    From: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: impulsowy driver LED - zrodlo pradowe - sukces!
    Date: Fri, 09 Jan 2009 16:00:24 +0100

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > inaczej - znacznie prościej i lepiej.

    > A skąd ta pewność? Używasz przy 150 kHz rdzenia proszkowego - mam
    > spore obawy, że tracisz na nim więcej niż te 0.1W. Na dokładkę używasz
    > układu z kluczem bipolarnym, ze stosunkowo wysokim napięciem drop-out
    > i co za tym idzie - z żenująco niską sprawnością dla małych napięć -
    > popatrz na wykres sprawności LM2596 ze strony 5 PDFa i porównaj z
    > wykresem sprawności ze strony 5 PDFa LM2675.
    > W przypadku diody 1W, z prądem 350 mA zastosowałbym wręcz LM2671,
    > który ma jeszcze o parę % wyższą sprawność.

    jak w/w pisalem, jest to zaledwie praktyczna proba sprawdzajaca czy obwod o
    podanej konstrukcji w ogole ma szanse dzialac (dziala),
    czyli prototyp zlozony z 'czesci ktore byly pod reka' .

    przy uzyciu odpowiednich elementow nie trace mocy na boczniku, i o to
    chodzi.

    > Acha - sprawność mojego układu przy zasilaniu 6V i obciążeniu jedną
    > diodą LuxeonIII (3.45V@700mA) wynosi 78% - z uwzględnieniem wszystkich
    > źródeł strat, łącznie z bocznikiem. Takiej sprawności nie osiągnie
    > LM2596 nawet teoretycznie i bez bocznika.

    jak wyzej idea mojego obwodu nie jest zastosowany rdzen czy stabilizator,
    uzylem ukladu o wyzszej czestotliwosci przelaczania co bylo ryzykowne
    (straty na pojemnosciach zlacz tranzystorow przy przelaczaniu), i tylko
    dlatego uzywalem lm2596.

    jest tu szerokie pole do popisu jesli chodzi o udoskonalanie tegoz obwodu.

    generalnie celem mojego eksperymentu bylo sprawdzenie czy uda sie w ogole
    uzyskac i wykorzystac sprzezenie zwrotne przy pomocy cewki skoro nie ma na
    wyjsciu kondensatora filtrujacego, i czy prostowanie sygnalu sprzezenia
    zwrotnego w ogole sie uda (maly prad, lipny rdzen, duza czestotliwosc,
    lipny polprzewodnik do prostowania) oraz czy uda sie uzyc tego sygnalu bez
    wprowadzania duzych pojemnosci (i co za tym idzie ekstra elementow
    zewnetrznych)

    docelowo mysle wlasnie takie obwody bedzie sie stosowac w ukladach diod mocy
    przy pradach 1-5A , a nie takie z bocznikiem , zwlaszcza ze moj obwod nie
    wymaga zmiany bocznika jesli zmienimy typ diody , lub bedziemy
    chcieli 'przestawic sie' na mniejszy badz wiekszy prad :) a to juz obniza
    koszt masowej produkcji.