  • 1. Data: 2022-04-26 01:53:03
    Temat: Wzmacniacz różnicowy (nie instrumentalny) działa dziwnie
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Kontynuując jakby temat o dziwnie zachowującej się przetwornicy SEPIC...
    valid>).

    Powstał taki oto wytwór (pod linkiem jest schemat).

    https://drive.google.com/file/d/1E9DZRZOagPOdcnztcdT
    o7RvcGVAXH3N0/view?usp=sharing

    Chodzi, generalnie, o dolną część (tę ze wzmacniaczami LM324) -- górna
    działa tak jak powinna. Nawet dolną można rozpatrywać osobno (bo i osobno
    ją testowałem).

    W teorii wchodzi +5V i sygnał z czujnika prądu (w zakresie 2500 mV przy
    zerowym poborze do 2870 mV przy poborze 2 A), a wychodzi sygnał do
    przetwornicy (nie do wejścia FB, tylko do wzmacniacza od ograniczenia
    prądu na niej, założyłem że będzie to 100 mV przy 2 A) i drugi sygnał do
    miliamperomierza (MTA), wyskalowanego w amperach (1 mA odpowiada 2 A).

    Tyle teorii.

    Problem jest ze wzmacniaczem różnicowym, zbudowanym na IC3C. Wydaje się on
    nie być w stanie wytworzyć na wyjściu napięcia 0 V, co przeczy temu, że wg
    datasheetu jednak powinien móc. W zasadzie VOL podawane jest jako 5 mV
    typowo i 20 mV maksymalnie.

    W rzeczywistości:

    1. Przy TP2 = 2660 mV i TP1 = 2470 mV na wyjściu (TP3) mamy 520 mV. Stan
    ten wraz ze wzrostem TP1 utrzymuje się do momentu, w którym TP1 osiągnie
    ok. 3180 mV (wtedy wyjście zaczyna rosnąć). 520 mV to minimum, jakie mogę
    osiągnąć na wyjściu przy TP2 = 2660 mV. Powyżej tej różnicy wzmacniacz już
    pracuje poprawnie.

    2. Przy TP2 zmniejszonym do 2370 mV, TP3 osiąga już 480 mV i zaczyna
    rosnąć dopiero, gdy TP1 dojdzie do ok. 2850 mV, co znów się zgadza -- TP3
    nie jest w stanie osiągnąć mniej niż 480 mV, ale powyżej tej różnicy
    wzmacniacz pracuje OK.

    Feedback do przetwornicy udało mi się uratować zmniejszając napięcie
    odniesienia (TP2), ale psuje mi to blok sterujący miliamperomierzem na
    IC3D. On potrzebuje 0 V przy zerowym poborze prądu, żeby na wyjściu też
    dał 0 V (i w rezultacie 0 mA).

    Gdzie mam błąd w myśleniu? Czy nieidealne wartości R4...R7 mogą tak się
    manifestować?

    --
    Na sali wykladowej :
    Wykladowca pisze na tablicy, w pewnej chwili zabraklo miejsca. Lapie

  • 2. Data: 2022-04-26 07:54:39
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2022-04-26 o 01:53, Arnold Ziffel pisze:
> [...]
    > dał 0 V (i w rezultacie 0 mA).
    >
    > Gdzie mam błąd w myśleniu? Czy nieidealne wartości R4...R7 mogą tak się

    Popatrz na strukturę układu. Żeby uzyskać tak niskie napięcie wyjściowe
    wyjściowy tranzystor pnp musi być wyłączony. No i tu jest "mały"
    problem, bo masz wtedy dzielnik 10k/3.2k z napięcia TP2 i tak na oko
    poziomy napięć pasują (tzn i tak wygląda że tranzystor wyjściowy
    odrobinę przewodzi). Wydaje się że musiałbyś solidnie zmienić rezystory
    przy odwracającym wejściu opampa. Tak ze dwa rzędy więcej, ale już przy
    jednym powinno być wyraźnie lepiej.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2022-04-26 09:50:33
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Tak przy okazji to co to jest ,,wzmacniacz instrumentalny"? Taki np. do
    gitary? :-)

  • 4. Data: 2022-04-26 12:51:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 Apr 2022 09:50:33 +0200, JDX wrote:
    > Tak przy okazji to co to jest ,,wzmacniacz instrumentalny"? Taki np. do
    > gitary? :-)

    Wzmacnia róznicę dwóch napiec, czy tez napiecie miedzy dwoma wejsciami
    ... okresloną ilość razy.
    Zwykły opamp robi to z nieokreslonym wspolczynnikiem, duzym,
    ale nie podane ile, a ten ma byc dokladny - jak trzeba 10x, to ma byc
    10x.

    No i zwykle sie robilo taki wzmacniacz na opampie, ale teraz sa tez
    inne technologie.

    J.

  • 5. Data: 2022-04-26 12:53:10
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > dał 0 V (i w rezultacie 0 mA).
    >
    > Gdzie mam błąd w myśleniu? Czy nieidealne wartości R4...R7 mogą tak się

    https://www.ti.com/product/LM324 , pdf , stron 10.

    Zobacz w jaki sposób jest osiągane tak niskie Vol ( 5..20mV ).

    Tam będzie 5..20mV przy Isink do 50uA. Powyżej tego masz pnp i napięcie
    wyjściowe będzie Ube( pnp ) + Uce w stanie nasyconym czyli 0.6 + 0.2V

    Wymień ten op amp na jakiś współczesny - tzn nie z epoki elektroniki
    łupanej i będzie ok.

    No chyba że opowiadam głupoty.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 6. Data: 2022-04-26 15:29:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Apr 2022 23:53:03 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
> [...]
    valid>).

    > Powstał taki oto wytwór (pod linkiem jest schemat).

    Ale to w zasadzie jest wzmacniacz instrumentalny.

> [...]
    > nie być w stanie wytworzyć na wyjściu napięcia 0 V, co przeczy temu, że wg

    LM324 w zasadzie potrafi.
    Tzn zamknie górny tranzystor wyjsciowy, otworzy dolny, 0V to nie da,
    ale jak R8 i R9 obciaży, to juz 0V powstanie.

    > W zasadzie VOL podawane jest jako 5 mV
    > typowo i 20 mV maksymalnie.
    >
    > W rzeczywistości:
    >
    > 1. Przy TP2 = 2660 mV i TP1 = 2470 mV na wyjściu (TP3) mamy 520 mV. Stan

    A powinno byc wrecz ujemne. Ujemnego nie osiągniesz w tym ukladzie,
    wiec minimalne nie dziwi.

> [...]
    > osiągnąć na wyjściu przy TP2 = 2660 mV. Powyżej tej różnicy wzmacniacz już

    Chyba widze. R6 i R7 - tędy plynie prąd na wyjscie.
    Dzielnik 10k/3k ... w sam raz aby z 2660 zrobic 660mV.
    Widac LM324 troche zbija, ale duzo nie da rady.

> [...]
    > dał 0 V (i w rezultacie 0 mA).
    >
    > Gdzie mam błąd w myśleniu? Czy nieidealne wartości R4...R7 mogą tak się

    Lepiej pomysl o rozwiazaniach.

    a) zmniejszyc r9 i r8 - zawsze to lepiej
    b) uzyc opampa z FET na wyjsciu ... moze troche pomoze.
    c) uzyc jakiegos prawdziwego R2R ... choc i on w tym ukladzie moze
    miec problem.

    d) dorobic ujemne zasilanie - rozwiaze sprawe radykalnie :-)

    e) jak widac tu nawet nie ujemne zasilanie - wystarczyłoby zrodelko
    prądowe, mogące pociagnac ułamek mA ale ponizej 0V ... LED i ogniwko
    sloneczne? :-)

    f) zrobic wirtualna mase na poziomie 0.5V ..

    Jest tez inny sposob realizacji wzmacniacza roznicowego.
    https://training.ti.com/ti-precision-labs-instrument
    ation-amplifier-topologies-two-amp-theory?context=11
    39747-1139745-1140241-1148436

    I tu juz nie ma przeplywu pradu z wejscia na wyjscie,
    a biorac pod uwage ze wejscia sa wejsciami opamp,
    to nie potrzebujesz buforow i nawet oszczedzasz opampy.

    J.

  • 7. Data: 2022-04-26 15:35:32
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Arnold Ziffel napisał(a):
    > W zasadzie VOL podawane jest jako 5 mV
    > typowo i 20 mV maksymalnie.

    7660 na alle za 2pln czy inny konwerter napięcia ujemnego do gnd lm324,
    jest chyba najprostszym rozwiązaniem.

    Też kiedyś rzuciłem się na LM328 do pomiaru prądu z bocznika,
    szybko czmychnąłem na mcp6001 (tani). Z pojedynczym zasilaniem również
    nie było idealnie, bo być nie mogło, ale poprawę widziałem dużą.

    Zerknąłem przed chwilą na LMV324-N niby out rail-to-rail
    I co tam piszą?
    cyt.
    Rail-to-rail output swing at 10 k? V+- 10 mV and V-+ 65 mV

  • 8. Data: 2022-04-26 15:55:56
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 26.04.2022 12:51, J.F wrote:
    [...]
> [...]
    > Zwykły opamp robi to z nieokreslonym wspolczynnikiem, duzym,
    > ale nie podane ile, a ten ma byc dokladny - jak trzeba 10x, to ma byc
    No przecież zwykły też wzmacnia z określonym wzmocnieniem:
    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Op-Amp_Diffe
    rential_Amplifier.svg.
    Przy R1=R2 i Rf=Rg masz Uwy=Rf/R1(U2-U1).

    Chodzi o to, że ,,instrumentation amplifier" to po naszemu ,,od zawsze"
    jest ,,wzmacniacz pomiarowy", a nie jakiś ,,wzmacniacz instrumentalny".
    :-D Co jest zresztą tłumaczeniem sensownym, biorąc pod uwagę
    zastosowania tych wzmacniaczy.

  • 9. Data: 2022-04-26 16:12:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 Apr 2022 15:55:56 +0200, JDX wrote:
> [...]
    > https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Op-Amp_Diffe
    rential_Amplifier.svg.
    > Przy R1=R2 i Rf=Rg masz Uwy=Rf/R1(U2-U1).

    Ale to nie opamp, tylko wlasnie róznicowy, zrobiony na opampie.

> [...]
    > jest ,,wzmacniacz pomiarowy", a nie jakiś ,,wzmacniacz instrumentalny".
    > :-D Co jest zresztą tłumaczeniem sensownym, biorąc pod uwagę

    Hm, a potem sie bedziesz zastanawial jak sie po angielsku nazywa
    wzmacniacz pomiarowy :-)

    J.

  • 10. Data: 2022-04-26 16:56:26
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 26.04.2022 16:12, J.F wrote:
    rential_Amplifier.svg.

    > Ale to nie opamp, tylko wlasnie róznicowy, zrobiony na opampie.
    Znaczy się wzmacniacz różnicowy zrobiony na wzmacniaczu różnicowym? :-)
    Bo opamp ,,z definicji" jest wzmacniaczem różnicowym. A przynajmniej tak
    mnie kiedyś uczyli, znaczy się że niby różnicę napięć wzmacnia. :-)