    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Thu, 30 Nov 2017 09:33:37 -0800 (PST)
    Subject: Re: Z teorii chaosu
    From: bartekltg <b...@g...com>

    On Thursday, November 30, 2017 at 5:16:50 PM UTC+1, M.M. wrote:

    > Dziękuję za odpowiedź. Konkretniej póki co nie potrzebuję, chodziło mi
    > właśnie o takie ogóle informacje.
    >
    > Często przy różnych okazjach słyszałem, że niektórych procesów
    > fizycznych w ogóle (bez względu na dokładność pomiaru) nie da się
    > symulować, ponieważ algorytmy szybko tracą dokładność. Nie spodobało
    > mi się to stwierdzenie i chyba w podświadomości mi się kołacze
    > cały czas, choć nie mam żadnej konkretnej potrzeby.

    Najprostrzym takim układem jest bilard na dwie kule, co jest w jakimś
    tam sensie równoważne biladrowi dla jednego punktu na stole z dodatkową
    okrągłą odbijającą barierą na środku. Chyba nawet udowodnili, że to
    ergodyczne.

    Prościej, możesz sobie zasymulować bliskie trajektorie i zobaczyć, że
    ma toto dodatni wykłądnik Lapunowa (trajektorie uciekają od siebie
    wykładniczo)

    > Faktem jest, że rozmowa jest prostsza gdy są jakieś konkretne
    > problemy, to może weźmy ze trzy: bardzo duży bilard, n-body w
    > astronomii i akwarium z rybkami ;-)

    Ten bialrd wcale nie musi być duży:)

    > Po pierwsze zastanawia mnie, czy jakby przeiterować po wszystkich
    > programach o rozmiarze mniejszym niż np. 10^9 instrukcji, to
    > żaden z tych programów nie symulowałby bardzo dokładnie powyższych
    > trzech problemów? (Problem stopu jest trywialny, można przerwać
    > działanie programu jeśli wykonał więcej niż np. 10^15 instrukcji)

    Rybek nie. N body i biladr symulowane bardzo dokładnie to napiszesz
    za jednym posiedzeniem (n-body prawdopodobnie nie bedzie super wydajne).

    Ale nie tu siedział problem, ale w tym, że skoro istotne są pozycje
    z dokładnością 10^-90 100 jednostek czasu temu i dokładność 10^-50
    50 jednostek temu, to w rzeczywistości istotne sa tam już oddziaływania
    typu flutkacja termiczna czy pozycja Księżyca;-) coś, co pomijasz.

    No, chyba, że chcesz iśc w keirunku 'symuluje wszystko'.
    To wyłącznie teoretyczne zagadnienie. Dwa problemy:
    -kwanty
    -Wpływ Twojego kompa na 'wszystko'

> [...]
    > to absurd, bo dokładność będzie rosła wolno. Hmmmm jakby to w
    > praktyce wyglądało np. dla symulacji Układu Słonecznego. Najpierw
    > pobieramy stan początkowy powiedzmy 50tys najbardziej masywnych
    > obiektów z US z dokładnością do powiedzmy 6 cyfr znaczących. Robimy
    > symulację na przesadnie dużej dokładności np. na 1000 cyfrach
    > znaczących. Po roku znowu mierzymy te 50tys obiektów i porównujemy z
    > wynikami symulacji.

    > Potem jakimś algorytmem losowym modyfikujemy
    > w pomiarach początkowych np. piąte, szóste i siódme miejsce

    A czemu tak kretyńsko? ;>

> [...]
    > 50tys obiektów byłoby to za trudne. Więc losowym algorytmem
    > szukamy takich pomiarów początkowych, aby wyniki symulacji po
    > roku były możliwie najbardziej zgodne z pomiarami po roku.
    > Po dwóch latach postępujemy podobnie, ale mamy już dwa pomiary,
    > po 10ciu latach mamy 10 pomiarów, a gdy pomiary zrobimy co miesiąc, to
    > mamy 120 pomiarów do porównywania. O ile zwiększy się dokładność
    > obliczeń z taką techniką (np. ze 120 pomiarami), względem
    > symulacji z jednym pomiarem? Zakładam że mamy bardzo dużo mocy
    > obliczeniowej na odgadywanie kolejnych miejsc po przecinku.

    Wydaje mi się, że już w poprzednim poście odpowiedizałem na to pytanie.
    Zależy od układu. W pewnym momencie wpadniesz w dokładność, gdzie
    trzeba uwzględnić zjawiska których nie symulujesz.

    > Pisałeś, że ilość cyfr znaczących rośnie raczej wolno, więc
    > cudów się nie spodziewam, ale wydaje się, że taka technika
    > powinna być bardzo skuteczna i w końcu dokładność pomiaru
    > początkowego zostałaby skorygowana do wielu cyfr znaczących?

    "zależy od układu".

    > Te same pytania można zadać względem bilardu i akwarium z rybkami.
    > Akwarium to (póki co) czysto teoretyczny problem, chyba by trzeba
    > zmierzyć pozycje i ruch wszystkich elektronów, neuronów i protonów? Ale

    To wtedy wchodzisz w kwanty i jesteś w dupie, bo nie zmierzysz;-)

    > jakby była możliwość (nieinwazyjnego) pomiaru i symulacji tak
    > skomplikowanego układu, to potem dałoby się początkowy pomiarJ
    > wielokrotnie korygować i może w końcu symulacja byłaby wierna z
    > wyprzedzeniem na całe tygodnie czy miesiące?

    Jakby był możliwy nieinwazyjny pomiar stanu pol kwantowych i meilisbyśmy
    dostępną nieograniczoną moc obliczeniową (pewnie ciś lepszego niż maszyna Turinga też
    by się przydało:)), nasza wiedza o wszehświecie byłaby pełna,
    a nasz komputer i my w osobnym wszechświecie niż ten symulowany...
    ... to tak, czemu nie ;-)

    pzdr
    bartekltg