  • 1. Data: 2005-11-16 09:33:25
    Temat: iPlus, EGDE - parę pytań i spostrzeżeń.
    Od: "timex" <t...@t...pl>

    Witam.
    Mając dostęp do iPlusa wziąłem się wczoraj za testowanie EDGA w moim mieście
    (Elbląg). UMTSa u mnie nie ma w ogóle. Wg map znalezionych na stronach Plusa
    większość Elbląga ma zasięg EDGE. Wsiadłem z samochód z laptopem i
    pojeździłem po mieście i obrzeżach. Powiem tak: Masakra! Transfer powyżej 10
    kB/s złapałem tylko w jednym miejscu na obrzeżach miasta w terenie
    niezabudowanym. Średni transfer w mieście wynosił od 4 do 6 kB/s czyli GPRS.
    Skoro tak tzn. że na stronach Plusa informacje są nierzetelene i można
    zapomnieć o jakimkolwiek "normalnym" transferze?

    Drugą ciekawą rzeczą, którą zauważyłem były wartości pinga. Puszczony do
    onetu dawał wyniki średnie między 600 z 800 ms w całym mieście a nawet w tym
    miejscu w którym "złapałem" EDGA. Czyli ping w tym miejscu nie pokazywał, że
    prędkość transferu wzrosła. Czy z tego wynika, że UP jest beznadziejne, a
    tylko DL wzrósł? Bo zbytnio inne mozliwości nie widzę.

    Pozdr.
    Juliusz Iwanow

  • 2. Data: 2005-11-16 09:48:04
    Temat: Re: iPlus, EGDE - par? pyta? i spostrze?e?.
    Od: d...@w...sobie.to

    timex <t...@t...pl> wrote:

    > Drug? ciekaw? rzecz?, któr? zauwa?y?em by?y warto?ci pinga. Puszczony do
    > onetu dawa? wyniki ?rednie mi?dzy 600 z 800 ms w ca?ym mie?cie a nawet w tym
    > miejscu w którym "z?apa?em" EDGA. Czyli ping w tym miejscu nie pokazywa?, ?e
    > pr?dko?? transferu wzros?a. Czy z tego wynika, ?e UP jest beznadziejne, a
    > tylko DL wzrós?? Bo zbytnio inne mozliwo?ci nie widz?.

    A ja widze :)

    Czas *transmisji* malego pamietu jest maly. Reszta to czas propagacji
    (wyobraz to sobie jako wiele pakietow "w drodze"). Wzrasta predkosc, wiec
    mozesz dostac wiecej pakietow na sekunde, lub tyle samo wiekszych pakietow,
    ale czas, jaki siedza "w trasie" nie zmienil sie.

    Podobnie jest z ISDNem, czas propagacji wynosi powiedzmy 50ms. Dzwonisz drugim
    kanalem, masz 128, a nie 64, ale czy pakiety jda szybciej? Nie!
    Ida tyle samo, tylko czesc jednym, a czesc drugim kanalem, wiec idzie ich
    2x wiecej w tym samym czasie. Pingi sie wiec nie zmienia, a transfer wzrosnie.

    Komorki tez chodza na slotach - masz wiecej slotow, wiekszy transfer, ale
    ten sam czas.

    D.

    --
    50 ways to FREAK your roommate:
    38. Keep a vacuum cleaner in the middle of the room. Look at it with

  • 3. Data: 2005-11-16 20:30:07
    Temat: Re: iPlus, EGDE - parę pytań i spostrzeżeń.
    Od: "Jarek Marciniak" <j...@s...pl>

> [...]
    > 6 kB/s czyli GPRS. Skoro tak tzn. że na stronach Plusa informacje są
    > nierzetelene i można zapomnieć o jakimkolwiek "normalnym" transferze?

    A Ty wogole wysiadales z tego samochodu - czy w nim sprawdzales, bo ja
    zauwazylem u siebie ogromna roznice, a z zewnetrzna antena samochodowa to
    roznica byla kolosalna (i w zasiegach i w predkosciach).

    J.M.

  • 4. Data: 2005-11-17 12:34:10
    Od: Szymon Madej <p...@n...com>

    [ciach]

    Hej!

    Pisalem juz o tym w innym (poprzednim) watku ale co mi tam :-)
    Zawsze jest okazja do ponazekania na naszych "prowajderow dzi-es-emu".
    Mam odpowiednik iPlus, w IDEI (znaczy teraz juz Orange) - tam sie to
    nazywalo "Licencja EDGE".

    I musze przyznac ze do mapy pokrycia nie mam wiekszych zastrzezen. Tam
    gdzie jechalem a mapa twierdzila ze bede mial EDGE, to przewaznie go
    mialem. W Warszawie bez problemu (chociaz u mnie w mieszkaniu, EDGE
    pojawil sie dopiero po zgloszeniu przeze mnie awarii), w Toruniu tez.
    Co fajne w malych miastach na terenach wojewodztw Kuj-Pom. i Pom. np.
    Sierpc, Lipno, Kwidzyn tez dalo sie uzyskac EDGE. Szczytem radosci bylo
    EDGE na poziomie 100kbit/s z samochodu jadacego z predkoscia okolo
    120km/h :-)

    Po problemach opisywanych przez ludzi, to mam wrazenie ze jednak IDEA
    byla najlepiej przygotowana technicznie do wejscia z tym na rynek - bo
    oferta samego GPRS istniaje u nich juz od prawie o dwoch lat, EDGE
    doszedl z rok temu, a w UMTSa wogole sie narazie na wieksza skale nie
    bawia i swietnie na tym wyszli. ERA jak dla mnie przeinwestowala w
    UMTSowego BC, zamiast wladowac te kase w tanszego i pewniejszego
    EDGE/GPRS ale chcieli byc "trendy" ze niby najszybciej maja. A Plus po
    prostu po raz kolejny obudzil sie "z reka w pelnym nocniku" ze inny
    operatorzy maja cos co sie dobrze sprzedaje a my nie mamy i zrobil
    kolejna usluge w swoim stylu - czyli usluge w ktorej marketing
    wyprzedzil dzial techniczny i stad problemy z czescia techniczna po
    masowej sprzedazy tej uslugi.

    Owszem zdaza mi sie ze nie moge wyjsc poza GPRS. Zdaza mi sie ze po
    nawiazaniu polaczenia krew mnie zalewa, a transfer kona gdzies na
    poziomie 5-15kbit/s. Tu wchodza kwestie techniczno-marketingowe, o
    ktorych pisalem w innym watku a w skrocie o priorytety uslug
    swiadczonych przez operatorow - "szerokopasmowa" (slowo brzmi w tym
    przypadku strasznie ironicznie) transmisja danych ma chyba najnizszy
    mozliwy priorytet...

    Co do pingow to jakiego transferu bym nie osiagnal, to pingi do np.
    Google jak spadly ponizej 1000ms to bylo super. I zgadzam sie z tym co o
    tym napisal tu ktos wyzej - tak to po prostu dziala :-( Ale tez takiego
    dostepu do internetu to nie kupuje sie, zeby miec HP i zeby ciac w
    Couter-Strike, nieprawdaz? :-)

    Proponuje w takim badz razie zrobic zestawienie osiagow, przez tych co
    juz posiadaja taki dostep do netu. Wydaje mi sie ze polipa czytuja
    przedstawiciele dzialow technicznych u operatorow i moze ktos z tego
    wyciagnie jakies wnioski, a jesli nie, to chociaz potencjalnym przyszlym
    klientom bedzie latwiej wybrac z trzech podobnych w tej chwili ofert.
    Proponowany format:

    Operator: iPlus/BlueConnect/Orange Business Everywhere
    Typ polaczenia: GPRS/EDGE/UMTS
    Gdzie?: Nazwa miasta/wsi/zadupia
    Srednie pingi do: www.google.com www.onet.pl www.gazeta.pl www.kernel.org
    Rodzaj adresu IP: prywatny/publiczny, dynamiczny/staly?
    Srednie transfery z podzialem na technologie: GPRS/EDGE/UMTS.
    Maksymalny transfer (download) z informacja gdzie i jak osiagniety:
    czyli pora dnia/nocy, obszar (nie)zabudowany, w budynku/aucie/na powietrzu.

    Cos istotnego pominalem?
    Adresy do pingania wybralem na chybil trafil, sprawdzajac jednoczesnie
    jakie mam pingi z komputera stacjonarnego w LANie w pracy. Srednio to
    wychodzilo okolo 40ms do google i kernel'a i 10ms do .pl wiec moze to
    dac wyznacznik wielokrotnosci... w GSMie.

    Jesli mnie za taka inicjatywe zasmiecania polipa nie zlinczuja (juz
    widze te cyniczne komentarze "a gdzie Ty tu widzisz problem polskiego
    internetu?") to sam wysle tekie zestawienie (tylko pingi musze w domu
    pomierzyc).

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 5. Data: 2005-11-17 12:49:23
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

> [...]
    > wzrosnie.
    >
    > Komorki tez chodza na slotach - masz wiecej slotow, wiekszy transfer, ale

    nie jest prawdą jakoby tak było.

    Jeżeli w ISDNie pakiet rozbije się na 2 kanały, 1 bit tu, jeden tam, to ten
    pakiet dotrze na 2gi koniec 2 razy szybciej i ping zmaleje.
    Chyba że jest tam multiplexacja pakietów a nie że wzrasta bitstream, ale
    osobiscie wątpie.

    Co do komórek/GPRS/EDGE, to w HSCSD masz identyczną sytuacje jak w ISDN, a w
    GPRS/EDGE, to każdy pakiet jest dzielony na ileś tam ramek RLC/MAC i te
    ramki są wysyłane na konkretnych timeslotach, więc przy bardzo małych
    pakietach nie będzie różnicy w opóźnieniu niezależnie czy mamy 1 timeslot
    czy 4.

    Marcin

  • 6. Data: 2005-11-17 13:24:44
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl> napisal(a):

> [...]
    > zmaleje. Chyba że jest tam multiplexacja pakietów a nie że
    > wzrasta bitstream, ale osobiscie wątpie.

    Dwa kanaly ISDN to po prostu dwa osobne kanaly bitowe kazdy po
    64kbit/s zestawione miedzy tymi samymi punktami koncowymi i tyle.
    Sposob transmisji zalezy od urzadzenia ISDN, spotyka sie zarowno
    wysylanie calych pakietow raz tu raz tam (czyli jest dokladnie tak
    jak opisal przedmowca, opoznienie nie maleje) jak i fragmentacje
    np. przy wykorzystaniu MLPPP do "rozrzucenia" pakietu po dwoch
    laczach naraz.
    Dla innych typow transmisji (np. wideokonferencje po ISDN)
    urzadzenia koncowe moga tez rozdzielac strumien bitowy.

    --
    (moskit-at-irc.pl)