    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: auto na sprężone powietrze
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 28 May 2012 20:00:00 +0200

    On Mon, 28 May 2012 08:31:28 +0200, z wrote:

    > Straty energii zawsze są. Może tu i duże ale...
    > Podstawowe jest pytanie czy to się może OPŁACAĆ.

    Na dziś opłaca się wszystko od czego nie musisz odprowadzać akcyzy, a nie
    opłaca się nic od czego tą akcyzę musisz odprowadzić.
    Rachunek energetyczny jest drugorzędny po rachunku podatkowym.

    Takie podstawy wyglądają obiecująco - silniki pneumatyczne są proste i
    tanie (w dodatku twałe i bezawaryjne), sprężanie też proste, wszelkie
    rozwiązania pneumatyki też już dawno opracowane i dopracowane.

    Sprawność energetyczna taka sobie (duże straty przy sprężaniu, chociaż jak
    już ktoś zauważył można użyć do ogrzewania co poprawi bilans).

    Do rozwiązania są takie problemy jak to czym będzie ogrzewany samochód -
    chodzi o nawiewy na zimę i reduktor który wymagał będzie ogrzewania (w
    upały wystarczy pewnie radiator, gorzej zimą).
    Klima za to jest "w pakiecie" razem ze zjawiskiem rozprężania gazów ;)

    Pytanie jeszcze skąd brać prąd w takim samochodzie (światła i inne
    urządzenia).
    Jak rozwiązać hamulce - czy zostawić hydrauliczną serię i kombinować jakiś
    inny napęd dla wspomagania, czy przebudować je na pneumatykę?

    Jak to wszystko do kupy zaplanować żeby nie było to jakieś szczególnie
    upierdliwe.

    Do tego sam proces sprężania jakkolwiek fizycznie prosty, to w każdej bazie
    nurkowej w jakiej byłem, sprężarka była wielka i robiła straszny hałas -
    ładowanie w nocy trochę upierdliwe by było dla sąsiadów.