  • 41. Data: 2022-03-04 09:40:24
    Temat: Re: ,,Żarówka LED"
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Mar 2022 19:44:59 +0100, SW3 wrote:

    > Twierdzisz, że sama żarówka/świetlówka/ledówka to lampa?
    > W takim razie do latarki wkładamy lampę?

    Żarowka nie. Potocznie nie
    Ale

    https://www.liderlamp.pl/lampa-rteciowa-e27-125w-105
    -110v-narva-748302020/
    https://www.liderlamp.pl/lampa-sodowa-e27-50w-85v-na
    rva-746311000/
    https://www.luxmarket.pl/category/lampy-wyladowcze

    czy
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa
    "Lampa - urządzenie wytwarzające światło"

    https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBar%C3%B3wka
    "Żarówka, lampa żarowa - elektryczne źródło światła, w którym ..."

    J.

  • 42. Data: 2022-03-04 09:48:35
    Od: maciej <...mpal@math...uni...wroc...pl>

    W dniu 2022-03-02 o 21:14, stary grzyb pisze:

    > LEDówka

    Gwintówka

  • 43. Data: 2022-03-04 09:59:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 4 Mar 2022 09:48:35 +0100, maciej wrote:

    > Gwintówka

    A jak na bagnet?

    J.

  • 44. Data: 2022-03-04 10:01:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Mar 2022 20:16:22 +0100, Grzexs wrote:

    > Macie jakąś swoją nazwę na to urządzenie?

    A propos tematu ... mam wrazenie, ze projektanci
    lamp/opraw/zyrandoli/kinkietow
    nie zauwazyli rewolucji i dalej projektuja lampy na żarówki.

    J.

  • 45. Data: 2022-03-04 10:17:52
    Od: maciej <...mpal@math...uni...wroc...pl>

    W dniu 2022-03-04 o 09:59, J.F pisze:

    > A jak na bagnet?
    >
    > J.

    Palcówka :-)

  • 46. Data: 2022-03-04 10:32:38
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 4 marca 2022 o 02:03:55 UTC+1 Collie napisał(a):

    > W języku polskim lampa nigdy nie była tożsama z żarówką,
    > albowiem żarówka zawsze oznaczała coś, co się wkłada/wkręca
    > do lampy. Nie może być inaczej, gdyż lampa istniała już
    > wtedy, kiedy Edison skakał jeszcze u tate Samuela z jajka
    > na jajko i oznaczała źródło światła z knotem (lampa naftowa),
    > albo wcześniej - bez knota (vide starotestamentowa lampka
    > oliwna, czy lampa Alladyna). Zatem "lampa ledowa" na oznaczenie
    > żarówki LED żadnego sensu nie ma, chyba że gdzieś na Podlasiu,
    > w miejscowym narzeczu.

    A gdzie widziałeś lampę oliwną BEZ KNOTA?

    Fajną akcję z lampą oliwną widziałem w cerkwi w Chani (Kreta to "zagłębie" drzew
    oliwnych,
    w Pefkohori na Chalkidiki nie byli już tak rozrzutni) - paliło się trochę tych
    lampek, a jakiś
    dziadek wziął wnuka na ręce, żeby mu coś pokazać na obrazie z bliska.
    A ten jak nie pierdzielnie w taką lampkę, a cała oliwa dziadowi na japę.
    Całe szczęście, że nie jest gorąca, więc tylko powycierać się musiał.

    A lampa naftowa to nie był żaden mega wynalazek - wynalazkiem było to, że można
    spalać
    ten czarny syf wyciągany z ziemi, a nie drogą oliwę czy tłuszcz zwierzęcy, które też
    można zjeść.

  • 47. Data: 2022-03-04 10:32:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A jak na bagnet?

    Gwintówka z bagnetem? Całkiem naturalna rzecz.

    https://sjp.pwn.pl/sjp/;2463706

    Jarek

    --
    Hej! Serwacy! daj gwintówkę,
    Niechaj strącę tę makówkę

  • 48. Data: 2022-03-04 10:34:11
    Od: "Marek" <l...@w...pl>

    > Macie jakąś swoją nazwę na to urządzenie?

    W bardzo starożytnych czasach świetlówki LED nazywali kryształ świetlny...

  • 49. Data: 2022-03-04 10:35:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > Ja optuję za ledówką. Ma -ówka gdzie powinno być z uwagi na żarówkę
    > i świetlówkę, a anglicyzm led- jest tu zgrabnie spolonizowany.

    Mój dziadek używał słowa "osramówka". Też zgrabnie skonstruowane
    zgodnie z duchem polszczyzny.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2022-03-04 10:45:10
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W piątek, 4.03.2022 o 10:01, J.F napisał:

    > A propos tematu ... mam wrazenie, ze projektanci
    > lamp/opraw/zyrandoli/kinkietow
    > nie zauwazyli rewolucji i dalej projektuja lampy na żarówki.

    A co ma rewolucja do miliardów opraw/gniazd żarówkowych na
    całym świecie? Rewolucja tyczy tu tylko źródła światła
    w żarówce, czy świetlówce - oprawy tego źródła pozostają
    bez zmian. I tak nam Panie Boże dopomóż i Wszyscy Święci
    jak najdłużej, bo pewnie będą zakusy, by wymyślić nową
    oprawkę do "ledówki" i przymusić administracyjnie tubylców
    w eurokołchozie do ich używania, gdyż okaże się, że gwint
    E14 i E27 nie jest eco. Albowiem biznes musi się kręcić.