    From: Kuczu <q...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: bez sprzęgła
    Date: Mon, 24 Jan 2011 20:26:09 +0100

    W dniu 2011-01-24 12:58, The_EaGle pisze:

    > Jak rozumiem wg Ciebie się nie obracają? Tylko co stoją nieruchomo?
    >
    > Pozdrawiam
    > Rafał

    Przykro mi ale nie rozumiem pytania. Na kazdym biegu jedna para kol jest
    na stale spieta z walkami. W pozostalych parach jedno kolo jest spiete a
    drugie obraca sie na walku. Ale ciagle wszystkie kola zebate sa w ruchu.

    Przy szybkiej zmianie biegow w gore ze sprzeglem skrzynia nie zwalnia na
    tyle aby wyrownac roznice miedzy predkoscia walka a zebatki ktora ma byc
    "zapieta". Pod tym wzgledem zmiana bez sprzegla niewiele sie rozni.
    Podczas zmiany nalezy albo zamknac przepustnice albo na chwilke odciac
    zaplon (tak dzialaja automatyczne shiftery do zmiany biegow).W tym
    momencie maleje moc i moment przekazywane na skrzynie biegow, podobnie
    jak przy wcisnieciu sprzegla. To wystarczy aby plynnie i szybko zmienic
    bieg bez szkody dla skrzyni. Przy redukcji zaleca sie jednak uzywanie
    sprzegla. Byc moze sporadyczne przypadki uszkodzenia skrzyni powstaly
    wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu wyzszych
    biegow jest to praktycznie niemozliwe.

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
    Harley Davidson FXR-C 666 Edition
    www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/