eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyefekt "gaźnikowy" › Re: efekt "gaźnikowy"
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!opal.futuro.pl!news.internetia.pl!not-f
    or-mail
    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: efekt "gaźnikowy"
    Date: Wed, 06 Mar 2013 09:35:23 +0100
    Organization: Netia S.A.
    Lines: 36
    Message-ID: <kh6vjd$k9a$1@mx1.internetia.pl>
    References: <kh5k4l$lk7$1@node2.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: drut.org
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: mx1.internetia.pl 1362559405 20778 77.252.249.9 (6 Mar 2013 08:43:25 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 6 Mar 2013 08:43:25 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <kh5k4l$lk7$1@node2.news.atman.pl>
    X-Tech-Contact: u...@i...pl
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:17.0) Gecko/20130215 Thunderbird/17.0.3
    X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2485191
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:
    > chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
    > występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze?
    Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik
    "zabiera" ze sobą rozpylone paliwo. Ilość rozpylonego paliwa zależy
    tylko i wyłącznie od ilości przepływającego powietrza. Gdy otworzysz
    przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą
    pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo.
    Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata"
    tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej
    mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać,
    zwiększając obroty i zwiększając przepływ powietrza przez gaźnik, a tym
    samym też "zabierając" więcej paliwa. Ale gdy zbyt gwałtownie naciśniemy
    gaz, przy zbyt niskich obrotach - możemy zrobić zbyt ubogą mieszankę
    (naddatek paliwa nie skompensuje całkowicie otwartej przepustnicy) i
    praktycznie zdusimy silnik. Aby silnik "lepiej reagował na gaz" dawało
    się większą dyszę paliwową, tak by "naddatek" paliwa był większy, więc
    mocniej można było wcisnąć gaz bez dławienia silnika...

    To zjawisko występuje tylko w prostych gaźnikach (np maluch), bo
    wszystkie sensowniejsze konstrukcje są wyposażone w tzw. pompkę
    przyspieszacza - gdy gwałtownie naciska się gaz i otwiera przepustnicę,
    jest wtryskiwana dodatkowa dawka paliwa przez coś działającego jak
    strzykawka. Każde szybkie wciśnięcie gazu ("pompowanie" pedałem gazu)
    powoduje wstrzyknięcie kolejnej dawki, i dlatego łatwo "zalać" taki
    silnik, gdy ma problemy by odpalić a my pedałujemy bez opamiętania...

    Jak już inni napisali - w aucie z wtryskiem, nawet monowtryskiem - nie
    ma to żadnego związku, to zupełnie inna zasada działania, i podobny
    efekt wywołują inne awarie.


    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: