    From: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wybuch akumulatora
    Date: Mon, 11 Dec 2023 11:21:50 +0100

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Ech, głupota ludzka nie ma granic.
    > Ku przestrodze:
    > stary aku samochodowy, o którym pisalem, mial z boku dziurke do
    > odgazowania. No to wsadziłem tam kawałek węzyka, akurat miałem taki
    > ok 1mm srednicy w srodku, dlugi na ponad metr, i w czasie ładowania
    > poczułem delikatny wypływ - znaczy sie gazuje.
    > I tu zamiast skończyc, pomyślalem ze fajnie byłoby zobaczyc płomien z
    > tego wężyka. Zbliżyłem zapalniczkę ... i teraz mam akumulator z
    > oderwaną górną pokrywą :-(
    > A przeciez kolega miał takie radzieckie urządzenie, które
> [...]

    Zależy jaka mieszanka. U Ciebie pewnie wodór był wymieszany z tlenem
    atmosferycznym, więc wybuchło. Nie wiem jak z tymi palnikami, ale
    podejrzewam, że tak samo jak w kuchence gazowej: leci sam gaz bez powietrza
    i spalanie może odbywać się tylko na zewnątrz, przy ujściu. W środku palnika
    tlen nie występuje, więc płomień tam nie wniknie. Inaczej doszedł by do
    samej gazowni i byłoby wielkie bum. Tymczasem tak się nie dzieje. Spotykamy
    wybuchy w przypadku nieszczelnych instalacji, gdy gaz miesza się z
    powietrzem.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/