  • Data: 2019-02-05 13:36:27
    Temat: Re: Wys?u?one kompy, co z nimi?
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 05.02.2019 13:24, m...@s...com wrote:

    > Dlatego do czegokolwiek poważnego nie ma ich co stosować, ale jako
    > maszynki do prostych gier

    Właściwie jedynym sensownym zastosowaniem dla starego sprzętu jest retro
    gaming. Po pierwsze gra na naprawdę starych urządzeniach (C64,
    386/486/pierwsze Pentium) subiektywne doświadczenie jest jakieś inne,
    specyficzne. Inaczej gra się w takiego Dooma na oryginalnym beżowym
    pececie, niż na współczesnej maszynie z odpalonym DOSBoksem. ;)
    Po drugie nie wszystko da się sprawnie emulować, a niekiedy problemy z
    kompatybilnością pojawiają się nawet w przypadku urządzeń, które
    teoretycznie powinny oferować kompatybilność wsteczną. Na przykład
    współczesne Windowsy i karty graficzne potrafią nie radzić sobie z
    tytułami z pierwszej dekady XXI wieku. Teoretycznie parametry
    nieporównywalnie większe, a framerate spada albo pojawiają się
    artefakty. Wtedy dobrze mieć pod ręką peceta z epoki, z zainstalowanym
    Windowsem XP. ;)

    > i nauki obcowania z komputerem dla dzieciaków... Przynajmniej da się
    > starociom szansę godnego odejścia w chwale przez zrzucenie na ziemię
    > albo zalanie słodkim napojem, jak Pan Bóg przykazał :)

    Właśnie z myślą o takich zastosowaniach stworzone zostało Raspberry Pi.
    Pierwotnie miało ono być wykorzystywane w szkolnictwie. Komputer z
    założenia miał być na tyle tani, żeby jego potencjalne uszkodzenie nie
    generowało zbyt dużych strat.

    Nie wiem jednak czy dawanie dziecku bardzo starego peceta jako
    _głównego_ komputera jest faktycznie dobrym pomysłem. Nawet przy
    założeniu, że nie będzie to sprzęt do gier, to przecież trzeba pamiętać,
    że jednym z podstawowych zastosowań będzie Internet. A współczesne,
    przeładowane skryptami strony potrafią skutecznie zamulić nawet Core2Duo...

    > specyficznym sprzętem i oprogramowaniem, które przestały być
    > wspierane i ostatnie aktualizacje czy sterowniki są do XP (lub nawet
    > jeszcze wcześniej).

    Też tak kiedyś myślałem. Gdy trzeba było odpalić programator EPROM-ów,
    wyciągałem z szafy laptopa z Windowsem XP. Oczywiście ze względów
    bezpieczeństwa nie był on podpięty do sieci, więc pliki trzeba było
    przerzucać na PenDrive.
    Potem po prostu zacząłem używać maszyny wirtualne. ;)