  • 1. Data: 2018-09-29 16:06:04
    Temat: Zysk anteny Yagi
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Watek obok mnie zainspirowal do pytania teoretycznego.

    W antenie parabolicznej sprawa jest prosta - fala ma jakas gestosc
    mocy, reflektor ja wylapuje i kieruje do ... jak to nazwac -
    odbiornikiem, anteną wlasciwą ?
    Tak czy inaczej - wiadomo ile tej mocy jest, i wiadomo, ze za czasżą
    jej nie ma.

    A taki dipol pretowy - z jakiej powierzchni zbiera moc, i czemu akurat
    z takiej ? Dipol petlowy tez niezbyt gruby.

    A teraz wezmy taka wieloelementową Yagi.
    Przeciez te direktory sa przed antena, nijak nie zwiekszaja
    powierzchni, z ktorej ta moc zbierana ... to skad ten zysk ?

    J.

  • 2. Data: 2018-09-29 19:58:59
    Temat: Re: Zysk anteny Yagi
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-09-29 o 16:06, J.F. pisze:
    > Watek obok mnie zainspirowal do pytania teoretycznego.
    >
    > W antenie parabolicznej sprawa jest prosta - fala ma jakas gestosc
    > mocy, reflektor ja wylapuje i kieruje do ... jak to nazwac -
    > odbiornikiem, anteną wlasciwą ?
    konwertera który w falowodzie ma antenę prętową :)

> [...]

    > Przeciez te direktory sa przed antena, nijak nie zwiekszaja
    > powierzchni, z ktorej ta moc zbierana ... to skad ten zysk ?
    Pracuje w rezonansie podobnie jak direktory czyli pręty przed dipolem,
    dzięki rezonansowi wzmacniają sygnał. Rózne długości poszerzają pasmo anteny
    ale spada zysk.

    Obie są antenami rezonansowymi a budowa wynika z długosci fali,
    można dla tv zrobić paraboliczną ale by musiała mieć z min 10m średnicy,
    podobnie dla satelity robi się anteny dipolowe ale muszą ich mieć dużo i
    bardzo
    precyzyjnie wykonanych dlatego są drogie, podobnie jak anteny ferytowe
    dla długich czy średnich fal.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2018-09-30 00:00:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Sep 2018 19:58:59 +0200, Janusz napisał(a):
    > Pracuje w rezonansie podobnie jak direktory czyli pręty przed dipolem,
    > dzięki rezonansowi wzmacniają sygnał. Rózne długości poszerzają pasmo anteny
    > ale spada zysk.

    Ale rezonans przeciez mocy nie wyczaruje - musi z fali odebrac.

> [...]
    > bardzo
    > precyzyjnie wykonanych dlatego są drogie, podobnie jak anteny ferytowe

    A to tez ciekawe - z jakiej powierzchni "sciaga sygnal" taka antena
    ferrytowa.

    J.

  • 4. Data: 2018-09-30 00:12:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. wziął wieloelementową Yagi:

    http://www.hardhack.org.au/book/export/html/81

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2018-09-30 08:47:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Sep 2018 00:12:14 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Pan J.F. wziął wieloelementową Yagi:

    > http://www.hardhack.org.au/book/export/html/81

    Ale wzory tam to raczej od drugiej strony - taka efektywna apertura
    musi byc, skoro tyle wychodzi.

    Czy faktycznie jak na rysunku - ten direktor zagina fale (bo chyba nie
    czasoprzestrzen) i w efekcie te obok trafiaja w glowny dipol.

    Ale to chyba jest inaczej - direktor odbiera, promieniuje, i w efekcie
    pod pewnymi katami w bok fala zanika na skutek interferencji.
    Ale czy z tego wynika wzmocnienie za nim ?

    No w sumie ... za nim mamy oryginalna fale, plus te repromieniowana,
    ale czy oryginalna nie jest oslabiona ?

    J.

  • 6. Data: 2018-09-30 13:02:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-09-30 o 00:00, J.F. pisze:

    > Ale rezonans przeciez mocy nie wyczaruje - musi z fali odebrac.
    Rezonans wzmacnia sygnał, od dobroci obwodu zależy ile.

    > A to tez ciekawe - z jakiej powierzchni "sciaga sygnal" taka antena
    > ferrytowa.

    Widocznie dużej bo jest dość skuteczna.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2018-09-30 13:04:36
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-09-30 o 08:47, J.F. pisze:

> [...]
    > pod pewnymi katami w bok fala zanika na skutek interferencji.
    > Ale czy z tego wynika wzmocnienie za nim ?
    Sam dipol czy pręt ma wzmocnienie -3db w najlepszym przypadku, a
    wieloelementowe Yagi mają i po 20db więc te direktory robią dobrą robotę.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 8. Data: 2018-10-01 22:50:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Sep 2018 13:02:14 +0200, Janusz napisał(a):

    > Rezonans wzmacnia sygnał, od dobroci obwodu zależy ile.

    Ale nadal mocy/energii nie wyczaruje z niczego.

    Ale w jaki sposob ...

    J.

  • 9. Data: 2018-10-02 08:28:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 29 Sep 2018 16:06:04 +0200, J.F. napisał(a):

    > Przeciez te direktory sa przed antena, nijak nie zwiekszaja
    > powierzchni, z ktorej ta moc zbierana ... to skad ten zysk ?

    Każdy wie że to działa ale niektórzy potrzebują zobrazowania. Ja używam
    takiego:
    1. Pole e-m jest wszędzie
    2. Direktor też jest zanurzony w polu
    3. Pole wywołuje przepływ prądu w nim
    4. Jak prąd płynie to direktor promieniuje
    5. ponieważ jest krótszy niż pół fali to promieniuje w innej fazie
    6. tak dobranej by w miejscu gdzie jest właściwy dipol fazy od pola e-m
    nadajnika i tegoż direktora się nakładały
    7. Jak się nałożą, będzie więcej energii w dipolu.
    8. amen.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2018-10-02 23:53:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Oct 2018 08:28:57 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > 6. tak dobranej by w miejscu gdzie jest właściwy dipol fazy od pola e-m
    > nadajnika i tegoż direktora się nakładały

    Ha, w miejscu kolejnego direktora tez sie nakladaja, to on jeszcze
    wiecej odbiera i promieniuje ...

    > 7. Jak się nałożą, będzie więcej energii w dipolu.
    > 8. amen.

    Niestety, ja niewierzacy, wiec Amen nie ucina moich watpliwosci :-)

    J.