dają przy panelach na 4%. Aby płacić taka ratę kredytu jak obecne rachunki za
    prąd(150zł) to 20tys zł musiałbyś spłacać przez 170miesiecy/ czyli ponad 14 lat
    Na tak długi okres kredytu na panele nie dadzą. Dadzą pewnie na max 10 lat więc wtedy
    dla 20tys zł i oprocentowania 4% rata miesięczna wychodzi 200zł
    Powyższe to tylko dla Twojego obecnego zapotrzebowania na energię
    Jak zamiast pieca węglowego wstawisz grzejniki elektryczne to rocznie za energie
    zamiast 2000zł będziesz płacił z 8000zł.
    A wtedy paneli potrzebujesz nie 4-5 kwp a z 20kWp. 20kWp to na dzisiaj ponad 100
    tys. zł. Dotacja minus 5tys zł, odliczenie z podatku 19% (jeśli będzie z czego) i
    gorsze warunki prosumenta.
    Oczywiście zamiast grzejników elektrycznych możesz wstawić pompę ciepła czy
    klimatyzatory i wtedy rachunki za prąd wzrosną mniej więcej o tyle ile teraz płacisz
    rocznie za węgiel do śmieciucha. Ale PC lub klimatyzatory to tez koszt na starcie.

    *wszystko to przy założeniu że politycy nie będą grzebać przy prosumencie i zostawia
    tak jak jest na dzisiaj- czyli ze zmagazynowana latem energię możesz odebrać zimą. A
    grzebać już powoli zaczynają.