    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wybuch akumulatora
    Date: Mon, 11 Dec 2023 12:10:19 +0100

    Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Zależy jaka mieszanka. U Ciebie pewnie wodór był wymieszany z tlenem
    > atmosferycznym, więc wybuchło.

    W czasach mojego dzieciństwa strzelało się z puszek z karbidem. Puszka
    zamykana deklem, po jakiejś kawie czy czymś, z drugiej strony dziura
    gwoździem uczyniona. Kawałek karbidu do puszki, napluć na to, zamknąć.
    Przyłożyć zapałkę do otworu -- a wtedy łup, puszce dekiel odwala.

    > Nie wiem jak z tymi palnikami, ale podejrzewam, że tak samo jak w
    > kuchence gazowej: leci sam gaz bez powietrza i spalanie może odbywać
    > się tylko na zewnątrz, przy ujściu.

    Jak karbidu było za dużo, albo zbyt długo się czekało, stężenie acetylenu
    w puszcze rosło ponad miarę, to z pukawki wychodziła lampka karbidowa.
    Zamiast "łup" był acetylenowy płomień przy dziurce.

    > W środku palnika tlen nie występuje, więc płomień tam nie wniknie.
    > Inaczej doszedł by do samej gazowni i byłoby wielkie bum. Tymczasem
    > tak się nie dzieje.

    Nie dzieje się, bo metan wybucha tylko przy stężeniu 5-15% w powietrzu.
    Gdy jest go więcej, nawet nie chce się palić. Całkiem spore domieszki
    powietrza (np. 10%) są bezpieczne. Obniżanie kaloryczności gazu przez
    dopompowanie powietrza to stara praktyka gazowników. Dlatego teraz już
    jest wymóg rozliczeń za kWh, nie m3, a zawartość gazu w gazie jest na
    bierząco mierzona.

    --
    Jarek