eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › efekt "gaźnikowy"
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 15

  • 1. Data: 2013-03-05 21:21:44
    Temat: efekt "gaźnikowy"
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
    nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
    chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
    występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
    samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
    ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?

    ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
    silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...


  • 2. Data: 2013-03-05 22:39:45
    Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:
    > znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było
    > dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
    > chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
    > występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze?
    > jakoś samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem
    > jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
    >
    > ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
    > silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...
    >

    Niewyregulowana mieszanka? Sprawdź CO.


  • 3. Data: 2013-03-05 23:19:17
    Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
    Od: "Jarek" <j@j>


    >znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno
    >i
    >nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
    >chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
    >występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
    >samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
    >ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?

    Pompka przyspieszająca.


  • 4. Data: 2013-03-05 23:32:45
    Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-03-05 23:19, Jarek pisze:
    >
    >> znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było
    >> dawno i
    >> nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
    >> chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia
    >> gazu, występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się
    >> bierze? jakoś samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc
    >> podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go
    >> usunąć?
    >
    > Pompka przyspieszająca.

    W samochodzie z wtryskiem?
    Obstawiam że lambda mu wariuje...

    --
    Pozdrawiam
    Lewis


  • 5. Data: 2013-03-06 00:13:46
    Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

    > znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
    > nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
    > chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
    > występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
    > samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
    > ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
    >
    > ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
    > silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

    Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami.

    Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
    działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.

    W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
    pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o
    czujniki MAP/MAF i IAT.

    I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym
    powietrzu.

    Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być
    niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego
    zapotrzebowania na paliwo.


  • 6. Data: 2013-03-06 00:16:33
    Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze:
    > Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):
    >
    >> znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
    >> nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
    >> chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
    >> występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
    >> samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
    >> ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
    >>
    >> ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
    >> silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...
    >
    > Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami.
    >
    > Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
    > działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.
    >
    > W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
    > pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o
    > czujniki MAP/MAF i IAT.
    >
    > I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym
    > powietrzu.
    >
    > Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być
    > niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego
    > zapotrzebowania na paliwo.
    >
    Jest jeszcze coś takiego jak czas przejścia w open loop i wartość
    MAP/MAF która musi zostać przekroczona aby wejść w OL.

    --
    Pozdrawiam
    Lewis


  • 7. Data: 2013-03-06 00:42:09
    Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 06 Mar 2013 00:16:33 +0100, Lewis napisał(a):

    > W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze:
    >> Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):
    >>
    >>> znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
    >>> nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
    >>> chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
    >>> występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
    >>> samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
    >>> ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
    >>>
    >>> ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
    >>> silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...
    >>
    >> Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami.
    >>
    >> Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
    >> działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.
    >>
    >> W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
    >> pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o
    >> czujniki MAP/MAF i IAT.
    >>
    >> I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym
    >> powietrzu.
    >>
    >> Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być
    >> niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego
    >> zapotrzebowania na paliwo.
    >>
    > Jest jeszcze coś takiego jak czas przejścia w open loop

    To powinno nastąpić od razu na podstawie sygnału z TPS - w sumie głównie po
    to ten czujnik.

    Natomiast być może problem jest taki że ECU trybu z jakiś przczyn nie
    zmienia i stąd zamulanie silnika, po przepustnica otwarta, a dawka paliwa
    idzie po staremu.

    Ale trudno cokolwiek diagnozować na podstawie szklanej kuli.
    Samochód trzeba podłączyć albo do komputera, albo do odpowiednich czujników
    zewnętrznych (albo jedno i drugie) i kumaty diagnosta szybko znajdzie o co
    chodzi.


  • 8. Data: 2013-03-06 09:35:23
    Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:
    > chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
    > występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze?
    Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik
    "zabiera" ze sobą rozpylone paliwo. Ilość rozpylonego paliwa zależy
    tylko i wyłącznie od ilości przepływającego powietrza. Gdy otworzysz
    przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą
    pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo.
    Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata"
    tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej
    mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać,
    zwiększając obroty i zwiększając przepływ powietrza przez gaźnik, a tym
    samym też "zabierając" więcej paliwa. Ale gdy zbyt gwałtownie naciśniemy
    gaz, przy zbyt niskich obrotach - możemy zrobić zbyt ubogą mieszankę
    (naddatek paliwa nie skompensuje całkowicie otwartej przepustnicy) i
    praktycznie zdusimy silnik. Aby silnik "lepiej reagował na gaz" dawało
    się większą dyszę paliwową, tak by "naddatek" paliwa był większy, więc
    mocniej można było wcisnąć gaz bez dławienia silnika...

    To zjawisko występuje tylko w prostych gaźnikach (np maluch), bo
    wszystkie sensowniejsze konstrukcje są wyposażone w tzw. pompkę
    przyspieszacza - gdy gwałtownie naciska się gaz i otwiera przepustnicę,
    jest wtryskiwana dodatkowa dawka paliwa przez coś działającego jak
    strzykawka. Każde szybkie wciśnięcie gazu ("pompowanie" pedałem gazu)
    powoduje wstrzyknięcie kolejnej dawki, i dlatego łatwo "zalać" taki
    silnik, gdy ma problemy by odpalić a my pedałujemy bez opamiętania...

    Jak już inni napisali - w aucie z wtryskiem, nawet monowtryskiem - nie
    ma to żadnego związku, to zupełnie inna zasada działania, i podobny
    efekt wywołują inne awarie.


    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    | s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
    | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
    173


  • 9. Data: 2013-03-06 10:12:37
    Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:

    > Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik "zabiera"
    ze sobą rozpylone paliwo. Ilość rozpylonego paliwa zależy tylko i wyłącznie od ilości
    przepływającego powietrza.

    W przybliżeniu, zgoda

    > Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą
    pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo.

    A to już bzdura, drogi kolego :)
    Przepustnica pełni rolę właśnie przesłony, czyli oporu regulującego
    przepływ/podciśnienie/
    w kolektorze i w efekcie stopień napełnienia cylindra.

    Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy cylinder
    napełnia
    się w każdym cyklu do powiedzmy do 90% ciśnienia atmosferycznego (niewielkie straty
    tylko
    na oporze dolotu, zaworów), a przy zamkniętej, do powiedzmy zaledwie 10%. W takim
    smamym
    stosunku zmienia się też oczywiście masa zasysanego powierza na każdy cykl, a to ma
    oczywisty i bezpośredni wpływ na przepływ, czyli ilość paliwa w jednostce czasu.

    > Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by
    taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed
    otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać

    całkowicie błędny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...

    --
    Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
    gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.


  • 10. Data: 2013-03-06 10:34:06
    Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomości
    W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:
    >> Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za
    >> bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje
    >> "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i
    >> zaczyna się rozpędzać
    >całkowicie błędny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...

    Tak jest.
    Tym niemniej ... po wdepnieciu pedalu widac mieszanka jest zbyt uboga,
    bo wiele gaznikow mialo "pompke przyspieszania", ktora podawala
    dodatkowa porcje paliwa w czasie wciskania pedalu (tzn poki coraz
    glebiej wciskalismy).

    J.

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: