    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zysk anteny Yagi
    Date: Thu, 4 Oct 2018 16:11:37 +0200

    W dniu 2018-10-04 o 15:06, J.F. pisze:

    > To ja chyba w tylko w najtrywialniejszych.

    Ja zapewne też tylko w najtrywialniejszych. Wydaje mi się (podkreślam,
    że tylko wydaje), że np. rozwiązywaliśmy te równania dla anteny
    szczelinowej. Być może to była szczelina wykonana w nieskończonej
    płaszczyźnie z nadprzewodnika, ale tego nie wiem, czy to upraszcza i na
    ile. Wydaje mi się, że liczyliśmy też inne proste przypadki, ale już
    nawet nie pamiętam jakie. Chodzi mi po głowie jakieś odbijanie się fal
    radaru od pokrytej konkretną warstwą czegoś powierzchni skrzydeł
    samolotu. Na egzaminie miałem fuksa bo udało mi się dostać punkty za
    zadanie tak jakbym je rozwiązał, mimo, że go nie rozwiązałem. Nie mogłem
    znaleźć odpowiednich fragmentów w skrypcie (na egzaminie mogliśmy mieć
    wszystko co chcemy) bo wielokrotnie wertując cały skrypt (jakieś 150
    stron A4) szukałem domniemanej ilustracji do tego, a jej nie było. Jak w
    końcu znalazłem (szukając już po treści - czyli wolniej) to zostały ze 3
    minuty do końca egzaminu i napisałem jedynie co z czego należy wziąć i
    że wyjdzie układ 3 równań różniczkowych z 4 niewiadomymi, ale z czegoś
    tam innego mamy inną zależność między nimi co pozwoli jedną wyeliminować
    no i już tylko rozwiązanie równań zostaje. Dokładnie nic nie rozwiązałem
    - czyli metoda "przez zaniechanie" a mi zaliczyli :).
    Zachowałem skrypt z tego wykładu z nadzieją, że może kiedyś przypomnę
    sobie tę wiedzę. Ale coś mi się wydaje, że jak nawet będę miał kiedyś
    czas to będę jednak wolał robić coś innego.

    > Chodzi mi po glowie, ze rownania sa liniowe, wiec mozna skorzystac z
    > superpozycji.
    > Nawet w takim odbiorczym dipolu prad plynie, wiec on promieniuje,
    > wiec powinnismy miec zlozenie pola od dalekiego nadajnika i tego
    > lokalnego dipola ...
    >
    > To co promieniuje w kierunku "od nadajnika" jest nawet logiczne, bo
    > powinno oslabic fale dalej lecacą.
    > Ale bedzie tez fala wsteczna, oraz na wszelkie boki.

    Ja na to patrzę bardziej intuicyjnie nie wnikając w ogóle w to jakie te
    równania są i co z tego mogłoby wynikać. Jak taki dipol w jakiś tam
    sposób wysysa energię z miejsca w polu gdzie się znajduje i kieruje
    kablem do odbiornika to ja to widzę jak rurę odkurzacza ze ssawką tak
    długą jak dipol wysysającą powietrze z jej okolicy. Spadek ciśnienia =
    spadek energii pola. Spadek ciśnienia będzie wszędzie wokół ssawki więc
    tak wyobrażam sobie spadek gęstości energii w polu.
    P.G.