    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Zasilanie LED - 3 szeregi po 8 diod.
    <o8jp0v$th5$1@node2.news.atman.pl> <o8jpuv$mkh$1@news.chmurka.net>
    <o8k012$3q9$1@node1.news.atman.pl> <o8k4gr$qfp$1@news.chmurka.net>
    <o8k5n4$agd$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o8m3tj$70p$1@node2.news.atman.pl> <o8m873$jsr$1@news.chmurka.net>
    <o8m9v8$deh$1@node2.news.atman.pl> <o8mgdl$msu$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <58aed3e2$0$5151$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 23 Feb 2017 13:51:11 +0100

    Pan J.F. napisał:

    > Trudno ocenic.
    > Z jednej strony sa niepokojaco gorace, z drugiej ... 20 diod zamiast
    > 15 na tym samym radiatorze niekoniecznie istotnie obnizy temperature.
    > Trzeba wiekszy radiator lub lepsze chlodzenie.

    Właśnie nie tak. Temperatura radiatora ta sama, ale powodowania nie
    przez 15 źródeł ciepła, lecz 20. Rezystancja termiczna przy źródle
    pozostaje ta sama, więc temeratura złącza jest niższa. Półprzewodnikom
    szkodzi nie czterdzieści stopni na radiatorze, tylko dwieście w złączu.

    > Tego typu "zarowki" powinny miec dosc dobre chlodzenie
    > https://ekotaniej.pl/zarowka-led-corn-e14-6w-42x5050
    smd-67010-67010nw
    > ... ale nie mozna ich w bance zamykac, a przeciez dla bezpieczenstwa
    > trzeba :-)
    >
    > A producenci od nich jakby odchodza, na rzecz takich
    > https://ekotaniej.pl/zarowka-led-candle-3-5w-e14

    Ja jako klient ich w tym popieram. Potrzeba istnienia dookólnych źródeł
    światła jest mocno przeceniana. Te, które mają kąt 180+, w większości
    przypadków lepiej się sprawdają zastępując żarówki 360 stopni.

    > ... i ile tu jest diod - 1 ? czy 3-4, wtedy temperatura LED jest chyba
    > jeszcze wyzsza ... ale koszty znacznie mniejsze ?

    Rozmontowałem podobną konstrukcję, tylko większą. Na spodzie była
    płaska aluminiowa płytka, a na niej 16 diod. Świecą w tę plastikową
    bańkę, która dobrze rozprasza światło wokół. Po latach padł zasilacz,
    a nie diody.

    > A wiec i pieniedzy.
    > Kiedys liczylem, ze te wspolczesne (pardon, juz przeszle) zarowki
    > to i tak sa zbyt trwale - jakby im podniesc sprawnosc, to i tak
    > dla lokatora byloby oszczedniej.

    No właśnie. Ja nawet dawno temu przyłączyłem się do spisku, postnowiłem
    zamachnąć się na samego siebie i podwyższałem napięcie zasilające
    żarówki autotransformatorem. Za komuny nasz przemysł występował jawnie
    przeciwko imperialistycznym spiskom i produkował żarówki o napięciu
    znamionowym 240V.

    Jarek

    --
    -- On się miał zamachnąć na mnie a ja na niego. Po co daleko szukać?
    On przodownik i ja przodownik. To tak uradziliśmy. A ja już wcześniej