    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasilacz wysokiego napięcia
    Date: Tue, 28 Jan 2014 11:03:32 +0100

    news:lc3i46$tqe$1@node1.news.atman.pl...
    > Przydałby mi się zasilacz wysokiego napięcia - do testowania zabezpieczeń
    > przepięciowych w moich urządzeniach.
    >
    > Coś w rodzaju tego :
    > http://allegro.pl/polon-zasilacz-wysokiego-napiecia-
    zwn-42-i3889532891.html

    > Tylko, że chciałbym, żeby wydajność "w impulsie" była chociaż z 1A, przy
    > napięciu powiedzmy 1000 - 1500V.
    > A taki zasilacz jak powyżej to ma paredziesiąt mA.
    >
    > W sumie pewne odpowiedni były jakiś potężny zestaw kondensatorów, no ale
    > to mi się słabo podobuje. Zresztą to by musiałby być jakieś poważne
    > kondensatory - na wysokie napięcia i o dużej pojemności...
    >
    > Ma ktoś pojęcie jak się takie coś robi "typowo" ?

    Nie wiem czy dokładnie na temat się wypowiem.
    Zakładam, że chodzi o odporność na Surge linii sygnałowych.
    Moje chałupnicze podejście jest takie.
    Jeśli zabezpieczenie polega na ograniczeniu przepięcia to aby je sprawdzić
    wystarczy dać impuls odpowiednio dużego prądu nie koniecznie ze źródła o
    wysokim napięciu.
    Jeśli zabezpieczenie polega na izolacji to do sprawdzenia potrzebne jest
    źródło wysokiego napięcia, ale nie musi mieć dużej wydajności prądowej.

    Kiedyś nie byłem pewien, czy impuls Surge (1kV, 42 om) można przepuścić
    przez ferryte bead 0603 - czyli czy najpierw musi być transil, a dopiero
    potem może być ferryte bead, czy można odwrotnie. Zrobiłem sobie układzik
    eksperymentalny, który tranzystorem MOS (DPAK) włączał prąd z dużego
    elektrolita naładowanego do kilkunastu Voltów. Przepuściłem przez tego 0603
    serię impulsów 50A/100us (trochę na zapas) ale o bardzo małym wypełnieniu
    (chyba 1Hz). Przeżył.
    Sądzę, że jeśli wejście jest zabezpieczone np. transilem 18V (jak w moim
    przypadku) i z katalogu wynika, że przy 25A na nim będzie około 25V to
    korzystając z elektrolita naładowanego do 30V i klucza MOS i jakiegoś
    rezystora 0.1om można uzyskać impulsy do przetestowania tego zabezpieczenia.
    Prąd impulsów regulując napięciem do którego ładowany jest elektrolit.

    Nie mam źródła wysokiego napięcia do testowania odporności na Surge tam,
    gdzie zabezpieczenia polega na tym, aby wytrzymać Surge napięciowo i nie
    przepuścić prądu. Kombinuję coś sobie zrobić - niedawno pytałem tu o opinie
    o trafie sterowanym z generatora sygnałowego.
    P.G.