    From: bartek szurgot <n...@...plz>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Wydajnosc operacji dyskowych
    Date: Mon, 05 Dec 2011 18:03:46 +0100

    On 12/05/2011 05:38 PM, M.M. wrote:
    > Hey
    >
    > Mam plik z danymi. Plik jest duzy i nie miesci sie w pamieci ram.
    > Na danych wykonuje wielokrotnie podobne obliczenia i plik w
    > niezmienionej postaci jest wiele razy odczytywany. Za kazdym razem
    > odczytywany jest caly, sekwencyjnie, od poczatku do konca. Dane
    > w pliku to rekrody o stalym rozmairze.
    >
    > Moje pytanie: co mozna zrobic, zeby proces przyspieszyc? Wykonywanie
    > obliczenia na rekordach sa bardzo proste i absolutnie nie sa waskim
    > gardlem.
    >
    > Mysle nad kilkoma usprawnieniami.
> [...]

    hejka,

    Twoim wąskim gardłem jest więc sekwencyjny odczyt z dysku. z sensowych
    operacji programowych proponuję:
    1) kompresję danych. CPU jest zdecydowanie szybsze niż dysk, więc się to
    opłaca, szczególnie że w Twoim przypadku obliczenia są proste, więc
    procesor się nudzi przez sporą część czasu.
    2) osobny wątek czytający dane do bufora i osobny wątek liczący. nawet
    jeśli liczenie jest szybkie, czemu w tym samym czasie nie czytać?
    3) zgrupować obliczenia. jeśli się da, czytając plik wykonywać więcej
    obliczeń jednocześnie, na tych samych blokach. oczywiście, czy tak się
    da, zależy od użycia.
    4) w nowszych jajkach jest wywołanie, mówiące jak duży będzie plik,
    podczas tworzenia - niestety nie pamiętam teraz jak się tego używa. :/
    5) upewnij się, że format pliku jest odpowiednio kompaktowy. w którejś
    książce Suttera, o C++, był zaproponowany format, gdzie pojedynczy ruch
    oznaczał tylko kilka bitów (zmian względem poprzedniego stanu szachownicy).

    ponieważ odczyt jest sekewncyjny (na poziomie fs - fizycznie bywa
    różnie) dysk SSD może nie dać dużych przyśpieszeń (kwestia do
    zmierzenia), za to jest dużo droższy. być może sensowniej będzie kupić w
    tej samej cenie kilka SATA i połączyć je w RAID1 (mirror)? zależnie od
    możliwości konkretnej implementacji RAIDa może to przyspieszyć czytanie
    z jednego wątku, lub wymagać użycia wielu, by w pełni wykorzystać
    sprzęt (a przyspieszenie idzie tu praktycznie liniowo z liczbą dysków).

    pilnuj też, by dyski nie były przepełnione - kiedy kończy się miejsce na
    dysku, zawodzą pewne heurystyki rozmieszania danych fs-ów i dane są
    mocniej rozproszone do nośniku, co dramatycznie pogarsza odczyt (częste
    ruchy głowicy).

    oczywiście jeśli to bardzo krytyczne, możesz zrezygnować z systemu
    plików i zapisać plik bezpośrednio na urządzeniu blokowym - fs też ma
    swoje narzuty.

    tyle na szybko. potestuj, pomierz i zrób wykresy z porównaniem różnych
    podejść. taka analiza graficzna przeważnie uwypukla najlepsze
    rozwiązania. :)

    --
    pozdrawiam serdecznie / best regards,
    Bartek 'BaSz' Szurgot