  • 11. Data: 2020-12-13 16:09:27
    Temat: Re: hdd extended test - problem
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Marcin Debowski, 12 gru 2020 w news:5TTAH.573821$kmNf.285213
    @fx04.ams1 napisałeś/aś:

    > To też może sugerować problemy z zasilanie, choć takie zachowanie to
    > bardziej jak dysk się jeszcze rozkręca - wtedy jest zwykle maksymalny
    > prąd.

    Przestawiłem w wdidle spod hirensboot, potem uruchomiłem w7 z pena i już
    w czasie ładowania zaczął wariować.

    > Z tego co czytam, long test jest przeprowadzany w czasie gdy dysk
    > wykrywa, że nic go nie molestue. Odmontowanie tego dysku od razu go
    > usypia?

    Tak, jeśli odmontowanie to kliknięcie wysuń urządzenie pod windows.
    Momentalnie słychać jak stopuje i parkuje.

  • 12. Data: 2020-12-13 16:16:19
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Olaf Frikiov Skiorvensen, 12 gru 2020 w
    news:al28tf9e9q7htfld6nts7rj3odq6huqr4o@4ax.com napisałeś/aś:

    > Wcale nie przypadkiem, dnia 11 Dec 2020 12:34:32 GMT
    > doszła do mnie wiadomość
    > <5fd36758$0$508$65785112@news.neostrada.pl> od pueblo
    > <n...@n...pl> :
    >
    > O ile mnie pamięć nie myli, to wewnętrzne procedury testowe anuluje
    > utrata zasilania lub wydanie dyskowi specjalnej komendy, więc
    > obstawiam przerwę w zasilaniu(klasyczne dla rozdziamdzianego
    > sprzętu). Kupić kieszeń, która nie rozdziamdzia się po
    > kilkudziesięciu podłączeniach kabla/dysku to może być wyzwanie.

    To była nowiutka obudowa za całe 3 dychy Gembird EE2-U3S-2. Jak już
    pisałem wygląda na to, że są jakieś problemy, jeśli podłączy się ją pod
    port usb2.0. Pod 3.0 jeszcze nie uświadczyłem, choć mocno nie
    testowałem.

    Swoją drogą. Czy w jakichś droższych obudowach też jest tak
    beznadziejnie zaprojektowane podłączanie obudowy do złącza sata? Mam na
    myśli, to że złącze obudowy trzyma się na płytce tylko na pinach(?) i
    sprawia wrażenie, że łatwo je wyłamać. No - na pewno trzeba to
    ostrożnie podłączać do dysku.

  • 13. Data: 2020-12-13 17:39:56
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia 13 Dec 2020 15:16:19 GMT
    doszła do mnie wiadomość <5fd63043$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    od pueblo <n...@n...pl> :
> [...]
    >myśli, to że złącze obudowy trzyma się na płytce tylko na pinach(?) i
    >sprawia wrażenie, że łatwo je wyłamać. No - na pewno trzeba to

    SMD, co z tego, że metalowa "kopuła" złącza jest przewlekana przez PCB, jak cały
    rdzeń z
    wyprowadzeniami lutowany jest powierzchniowo(i nie jest on dostatecznie mocno
    połączony z
    kopułą), to pewnie dla redukcji ilości otworów w PCB i dla zmniejszenia kosztów, to
    wszystko sobie lata i zniekształca się, a złącza kabli i komputera dodają swoje.
    Działanie tego syfu to loteria, sam kilka złącz wymieniałem w swoich kieszeniach i
    jednej
    stacji dokującej.
    Natomiast zakup dobrego kabla jest bardziej upierdliwy, niż przeprowadzanie
    wielokrotnych
    aborcji w stadzie rozwścieczonych szympansów.

  • 14. Data: 2020-12-14 08:47:22
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 12.12.2020 Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> napisał/a:

    > Z tego co czytam, long test jest przeprowadzany w czasie gdy dysk
    > wykrywa, że nic go nie molestue. Odmontowanie tego dysku od razu go

    A gdzie tak czytasz? W manualu do smartctl stoi:

    "long - [ATA] runs SMART Extended Self Test (tens of minutes to several hours).
    This is a longer and more thorough version of the Short Self Test described
    above. Note that this command can be given during normal system operation
    (unless run in captive mode - see the '-C' option below)."

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 15. Data: 2020-12-17 01:08:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-14, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > above. Note that this command can be given during normal system operation
    > (unless run in captive mode - see the '-C' option below)."

    Popieprzyło mi się z offline. Swoją drogą, jeśli to offline rozumieć
    antagonistycznie to przy pozostałych testach wykorzystuje aktywność
    dysku, czy jak?

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2020-12-17 07:55:37
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 17.12.2020 Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> napisał/a:

    > Popieprzyło mi się z offline. Swoją drogą, jeśli to offline rozumieć
    > antagonistycznie to przy pozostałych testach wykorzystuje aktywność
    > dysku, czy jak?

    Dla offline w manualu smartctl również rzecze:
    "offline - [ATA] runs SMART Immediate Offline Test.
    This immediately starts the test described above.
    This command can be given during normal system operation.
    The effects of this test are visible only in that it
    updates the SMART Attribute values, and if errors are found
    they will appear in the SMART error log, visible
    with the '-l error' option. "

    Jedyna znana mi opcja na wymuszenie testu "na wyłączność"
    to "captive", aczkolwiek nie używałem- wszystkie testy
    robiłem na działającym w systemie dysku (aczkolwiek
    starałem się go nie obciążać).

    Jak firmware dysku to robi- trudno zgadnąć. W man smartctl
    piszą, że testy zmniejszają wydajność dysku (i vice versa),
    więc raczej aktywność dysku przeszkadza.

    "All '-t TEST' commands can be given during normal system
    operation unless captive mode ('-C' option) is
    used. A running self-test can, however, degrade performance
    of the drive. Frequent I/O requests from the operating
    system increase the duration of a test. These impacts
    may vary from device to device."

    Jako, że na firmware mam średni wpływ,
    nigdy nie zastanawiałem się głębiej, jak dokładnie
    ono te testy wykonuje.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 17. Data: 2020-12-18 00:47:16
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-17, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > to "captive", aczkolwiek nie używałem- wszystkie testy
    > robiłem na działającym w systemie dysku (aczkolwiek

    Ale ja nie twierdziłem, że na wyłącznośc, a tylko że wtedy gdy jest "idle".
    https://www.smartmontools.org/browser/trunk/smartmon
    tools/smartctl.8.in

    The second category of testing is called "offline" testing. This type of
    test can, in principle, degrade the device performance. The '-o on'
    option causes this offline testing to be carried out, automatically, on
    a regular scheduled basis. Normally, the disk will suspend offline
    testing while disk accesses are taking place, and then automatically
    resume it when the disk would otherwise be idle, [..]

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2020-12-18 07:47:57
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 17.12.2020 Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> napisał/a:

    > Ale ja nie twierdziłem, że na wyłącznośc, a tylko że wtedy gdy jest "idle".

    A, w tym kontekście. OK, to źle zrozumiałem...

    > https://www.smartmontools.org/browser/trunk/smartmon
    tools/smartctl.8.in
    (..)
    > testing while disk accesses are taking place, and then automatically
    > resume it when the disk would otherwise be idle, [..]

    ...ale dalszy ciąg jest ciekawszy :-)

    "In fact these first two categories of online and offline testing could
    have been more accurately described as online and offline data collection(..)

    The third category of testing (and the only category for which the word
    'testing' is really an appropriate choice) is "self" testing. This third type
    of test is only performed (immediately) when a command to run it is issued.
    The '-t' and '-X' options can be used to carry out and abort such self-tests;
    please see below for further details. "

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 19. Data: 2020-12-22 22:30:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-12-13 o 16:16, pueblo pisze:
> [...]
    > pisałem wygląda na to, że są jakieś problemy, jeśli podłączy się ją pod
    > port usb2.0. Pod 3.0 jeszcze nie uświadczyłem, choć mocno nie

    A kontroler tej Twojej obudowy przenosi komendy SATA? Mam obudowę SATA
    na USB marki UNITEK -
    <https://www.unitek-products.com/collections/hdd-ssd
    -enclosure/products/usb3-0-to-sata6g-2-5-hard-disk-e
    nclosure>,
    przez którą GSmartControl wykrywa dane S.M.A.R.T., jak i kontroler
    dyskowy podłączony przez USB (taki, o, tylko starszy model -
    <https://www.ugreen.com/products/usb-3-0-to-ide-sata
    -conventer>), lepszy
    od tych tanioszek dostępnych za 25-40 zł, ale który niestety nie
    przenosi danych S.M.A.R.T.

> [...]
    > myśli, to że złącze obudowy trzyma się na płytce tylko na pinach(?) i
    > sprawia wrażenie, że łatwo je wyłamać. No - na pewno trzeba to

    Tak. Też. Niestety. Szału nie ma z tymi złączami.

    K.

    PS: A co do zasilania dysku to ja podłączając go pod USB 2 zawsze
    korzystam z rozwielitki z dodatkową wtyczką pod zasilanie.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 20. Data: 2021-01-15 11:16:28
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Krystek, 22 gru 2020 w
    news:5fe26562$0$500$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

    > A kontroler tej Twojej obudowy przenosi komendy SATA? Mam obudowę
    > SATA na USB marki UNITEK -

    Tak, to jest podobno JMS578

    > PS: A co do zasilania dysku to ja podłączając go pod USB 2 zawsze
    > korzystam z rozwielitki z dodatkową wtyczką pod zasilanie.

    Mam taki rodzielacz, ale z obudową 2.0 i w sumie nie zauważyłem różnicy
    przy dysku 2.5