    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Date: Sat, 17 Mar 2018 23:08:43 +0100

    W dniu 2018-03-15 o 22:15, Shrek pisze:

    > Zaczynam się zastanawiać, czy w wyniku tego chip tuningu twoeje auto nie
    > zachowuje się a-optymalnie;)

    Jako całość oczywiście, że nie! Spece od chiptuningu mają w głębokim
    poważaniu charakterystykę całości silnik/skrzynia. Odkryłem to po
    niewczasie, pewnie jak wiele osób. Jednakże nie ma do za bardzo wpływu
    na decyzję. Z perspektywy czasu powiem: naprawdę warto to zrobić przy
    silnikach nienadwyrężonych fabrycznie. Nawet jeśli optymalizacja jest
    rozjechana, to efekt końcowy jest o klasę lepszy niż fabryczne auto.

    W przypadku skrzyni ręcznej problemu nie ma. Po prostu w innym momencie
    biegi przerzucasz. W automacie mam problem bo ręcznie muszę skrzyni
    podpowiedzieć, że czas bieg zmienić. Ale zwykle tego nie robię. Auto i
    tak lepiej jeździ. Przed modyfikacją było tak, że 140->160 było
    porównywalne do 140->160. Obecnie auto zyskało znaczącego kopa. Do 180
    jak przecinak leci. Zupełnie inne wrażenia z jazdy. Wyprzedzanie to
    bajka. Nie ma potrzeby np. przy 100km/h zbierania się do wyprzedzania.
    Zwyczajnie zjeżdżasz na lewo, wciskasz gaz a auto rwie do przodu. Mały
    samochód czy długi TIR nie robi większej różnicy.

    Zresztą mój model różni się od wyższego głównie ustawieniami
    elektroniki. Chiptuning je w znacznym stopniu wyrównał a nawet przekroczył.

    Kolejna rzecz to zużycie paliwa. Przy tym samym stylu jazdy zużycie
    spadło trochę (~20% ?). Zmieniła się też charakterystyka. Turbina lubi
    być używana. Oszczędniej jest krótko mocniej przyspieszyć niż rozwlekać
    to w czasie.

    Minusy są takie, że trzeba poznać nowe auto. Nie ma sensu założyć
    słomkowy kapelusz i pyrkać nim na rynek i z powrotem. Z pół roku trzeba
    rozkminiać zależności typu przyspieszanie / optymalne zużycie paliwa.

    Drugą rzeczą jest maksymalne zużycie paliwa. Przy jeździe typu hamulec /
    gaz na zwykłych drogach poza miastem lubi ciągnąć litry. Przy stałych
    prędkościach, nawet powyżej 200km/h nie zauważyłem różnic. Konkretnie
    jest tak, że miasto to ok 10.8l (bez zmian), poza nim ponad 11 przy
    dynamicznej jeździe (zauważalny spory wzrost). Ekstremalnie oszczędna
    jazda poza miastem to 6.8l (bez zmian). Przy średniej 200km/h ok 12.3l
    (bez zmian). Poza miastem bez konieczności stosowania gaz/hamulec 8.2l
    (bez zmian). Spore rozpiętości powstały. No ale coś za coś.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek