  • 21. Data: 2019-12-19 14:53:23
    Temat: Re: Wyb?r d?awika dla przetwornicy buck -- artyku?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Ok. Nie wziąłem pod uwagę, że zakładasz ustawienie ogranicznika.

    Używam "większych" kontrolerów (obecnie LM5041), gdzie dodatkowa nóżka
    CS zazwyczaj występuje. A do zastosowań drobnych jest TPS54302 i tam
    rzeczywiście dławiki daję przewymiarowane (stare zapasy). OK, chyba o to
    samo nam chodziło.

    > Kilka lat temu do step-down 48V->3V3 wybrałem LM5017 i uważam, że
    > wybrałem dobrze (nie znalazłem wtedy scalaka który uznałbym za lepszy
    > wybór).

    Standardowy dławik, czy z odczepem? Bo w standardzie współczynnik
    wypełnienia wychodzi mało przyjemny.

    > Nakupiłem kiedyś w Ferysterze różnych dławików na MSS różnych rozmiarów
    > (aby mieć do prób) i leżą w szufladzie. SMD wydają mi się lepszym
    > wyborem - maszyna kładzie na płytce.

    Ja tak zrobiłem z gołymi rdzeniami, są idealne do prototypowania.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2019-12-19 15:02:54
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > BTW: dlaczego psujesz polskie litery?

    Widzę, że Waldek (tak jak ja) używa tina. Pamiętam, że konfiguracja
    pliterek też mi na początku przysporzyła trochę problemów. Warto się
    zasugerować: http://www.chmurka.net/t/tin/

  • 23. Data: 2019-12-19 15:48:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Standardowy dławik, czy z odczepem? Bo w standardzie współczynnik
    > wypełnienia wychodzi mało przyjemny.

    Standardowy.
    Temu scalakowi tak mały współczynnik wypełnienia nie przeszkadza.
    Oczywiście nie mogę osiągnąć maksymalnej częstotliwości bo ograniczeniem
    staje się minimalne ton. W różnych urządzeniach pracuję między 300 a 500kHz.
    Podoba mi się, że reakcja na zmianę obciążenia jest praktycznie po
    jednym impulsie, a nie po 6..10 jak to ma miejsce w Current-mode.

    > Ja tak zrobiłem z gołymi rdzeniami, są idealne do prototypowania.

    Nie brałem całego szeregu, tylko kilka typowych wartości. Założenie
    takie, że zapewne akurat to będzie potrzebne, a jak nie to rozwinięcie
    niewiele kosztuje.

    Mam też trochę rdzeni o bardzo dużym AL. Na przykład:
    https://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.produc
    t_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23602&c
    ategory_id=647&keyword=M-073&option=com_virtuemart&I
    temid=163

    Ale to nie z myślą o DC/DC.
    P.G.

  • 24. Data: 2019-12-19 16:50:38
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Gniot nie gniot, do doktoratu/habilitacji publikacje ?naukowe? s?
    > potrzebne.

    Mam nadzieje ze na doktorat cos takigo nie przejdzie. Jako czesc
    magisterki wygladaloby slabo. Ale wiem ze jest nacisk by
    opublikowac cokolwiek i pani pewnie musiala.

    > BTW: dlaczego psujesz polskie litery?

    Post idzie przez pare systemow ktore sie nie zgadzaja jak
    kodowac...

    --
    Waldek Hebisch

  • 25. Data: 2019-12-19 19:18:16
    Temat: Re: Wybór dławika dla przetwornicy buck -- artykuł
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 19.12.2019 o 13:31, Elektrolot pisze:

    > Też mnie dziwi że ktoś bada klasyczną przetwornicę buck i pisze z tego
    > artykuł naukowy.

    Nie wiem kim jest autorka (może studentką?), ani nie oceniam jego
    jakości, bo się nie znam.
    Jednakże fakt, że jak napisałeś, obecnie budowanie takich przetwornic
    jest codzienną praktyką, nie wziął się znikąd. Ktoś wcześniej
    przeprowadził takie podstawowe badania.
    Skoro ten artykuł opublikowano (*był to rok 2015*), to może potrzeba
    żeby prowadzić takie badania jednak dalej istnieje, a może ten artykuł
    zawiera jakieś nowe informacje. Nie wiem.

    Czasopismo w którym opublikowano ten artykuł jest całkiem nieźle
    punktowane przez MNiSW. Jak dla studenta czy doktoranta to niezły kąsek.

    --
    Kaczin

  • 26. Data: 2019-12-19 19:55:04
    Od: Konopny <o...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 16 grudnia 2019 22:02:10 UTC+1 użytkownik Piotr Wyderski
    napisał:
    > Akurat pracuję "w okolicy" i znalazłem całkiem ciekawy artykuł o mocno
    > nieuintuicyjnych wnioskach, autorka testuje różne dławiki w przetwornicy
    > obniżającej:
    >
    > http://www.proakademia.eu/gfx/baza_wiedzy/310/nr_17_
    22_29_2_2.pdf

    Po co jest ten Miś?

    Scoring by the Polish Ministry of Science and Higher Education: 20 points

    Cokolwiek to oznacza, być może jaki pieniądz, albo dopłaty dla
    uczelni/pisma/studentki.

    Pijondz Panie, pijond.

    https://tinyurl.com/v3dn9gn inaczej forsa przepadnie, a Ty tak ambitnie
    podchodzisz do tematu:)

  • 27. Data: 2019-12-19 20:56:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    >musi być większy od maksymalnego prądu przez niego płynącego w
    >warunkach normalnych. To nie jest wzmacniacz magnetyczny. Nie
    >rozumiem tylko, dlaczego ogranicznik prądu masz ustawiony kilka razy
    >wyżej, niż prąd maksymalny. To wynika z konstrukcji kontrolera, czy
    >masz jakieś specjalne wymagania? Bo "moje" kontrolery
    >zaczynają ograniczać prąd przy np. 0.5V na jakimś pinie i teraz to
    >moja sprawa, skąd ja wezmę te pół wolta -- przekładnik prądowy,
    >czujnik hallotronowy, opornik szeregowy, układ RC kompensujący
    >indukcyjność dławika równolegle z dławikiem, DAC czy co tam ludzkość

    Tylko to wszystko kosztuje i zajmuje miejsce, tudziez sprawia
    problemy, a PG majac male przetwornice moze nie miec na to ochoty :-)

    Wiec jak ma kontroler z wbudowanym zabezpieczeniem, to dobiera dlawik
    do niego...

    J.

  • 28. Data: 2019-12-20 08:28:39
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Nie brałem całego szeregu, tylko kilka typowych wartości. Założenie
    > takie, że zapewne akurat to będzie potrzebne, a jak nie to rozwinięcie
    > niewiele kosztuje.

    Czyli jest szkoła Falenicka i Otwocka, skuteczności nie da się odmówić. :-)

    Problem z dławikami Ferystera jest taki, że nie podają (lub ja nie umiem
    znaleźć) na jakim konkretnie rdzeniu to zostało wykonane. Rozwijasz
    dławik i nie wiesz, co Ci się wylosuje. Może będzie AL 125, a może 26.
    Dlatego ja preferuję podejście odwrotne: wielkie pudło z dobrze
    wyspecyfikowanymi rdzeniami i wielkie pudło z drutami. Nawijanie cewek
    w ilościach detalicznych ze dwa razy w miesiącu mnie nie odrzuca. ;-)

    Tylko niestety straty w rdzeniach proszkowych są duże, wręcz gigantyczne
    w porównaniu z nowoczesnymi ferrytami w rodzaju 3C95. No i ferryty
    występują w kształtach planarnych, co sprzyja miniaturyzacji, a ze
    względu na wyciskanie izostatyczne proszki są tylko toroidalne lub co
    najwyżej EE.

> [...]
    t_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23602&c
    ategory_id=647&keyword=M-073&option=com_virtuemart&I

    Owszem, znalazłem kilka fajnych zastosowań dla nich. Przykład: detektor
    przejścia przez zero o bardzo dużej izolacji. Nawijasz na takim rdzeniu
    dławik, szeregowo z nim łączysz ogranicznik prądowy AC (np. dwa LND150
    przeciwsobnie ze wspólnym opronikiem ustalającym prąd) i podłączasz
    uzyskany dwójnik do sieci. Przez większość cyklu nic ciekawego się nie
    dzieje, bo U=-L*dI/dt, a I jest stałe. Dławik jest napompowany energią
    zgromadzoną w polu magnetycznym i sobie ją trzyma. Ale w okolicach zera
    napięcia rezystancja źródła prądowego nie pozwala utrzymać zadanej
    wartości prądu i pole magnetyczne gwałtownie się zapada. Wystarczy na
    rdzeń dowinąć drugie uzwojenie drutem TIW i sobie nim zbierać te bardzo
    ostre szpilki napięciowe. Jeśli użyjesz prostownika mostkowego (np. z
    BAS4002) albo dwóch uzwojeń "wtórnych", to informacja o przejściu przez
    zero będzie
    unipolarna, "cyfrowa", ale z dwiema diodami na jednym uzwojeniu dowiesz
    się nie
    tylko o tym, że napięcie przeszło przez zero, ale jeszcze w którą
    stronę. Amplituda szpilek nie zależy od napięcia wejściowego, bo
    urządzenie jest sterowane stałym (czy raczej sigmoidalnym) prądem,
    działa poprawnie od woltów do kilowoltów na wejściu. Tylko źródło
    prądowe musi to wytrzymać, ale są MOSFETy zubożane i JFETy na kilka kV.
    Ale do zwykłej sieci 230V tani LND150 wystarczy z zapasem.

    To są rdzenie z metalowej taśmy amorficznej, więc wraz ze wzrostem
    częstotliwości uwidacznia się efekt naskórkowy w taśmie rdzenia i
    efektywna przenikalność dość radykalnie spada. W okolicach 100kHz jest
    już porównywalna z ferrytami. Filtrom EMI to bardzo nie przeszkadza,
    ale na cewki szerokopasmowe to się nie nadaje. Za to szybko się nasyca,
    więc da się z nich zrobić rozsądnie małe wzmacniacze magnetyczne i
    transduktory. Co prawda są dedykowane stopy do takich zastosowań,
    ale Feryster ich nie ma w ofercie, a po drugie już te działają
    zadowalająco.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2019-12-20 10:09:47
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2019-12-19 o 19:18, Kaczin pisze:
> [...]
    takie badania
    > jednak dalej istnieje, a może ten artykuł zawiera jakieś nowe informacje. Nie wiem.

    Ja na studiach na laboratoriach z energoelektroniki jakieś 20 lat temu badałem
    przetwornice o
    dokładnie takim samym schemacie. A taka topologia konwertera DC-DC była znana dużo
    wcześniej.

    > Czasopismo w którym opublikowano ten artykuł jest całkiem nieźle punktowane przez
    MNiSW. Jak dla
    > studenta czy doktoranta to niezły kąsek.

    Pełna zgoda. Punkty na uczelniach to ważna rzecz.

  • 30. Data: 2019-12-20 10:33:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Antispam,

    [...]

    > Post idzie przez pare systemow ktore sie nie zgadzaja jak
    > kodowac...

    To przejdź na UTF-8 po prostu.

    --
    Best regards,