    From: "Jurand" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: ZginÄ?li jadÄ?c pod prÄ?d
    Date: Sat, 25 Sep 2010 11:41:44 +0200

    Użytkownik "Hinek" <h...@a...pl.invalid> napisał w wiadomości
    news:4c9dbf92$1@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "Jurand" <j...@i...pl> napisał

    > Bardzo latwo udowodnic, ze lepiej wsiasc do drugiego auta.
    >
    > 1.Poniewaz znasz sie na statystyce, powiniennes wiedziec ze jest
    > obojetne do ktorego samochodu wsiadziesz. Statystycznie
    > bedziesz uczestnikiem stluczki raz na np 5 lat niezaleznie od
    > tego czym i czy wogole bedziesz jezdzil.
    >
    > 2.Jesli popatrzysz sie na to pod katem prawdopodobienstwa
    > wypadku, to bezieczniej bedzie z kierowca z drugiego
    > przykladu. Prawdopodobienstwo ze piec kolejnych wyjazdow
    > skonczy sie stluczkami jest znikome - podobnie jak trafienie
> [...]

    No to dla mnie o statystyce masz praktycznie zerowe podejście.
    Statystyka to coś bardzo zbliżonego do prawdopodobieństwa - są to pokrewne
    zagadnienia. Jeżeli miałbyś na egzaminie wstępnym na uczelnie techniczną
    takie zadanie jak powyżej i odpowiedziałbyś tak, jak odpowiedziałeś - to byś
    oblał. A jest to zadanie na poziomie wiedzy ucznia 2-3 klasy liceum.
    Jeśli jakiś kierowca do tej pory powodował wypadki z prawdopodobieństwem
    równym 1, czyli każdy wyjazd to był wypadek, to liczenie na to, że kolejny
    wyjazd nie będzie zakończony wypadkiem jest kretynizmem, jeśli podejdziesz
    do tego ze STATYSTYCZNEGO punktu widzenia.
    Jeżeli natomiast jakiś kierowca powoduje wypadki z prawdopodobieństwem
    1/1000, to masz ze STATYSTYCZNEGO punktu widzenia zdecydowanie większe
    szanse na odbycie z nim bezwypadkowej przejażdżki.

    Problem przedstawiłem Ci w najprostszy możliwy sposób, aby podważyć teorię,
    że wypadek = wypadek i nie ma znaczenia tutaj ilość przebywanych przez
    kierowcę kilometrów, a co za tym idzie - czas, przez jaki będzie on
    poddawany "próbie wypadkowej".

    Kiedyś, jak się bardziej zagłębisz w zagadnienia statystyki czy też
    prawdopodobieństwa, zrozumiesz o co chodzi. Na razie bredzisz.

    Jurand.