    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Zwoje kabla na linii telefonicznej
    Date: Wed, 13 Jan 2016 12:13:14 +0100

    Atlantis pisze:

    > Ja nie podejrzewam, ale wiem, że obecny kabel na tym odcinku jest
    > naprawdę mizernej jakości. To ne jest żadna skrętka, ale właśnie
    > płaski kabel - cztery linki biegnące równolegle.

    Teraz chodziło o kabel łączący *gniazdko z modemem*. Czyli ten metrowy
    kabelek z wtyczkami RJ-11. I o kolejny przesąd, że jak kabel płaski,
    to ma gorsze własności transmisyjne. W zasadzie to jest nawet odwrotnie.
    Kabel, w którym dwa druty trzymane są przez izolację w tej samej
    odległości, może być lepszy od dwóch skręconych izolowanych przewodów.
    Mniejsza odporność na wpływy z zewnątr w tym przypadku ma małe znaczenie.

    > Początkowo został on przeciągnięty celem połączenia komputera z modemem
    > do linii telefonicznej. Miało to miejsce kilkanaście lat temu. W tym
    > czasem kabel był wielokrotnie zwijany i przeciągany ponownie (remonty,
    > zmiana miejsca ustawienia komputera). AFAIK nawet był kiedyś lutowany.

    Najważniejsze, by się nie rozgałęział. Wpływ jakości kabla na tym odcinku
    jest zwykle przereklamowany. Choć oczywiście byle czego nie powinno się
    używać.

    > Ponieważ jego część biegnie dość niedostępnym miejscem, nie był
    > wymieniany do czasu, aż nie było takiej potrzeby. Sam się dziwię,
    > że ADSL2 był w stanie pracować na pełnej dostępnej prędkości. ;)

    ADSL czasem potrafi dobrze działać nawet gdy jeden przewód jest gdzieś
    przerwany i obwód dla prądu stałego jest otwarty!

    --
    Jarek