    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego
    Date: Wed, 25 Aug 2010 16:07:35 -0700 (PDT)

    On 25 Sie, 19:29, Mirek <i...@z...adres> wrote:

    > Mam inny pomysł:
    > Robimy coś na kształt śmigła, na końcach jednej z łopat umieszczamy
    > źródło światła. Nie wiem jaką prędkość liniową tutaj da się uzyskać, ale
    > z poddźwiękowymi raczej nie będzie problemu. Umieszczamy trzy detektory
    >    - dwa na stycznej do okręgu jaki wykonuje źródło światła, trzeci
    > prostopadle - oczywiście w równej odległości. Błyskamy w odpowiednim
    > momencie i mierzymy czas dotarcia błysku do poszczególnych detektorów.

    Cos by moglo wyjsc. Ale sporo potencjalnych zrodel innych
    bledow. Wole satelity z zegarami atomowymi;)

    Hmm, moze nawet sygnaly GPS daloby sie wykorzystac:)
    Jest to jakis pomysl a realizacja chyba mozliwa w wersji
    garazowej 'bogatej'.

    Za to przypomnialeś mi pewną pracę, ktora czytalem,
    a ktora jest wspanialym przykladem, ze ludzie nie
    wiedzacy co robia zdarzaja sie wszedzie.

    W przeciwienstwie do przypadku klasycznego relatywistyczny
    doppler przewiduje, ze jezeli zrodlo porusza sie prostopadle
    do lini laczacej nas ze zrodlem, to wystapi pewna niewielka
    zmiana czestotliwosci. O jakies 1/sqrt(1-(v/c)^2).

    Naukowcy zabrali sie dzielnie za przygotowanie eksperymentu,
    zbudowali takie 'smiglo' (scislej chyba dysk, nieistotne)
    i chcieli mierzyc zmiane czestotliwosci nadawanej z brzegu
    dysku odbiornikiem znajdujacy sie, powiedzmy, na osi obrotu
    w przyzwoitej odleglosci.

    Wszystko pasuje, przewidywana dokladnosci wystarczajaca
    (co i dobrze wrozy proponowanym tu pomairom).
    Przegapili tylko jeden, malutki szczegol.

    "Generator czestotliwosci" nie znajdowal sie na brzegu
    obracajacego dysku, ale stal sobie spokojnie obok.
    Sygnal byl prowadzony do ruchomega nadjnika
    na brzegu dysku za pomoca falowodu:)
    Wszytkie ewentualne efekty sie idealnie znoszą.

    Taki eksperyment daje zero nie tylko w STW czy
    w u galileusza (jakby zrobic ten eksperyment na
    falach dzwiekowych), ale w kazdej teorii gdzie
    prawa fizyki nie zmieniaja sie przy 'przesunieciu'
    w czasie.

    Nie mozna wierzyc nawet w to co naukowcy pisza;)

    pozdrawiam
    bartekltg