    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Zasilanie LED - 3 szeregi po 8 diod.
    <o8jp0v$th5$1@node2.news.atman.pl> <o8jpuv$mkh$1@news.chmurka.net>
    <o8k012$3q9$1@node1.news.atman.pl> <o8k4gr$qfp$1@news.chmurka.net>
    <o8k5n4$agd$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o8m3tj$70p$1@node2.news.atman.pl> <o8m873$jsr$1@news.chmurka.net>
    <o8m9v8$deh$1@node2.news.atman.pl> <o8mgdl$msu$1@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <58aed3e2$0$5151$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <58aee196$0$657$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 23 Feb 2017 15:05:29 +0100

    Pan J.F. napisał:

    > W LED chyba szkodzic zaczyna ~100 w zlaczu, a radiator ma sporo
    > ponad 40, powiedzmy 60 :-)
    > I tu juz zysk z 20 zamiast 15 nie jest taki duzy, zakladajac w
    > dodatku, ze sie temperatura radiatora pod LED nie podniesie, a
    > przeciez zageszczenie wieksze.

    Jak by nie liczyć, temperatura złącza (to obiekt dwuwymiarowy) spada.
    Efekty 3D mają tu drugoplanowe znaczenie.

    > niespecjalnie sie zgodze. Jest po domach masa opraw, zyrandoli itp,
    > gdzie zarowki zamocowane cokolem w dol.

    Ktoś, kto taki żyrandol projektował, albo jest bezdennie głupi, albo
    przeciwnie, wiedział co robi. Czasem chce się oświetlać światłem
    pośrednim, odbitym od sufitu.

    > I juz taka "nowoczesna" kiepsko dziala.

    Działa dużo lepiej, nie marnuje światła świecąc na boki. Nienowoczesna
    działa kijowo -- najciemniej i tak jest pod latarnią, bo tam martwy
    kąt związany z oprawką, a światło w bok mało potrzebne.

    > Z kolei dobre oswietlenie, to takie w miare rownomierne, sufit tez
    > dobrze jest oswielic.

    I tym nowym w miarę dobrze to wychodzi. Do góry rozpraszają tyle,
    ile potrzeba. Zupełnie inaczej niż kierunkowe reflektory (które też
    potrzebne, ale w innych miejscach).

    > Trzeba by zaczac od wymiany opraw, wtedy trzeba sobie zadac pytanie
    > czy nadal chcemy takie na "zarowki" E27 czy inne, bo niby po co ...

    Dla tych co nie zaczęli w opisany sposób, te żarówy są OK.

    > Z tym, ze diody swieca ponoc coraz slabiej. Tzn te nowoczesne diody,
    > o duzej mocy i duzej temperaturze.

    Ale chyba też mniej prądu wtedy biorą?

    > Ale to musisz straty w autotransformatorze doliczyc, no
    > i amortyzacje :-)

    Opłacało się. Autotransformator łatwo zrobić z małego transformatorka
    ("dzwonkowy" or compatible) -- łaczy się synfazowo wtórne uzwojenie
    w obwód odbiornika, i już mamy podwyższone napięcie. Można też w fazie
    przeciwnej, dla obniżenia.

    > Ale tak bardzo jawnie ? Czy pisal 220, a na 240 lepiej swiecily ?
    > Bo na eksport do GB to chyba nie - tam zdaje sie inne cokoly ?

    Nie mam pojęcia w jaki sposób kumitet cyntralny ustalał to napięcie,
    ale takie ono było.

    > A spisek mogl miec inne przyczyny - pradu mamy duzo, a zarowek wicie
    > rozumicie - malo.
    >
    > Ale nie - to pradu mielismy malo, a zarowki chyba dostepne ... no to
    > moze producent zarnikow byl z wagi rozliczany :-)

    Niezależnie od tego wszystkiego udało mi się ich knowania zniweczyć.
    Najważniejszym dla mnie efektem była zmiana barwy światła -- tak
    oświetlona rzeczywistość zdawała się byc mniej ponurą.

    --
    Jarek