    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: grubość bieżnia i wiek opon a przyczepność
    Date: Thu, 09 Apr 2015 11:05:27 +0200

    W dniu 2015-04-09 o 08:17, megrims pisze:
    > Odnoszę wrażenie, że w Cl'u ciągle mi się ślizgają opony
    > na tylnej osi i mruga kontrolka ESP. Czy zmniejszona przyczepność
    > wynika ze zużytego bieżnika (do czujników jeszcze 2-3 mm) czy
    > wieku opony (stwardniała guma). Czy może mi się wydaje, bo
    > przez ostatnie pół roku jeździłem autem, które ma pierdolnięcie
    > i napęd na 2 osie?

    Płytki bieżnik ma znaczenie w zasadzie jedynie w połączeniu z wodą.
    Stwardniała guma - najczęściej. Proces wulkanizacji jest zatrzymywany,
    ale nie przerywany. Z wiekiem guma się starzeje, tracąc na
    przyczepności. Można spróbować troszkę "zeszlifować" wierzchnią warstwę
    - jeśli opona była przechowywana w złych warunkach, to może tylko
    powierzchniowo się utwardziła. Oczywiście zdjęcie wierzchniej warstwy to
    nie zjechanie całego bieżnika, tylko raczej ułamka milimetra po grubości.
    Jeszcze kolejna przyczyna: stosowanie różnego rodzaju "nabłyszczaczy"
    lub "mleczek" do konserwacji opon. Niektóre potrafią znacznie obniżyć
    współczynnik tarcia - znam przypadek, że po asfalcie jeździło się jak po
    mokrej trawie.

    Czy w Twoim Cl dyfer ma wiskozę?

    Ja czasem też miewam problemy z utrzymaniem mocy w ryzach, przesiadając
    się z jakiegoś Subaraka do "ośki" - jednak cztery koła potrafią dużo więcej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam