    Date: Thu, 01 Jul 2010 08:34:34 +0200
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: czy to radyjko ma prawo zadziałać? ;)

    W dniu 2010-07-01 06:48, Desoft pisze:

    > Tylko że to AM. Do odbierania praktycznie jedna stacja, którą dzisiaj
    > łatwiej znaleźć na UKF. Ta aplikacja to tylko sztuka dla sztuki

    Wiem. O to właśnie mi chodzi. ;)
    I co to tej jednej stacji to ja bym nie przesadzał. Parę miesięcy temu w
    tym samym celu w jeden wieczór (łącznie, bo pamiętam, że nie miałem
    jakiejś części i była kilkudniowa przerwa) skleciłem ten słynny projekt
    na UL1111 z "Młodego Technika". Pesymiści twierdzili, iż dzisiaj (po
    zawaleniu się masztu w Konstantynowie) nie będzie można niczego złapać.
    Tymczasem wieczorem, na samej antenie ferrytowej odbierałem na tym także
    kilka stacji zagranicznych. Ostatecznie ustawiłem 225kHz, zmierzyłem
    pojemność kondensatora zmiennego i wlutowałem odpowiedni stały.

    > zrobienie radia bez cewek - nie znaczy że uruchomienie tego będzie łatwe.

    Z pewnością jest łatwiejsze. A kilka układów z cewkami (czy to
    fabrycznymi czy samodzielnie wykonanymi) już odpaliłem przy pomocy dość
    skromnych narzędzi. ;)
    Zdaje sobie sprawę, że ten układto taka ciekawostka tylko.

    > Mieszkając w "dobrym miejscu" można podłączyć długi drut do wejścia
    > wzmcniacza i uzyskać podobny efekt.

    Jest zasadnicza różnica w zasadzie działania. Nieraz spotykałem się z
    wzmacniaczami (a właściwie chińskimi głośnikami do komputerów)
    spontanicznie, ni z tego, ni z owego zmieniającymi się w odbiorniki
    radiowe. ;) Tylko tam o odbiorze stacji decydują przypadkowe L, C i R.
    Nie ma też tej zasadniczej idei mającej na celu zwiększenie selektywności.

    > To radyjko potrzebuje długiej anteny i lepiej ten drut nawinąć na
    > kawałku ferrytu - radyjko jest zdecydowanie poręczniejsze.

    Hmm... W opisie jest mowa o kilku metrach.

    > W swojej młodości testowałem dwa radyjka na AM: Odbiornik refleksowy
    > (odbiornik na jednym tranzystorze) teraz raczej jako ciekawostka, bo
    > tranzystory tanie i nie ma co przepuszczać przez jeden sygnały kilka razy.

    Też chyba coś takiego skleciłem dawno temu, jeszcze jako dzieciak. Można
    powiedzieć, że od jakiegoś czasu wracam do starego hobby. Z tym, że
    dzisiaj mogę sobie pozwolić na więcej - jakieś konstrukcje
    krótkofalarskie itp. Chociaż drugą połową prawdy jest fakt, że wówczas
    nie dysponowałem potężnym zasobem tanich części (Allegro), bazą danych o
    odpowiednikach i zasobem kart katalogowych (Google) czy potężnym
    wsparciem ze strony bardziej doświadczonych.
    Dlatego unikałem choćby trochę bardziej skomplikowanych konstrukcji (nie
    zabrałem się np. za choćby najprostszy odbiornik nasłuchowy na pasma
    amatorskie) wiedząc, że jeśli nie zadziała z jakiegoś powodu to
    prawdopodobnie tak już zostanie. ;)

    > Drugim odbiornikiem był odbiornik 227kHz (bez możliwości przestrajania)
    > na UL1321, jedna cewka (antena ferrytowa), regulacja głośności poprzez
    > kręcenie całym odbiornikiem, zasilanie dwa paluszki (a może jeden, nie
    > pamiętam).

    Chodzi o projekt z MT? Ten też widziałem. Również zastanawiałem się jak
    to działa, a konkretnie jak jeden ze wzmacniaczy z UL1321 spisuje się w
    warunkach w.cz.

    Jednak w czasach, gdy o części było trudno wykorzystywano je w dość
    dziwny sposób. To jeden z przykładów:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/85-Nw-10-Odbiornik_n
    asluchowy.pdf