    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego
    Date: Thu, 26 Aug 2010 09:26:17 -0700 (PDT)

    On 25 Sie, 15:41, "Tornad" <t...@h...com> wrote:
    > Rowniez witam, zaczynam sie na tej grupie czuc swojsko; zasze lepiej spotkac
    > znajomego oponenta niz babrac sie w dyskusjach z obcymi trolejbusami, ktorym
    > sie tylko wydaje, ze wszystkie rozumy zjedli. Lokalna banda uchwalila, ze
    > czestosci swiatla laserowego zmierzyc sie nie da i mam z grupy sp... i to w
    > podskokach.

    Przejrzalem wiekszy kawalek watku. Nieelegancko sie zachowales:(

    Przy okazji, gdzieniegdzie piszac zle Cie zrozumialem,
    wiec teraz opisze wszytko dokladniej.

    > Zaskoczyles mnie stwierdzeniem, ze wg Teorii Wzglednosci uzyskam ciut rozniace
    > sie wyniki pomiarow. I jest to dla mnie nowoscia i to kontrowesyjna.

    I tu mnie Ty zle zrozumiaeś. Wyniki klasyczne sa ciut rozne
    od STW.
    STW w obu przypadkach da ten sam wynik, 'klasyczna'
    wersja roznie, w zaleznosci od tego, ktora czesc ukladu jedzie.

    Co ciekawe, wersja STW jest srednia geometryczna dwoch
    przypadkow klasycznych;)
    To nie tylko ciekawostka, ale tez istotny problem uniemozliwiajacy
    zrobienie pewnego eksperymentu.

    >  Sama nazwa teoria wzglednosci oznacza, ze nie ma ukladow wyroznionych,
    > wszystkie sa demokratyczne, w ktorych wszystkie prawa fizyki dzialaja
    > jednakowo. Tak zapostulowal jej wynalazca - Einstein. Wiec zgodnie z tym
    > postulatem, moge sobie przyjac uklad odniesienia zwiazany z tym moim wozkiem a
    > drugim razem zwiazny z Ziemia. W obu przypadkach musze uzyskac ten sam wynik.
    > Wg postulatu Teorii w obu przypadkach nadajnik bedzie sie zblizal do
    > odbiornika a odbiornik do nadajnika. Ze stala predkoscia wzgledna rowna ten 1
    > m/sec. Zatem wyniki pomiarow zgodnie z TW musza byc identyczne.

    Tu masz oczywiscie racje. Nieprecyzyjnie sie wyrazilem.

    Wrocmy do eksperymentu.

    Wersja A, detektor na wozku, nadajnik stoi.
    Wersja B, detektor stoi, nadajnik na wozku.

    V predkosc zblizania.

    STW w obu przypadkach przewiduje dla swiatla
    f/f0 = sqrt( (c+v)/(c-v) )

    Wersja klasyczna, czyli gdy fala rozchodzi sie z pedkoscia
    c w osrodku (stojacym wzgledem laboratorium) i mamy
    czasoprzestrzen galileusza (nie ma dylatacji czasu)

    A= f/f0 = (c+v)/c
    B= f/f0 = c/(c-v)

    A= 1+ v/c
    B= 1 + v/c + (v/c)^2 + (v/c)^3...

    STW nie przewiduje roznicy, wersja 'klasyczna':

    Df /f0 = B-A = (v/c)^2 + (v/c)^3...

    Policzylismy wzgledną roznice czestotliwosci.
    Niezaleznie od czestotliwosci jakiej uzyjesz, musisz
    miec dokladnosc wzgledna na tyle duzą, aby mierzyc
    czestotliwosc z dokladnoscią do (v/c)^2

    v Df/f0 =(v/c)^2
    1m/s 10^-19 (tragicznie malo!)
    110km/h 10^-14 (nadal kiepsko)
    340m/s (dzwiek) 10^-12
    7 706 m/s (srednia predkosc stacji kosmiacznej) 6e-10

    Dokaldnosc zegarow atomowych (to nie dokonca
    stabilnosc czestotliwosci!) siega 10^-15.

    Nie wolno popelnic błędu jaki popełnili wspominani
    przezemnie naukowcy mierzący 'transwersalny
    efekt dopplera' zegary zadajace częstotliwość
    (i nadajnika i odbiornik) musza znajdowac sie
    na wozku, gdy potrzeba. Nie mozna np
    obu zasilac z jednego generatora dlugim miękkim
    falowodem;)
    Będą problemy, aby to zdudnić!
    Musisz miec zrodla czestotliwosci, ktora pracują z ta sama
    czestotliwoscia z taka doklanoscia, jaka wynika z (V/c)^2 !

    STW mowi, ze jezeli zrobisz jak mowie, czyli te zegary
    beda na platformach i bedziesz jedna albo druga rozpedzal,
    dostaneisz zawsze sqrt((c+v)/(c-v)) i zerowa roznice.

    Jesli jednak bedziesz mial jedna zrodlo czestotliwosci
    i bedziesz 'zasilal' nim za pomoca falowodu (sygnal
    elektryczny, falowod na mikrofale, swiatlowod, wszytko jedno)
    o stalej dlugosci (moze byc giętki) dostaniesz (STW przewiduje)
    wyniki takie same jak 'galileusz' ;)

    Takich pulapek jest wiecej. Jesli eksperymentator postanowi
    'ulepszyc' eksperyment, postawi detektor i odbiornik na jednej
    platformie, a na drugiej lustro/reflektor i raz porusza wozkiem
    z 'lustrem', a raz z aparatura, to znow obie teorie przewidują
    dokladnie ten sam wynik:
    f/f0=(v+c)/(c-v) dla obu przypadkow (ruch wozka 1 lub 2).
    :)

    Sytuacja jest jeszcze gorsza, jezeli nas osrodek
    porusza sie wzgledem laboratorium.

    Podsumowujac, taki eksperyment w warunkach
    laboratoryjnych to spore wyzwanie, gownie od
    strony technicznej. Stawiam, ze nie wykonany
    jeszcze (bo po co;)

    pozdrawiam
    bartekltg