    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzmacniacz operacyjny jako wtórnik (audio)
    Date: Fri, 06 Sep 2013 08:38:21 +0200

    W dniu 2013-09-05 20:14, Atlantis pisze:

    > Rozumiem, że w tym przypadku wtórnik buduję dokładnie tak samo jak w
    > wcześniej opisywanym przykładzie? Wyjście do wejścia (-) poprzez
    > rezystor, brak rezystora do masy?

    W przypadku TDA7052 się nie da, bo pętla sprzężenia jest zamknięta w
    układzie :(
    W przypadku innych układów tak, z zastrzeżeniem sprawdzenia stabilności
    przy tak małym wzmocnieniu.

    > Wzmocnić nie trzeba, to stwierdziłem empirycznie. Głośność sygnału w
    > słuchawce za wtórnikiem na BC847B jest w zupełności wystarczająca.
    > Manual podaje, że maksymalny poziom sygnału na wyjściu to 1,2Vpp. Pisząc
    > poprzednie wiadomości byłem przekonany, że była mowa o 1,2V amplitudy (w
    > półokresie). Tak więc nawet chyba obeszłoby się bez rail-to-rail...
    >
    > Jeśli ze wzmacniaczami operacyjnymi faktycznie mogą być problemu, to
    > może lepiej jednak zostać przy tranzystorkach, kosztem trochę bardziej
    > skomplikowanego projektu PCB? ;)

    To nie tak, że problemy będą czy coś. Jest sporo "ale", co wcale nie
    znaczy, że z czymkolwiek będziesz miał problem. Jak to w elektronice -
    są np takie układy zabezpieczające przed zwarciem wyjścia, że zadziałają
    nawet jak nie przekroczysz maksymalnego prądu, a wystarczy, że
    impedancja obciążenia będzie za mała. I co wtedy zrobisz? Co prawda przy
    opampach się z takim nie spotkałem, ale ja staram się brać jak
    najbardziej typowe układy.
    Każdy układ ma coś "za uszami", trzeba tylko o tym wiedzieć, i nie
    nadużywać funkcji, jeżeli takiej potrzeby nie ma.
    Jeśli Ci paru złotych nie szkoda (no bo opampy to daje się kupić za
    śmieszne pieniądze), to zobacz np LM4861, LM4871 czy coś z tej rodziny.
    Jako jedna z typowych aplikacji jest wzmacniacz o wzmocnieniu (-1).
    Tyle, że one biorą trochę prądu spoczynkowego.
    Jeżeli sam wtórnik Ci wystarczy, to po co chcesz kombinować z opampem? A
    komplikacja układu? Gdzie? W skrajnym przypadku dajesz bazę na wyjście
    układu, zasilanie, rezystor w emiterze i kondensator do wyjścia :)
    Kwestia tylko jakie napięcie spoczynkowe jest na wyjściu układu.
    Z kolei jeżeli chcesz, żeby żarło to jak najmniej prądu, to chyba
    najlepiej poszukać w miarę współczesnego opampa, bo stare chcą trochę
    prądu do pracy.

    Pozdrawiam

    DD