  • 1. Data: 2018-03-12 17:23:13
    Temat: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Kupiłem mazde 6 1,8 120KM LPG rocznik 2002.
    Zastanawia mnie jedna rzecz.
    Do tej pory jeździłem Cordoba 1,4 60 KM rocznik 99
    I po przesiadce na 120 KM oczekiwałem że będzie sie lepiej zbierać.
    A tu po jeździe najpierw mazdą a potem seatem mam wrażenie
    że seat jakoś tak szybciej przyspiesza.
    Nawet moja żona to zauważyła.
    I to niezależnie czy na LPG czy benzynie jade.

    Ja wiem że mazda coś 1200 kg waży ale seat też koło 1000 kg.
    A wzrost mocy jest dwukrotny.

    Ale tak patrze na dane maksymalny moment obrotowy:
    Seat: 116 Nm przy 2800 obr/min
    Mazda 6: 165 Nm przy 4300 obr/min

    Ja jestem przyzwyczajony z seata że maks 3000 obrotów.

    Czyli trzeba silnik kręcić wyżej że poczuć te dodatkowe KM i Nm?

  • 2. Data: 2018-03-12 17:51:15
    Temat: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-03-12 o 17:23, Bolko pisze:

    > Kupiłem mazde 6 1,8 120KM LPG rocznik 2002.
    > --
    > Czyli trzeba silnik kręcić wyżej że poczuć te dodatkowe KM i Nm?

    Trzeba porównywać pojazdy w porównywalnym stanie technicznym.
    Sprawdzałeś ciśnienie w cylindrach tego 16 letniego zabytka czy
    liczysz że będzie ono takie jak w nowym aucie?
    Sprawdź też czy na benzynie nie będzie znacznie lepiej.

    Zamieniłem niedawno Lanosa, silnik 1,4l 75KM waga poniżej tony
    na Saaba, 2l, 150KM, waga 1,5 tony. Lepiej przyspiesza Saab
    ale ruszyć z miejsca łatwiej było Lanosem. :(

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2018-03-12 18:11:44
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 12 marca 2018 17:51:19 UTC+1 użytkownik RadoslawF napisał:

> [...]
    > na Saaba, 2l, 150KM, waga 1,5 tony. Lepiej przyspiesza Saab
    > ale ruszyć z miejsca łatwiej było Lanosem. :(

    oba auta z tego samego okresu
    a nawet lepiej bo mazda ma przejechane 120 kkm
    a seat coś koło 200kkm :)
    próbowałem na benzynie, żona zresztą też (na autostradzie).
    oboje mamy te same odczucia

  • 4. Data: 2018-03-12 21:18:29
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-12 o 17:23, Bolko pisze:

    > Czyli trzeba silnik kręcić wyżej że poczuć te dodatkowe KM i Nm?

    W autach zabytkowych nie ma sensu takie porównanie jakiego dokonujesz.
    Tak jak Radek Ci napisał - jeśli masz dziurawy cylinder, to z definicji
    tracisz moc :-)

    Jeśli chcesz się w to bawić, to mógłbym Ci zaproponować wydatek rzędu
    150zł (przynajmniej tyle biorą w moich okolicach) aby sprawdzić czym w
    ogóle jeździsz. Pojedź do jakiejś firmy tuningowej. Oni zawsze mają
    hamownię, gdzie zdejmują charakterystykę silnika. Może okazać się, że
    połowa koni jakie kupiłeś dawno zdechła i tylko wysuszone szkielety masz
    pod maską. Wtedy będziesz z grubsza wiedział czy najpierw jechać do
    mechanika czy może na skup złomu.

    Co do kM vs Nm, to podczas tuningowania mojego auta dowiedziałem się, że
    sprawa nie jest taka jednoznaczna. Gość w skrócie powiedział mi, że dla
    benzyny należy patrzeć na kM a dla diesli na Nm w sensie odczuć z
    przyspieszania. Bezmyślnie powtarzam opinię jedynie. To jedna strona
    medalu. Drugą jest kształt charakterystyki mocowej silnika. Może okazać
    się, że od 0 do X obr/min silnik zachowuje się jak szmata a dopiero
    powyżej X aż do Y zaczyna jechać a powyżej znów szmata. To może rzutować
    również na Twoje odczucia. Gdy dostaniesz wykres będziesz wiedział jak
    jeździć autem by wykorzystać jego potencjał.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2018-03-12 21:42:59
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.03.2018 o 17:23, Bolko pisze:

> [...]
    > Mazda 6: 165 Nm przy 4300 obr/min
    >
    > Ja jestem przyzwyczajony z seata że maks 3000 obrotów.
    >
    > Czyli trzeba silnik kręcić wyżej że poczuć

    Wychodzi, że tak.

    te dodatkowe KM i Nm?

    Samochód napędają koniki. Niutki to warość wynikowa z mocy, obrotów i
    przełożenia.

    Shrek

  • 6. Data: 2018-03-12 21:47:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 12.03.2018 o 21:18, Marek S pisze:

    > Co do kM vs Nm, to podczas tuningowania mojego auta dowiedziałem się, że
    > sprawa nie jest taka jednoznaczna.
    Sprawa jest jednoznaczna - dopóki nie masz spieprzonej skrzyni i nie
    boisz się zmieniać biegó i jeżdzić na wysokich obrotach liczy się tylko
    moc. Pewnym potwierdzeniem powinna być opinia jaką mają powszechnie
    motocykliści. Co prawda lekkie toto, ale moment mają dychawczy.

    Shrek

  • 7. Data: 2018-03-12 21:49:16
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

> [...]
    >
    > Ja jestem przyzwyczajony z seata że maks 3000 obrotów.
    >
    > Czyli trzeba silnik kręcić wyżej że poczuć te dodatkowe KM i Nm?

    W każdym silniku wolnossącym dokładnie tak to działa.

  • 8. Data: 2018-03-12 22:00:14
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-12 o 21:47, Shrek pisze:

> [...]
    > moc. Pewnym potwierdzeniem powinna być opinia jaką mają powszechnie
    > motocykliści. Co prawda lekkie toto, ale moment mają dychawczy.

    Jako exposiadacz benzynowego ścigacza 150kM powiem iż na niskich
    obrotach (rzędu 3000) nie da się tym przyspieszać. Na wysokich obrotach
    (10000) ciągnie jak opętany.

    Jako posiadacz auta diesla powiem coś odwrotnego. Przy niskich obrotach
    rzędu 2000 silnik ma ma mało koni, nie przeliczałem, ale ok 200. Auto
    rwie mocno do przodu gdy gaz docisnę. Przy 3700 obr/min. auto ma ok
    300kM ale przyspiesza relatywnie beznadziejnie.

    Jak tu się ma teoria wysokiej ilości kM?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 9. Data: 2018-03-12 22:12:57
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-03-12 o 21:42, Shrek pisze:

    > Samochód napędają koniki. Niutki to warość wynikowa z mocy, obrotów i
    > przełożenia.

    Konie mechaniczne to nic innego niż Nm pomnożone przez obr/min. Im
    więcej obrotów przy tym samym momencie obrotowym, tym większa moc w kM.

    Moment obrotowy wyrażony w Nm oznacza iż dla 1Nm opór rzędu 1N przy
    ramieniu 1m zatrzyma silnik. Więc im więcej Nm tym większa zdolność do
    przyspieszania. Konie mechaniczne mają się nijak do tego. Liczy się
    charakterystyka Nm silnika w funkcji obrotów. A jeśli ktoś lubi mnożyć
    by otrzymać dużo koni, to jego sprawa.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2018-03-12 22:17:43
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 12.03.2018 o 22:00, Marek S pisze:
    > Jak tu się ma teoria wysokiej ilości kM?

    Zdefiniujesz skrót, który podałeś (kM)?

    --
    Czarek